Starec a more – denník (rozbor)

 

 Kniha: Starec a more

 Autor: Ernest Hemingway

 Zaslal(a): Krista.s

 

 

ERNEST HEMINGWAY (1899-1961)

  • americký prozaik, nositeľ Nobel ceny za literatúru (1954)
  • vyrastal v rodine vzdelancov, otec – vidiecky lekár
  • začínal ako žurnalista, pracoval aj dobrovoľne ako vodič ambulancie
  • súhlasil s Fidelom Castrom(s jeho vierou v slobodu a revolúciu pre slobodu)
  • zúčastnil sa Španielskej občianskej vojny (aj Picasso a Orwell)
  • od roku 1921 žil v Paríži, neskôr na Kube, kde napísal novelu Starec a more
  • bol kritizovaný kvôli svojmu prístupu k ženám (hulvát), politike (prostoduchosť) a okolie (sebecký, klamársky)
  • bol najvýraznejším predstaviteľomstratenej generácie, ovplyvnil lit. vývoj
  • ->stratená generácia – mladí Američania, ktorí po zasiahnutí krutosťami 1. svetovej vojny a povojnovej depresii prestali veriť doteraz vyznávaným životným hodnotám a prechádzali hlbokou duchovnou krízou -> základným témou autorov poznamenaných vojnou bolo: sklamanie, skepsa, rozklad hodnôt ľudských a spoločenských
  • 2x sa pokúsil o samovraždu (jeho otec ukončil život tiež samovraždou), 2. pokus sa mu stal osudným (zastrelil sa)
  • v rokoch bola vyhlásená súťaž v jeho napodobňovanie – najlepšie diela vyšla knižne
  • Využívahraničnej situácii postáv (rozhoduje sa o ich živote a smrti, ktorá môže prísť kedykoľvek) a metódu ľadovce (príbehy sú len naznačené, otvorený koniec, zmysel diela je ponechaný na čitateľovi)
  • “Metóda ľadovca” – postupné odhaľovanie skutočnosti, podtext, náznaky
  • rysy jeho novinárskeho štýlu– jasnosť, jednoduchosť, prehľadnosť

 

Ďalšie diela:

  • Zbohom zbraniam! autobiografický román, príbeh o tragicky končiaci láske amerického poručíka a anglickej ošetrovateľky, sfilmovaný – Láska a vojna (Sandra Bullock, 1996) -> považovaný neprávom za zbeha, skoro popravený, žije vo Švajčiarsku s Catherine (tehotnú), tá porodí mŕtveho chlapčeka a nakoniec sama umrie
  • Za našich čias;Muži bez žien – poviedkovej súbory
  • Fiesta(1926) – román; dielo, v ktorom hlavnému hrdinovi Jakovi Barnes bráni vojnové zmrzačenie v naplnení lásky k Brett Ashleyové, s ktorou z toho dôvodu nemôže chodiť
  • Piata kolóna– román
  • Komu zvoní hrana– román, bestseller – téma španielskej občianskej vojny
  • román – z francúzskeho “laconte roman ”
    – veľa postáv, spletité osudy na najrôznejších prostrediach v dlhšom čase,
    – má veľkú tematickú šírku, má rôzne umelecké prostriedky,
    – historický, psychologický
    – vznikajú románovej kroniky – “Sága rodu Forsyth” – John Galworthy,
    – román-rieka – Romain Rolland: “Jan Kryštof”

 

Starec a more

  • novela z roku 1952 ocenená Nobelovou cenou
  • novela =z talianskeho “novella” – poviedka, blíži sa poviedke, sleduje jednu časovo obmedzenú líniu, vyžaduje pointu, vznikla v renesanciu -> zaujímavý a napínavý príbeh, ktorý smeruje rýchlym spádom k často nečakanému záveru – pointe, za zakladateľa je považovaný G.Boccaccio, naň nadviazali napr .: G. Chauce, Guy de Maupassant a EAPoe
  • ide o posledný vydané dielo E.Hemingwaya
  • kniha bola 2xsfilmovaná – prvýkrát v roku 1957 ako normálny snímku americkým režisérom, druhýkrát zahraničným režisérom ako 20 minútový animovaný film zložený z 29 000 olejových malieb (bol ocenený Oscarom)

 

Charakteristika diela

  • dej sa odohráva na Kube v 20.st.
  • ide o epickú metaforu o živote – o oslavu sily, schopnosti maximálneho vzopätie
  • obsahuje:hemingwayovské clivo nad večne končiacom životom, ale viera v stály začiatok
  • “Človeka možno zničiť, ale nie poraziť.”= Obsahuje veľkosť prostého ľud. priateľstva a nezdolnosť ľudskej húževnatosti
  • myšlienka:bojovať, aj keď vieme, že prehráme
  • boj s prekážkami má väčšiu hodnotu, než ich prípadné prekonanie (za predpokladu, že boj bol čestný a konaný s plným nasadením a že sme na dosiahnutie cieľa urobili všetko, čo sme mohli)
  • téma:prehra boja s prírodou -> zápas starého rybára nadobúdateľa na intenzite
  • motív:tragická osamelosť jedinca, hrdinstvo
  • hrdina – hom. rysy = muž vyškvarenia zásadné skúške, v ktorej musí obstáť fyzicky i mravne
  • sociálne problémy– spoločenské pozadie

 

Postavy

  • starec Santiago
  • hrdina, starec, samotár
  • húževnatý, odvážny, vytrvalý, neúnavný, hĺbavý, hrdý, fyzicky aj duševne silný človek
  • schopný bojovať do posledných síl
  • preukazuje svoje morálne ľud.kvality, je vystavený ťažkej životnej skúške, má pevný charakter
  • charakteristická hom.postava = samotár odlúčený od spoločnosti, zamĺknutý samorastlý človek, je to jednoduchý človek (= žiadny intelektuál), žijúci veľmi skromne a v súlade s prírodou
  • chlapecManolin
  • verný a obetavý chlapec, pomocník pri love, citové puto so starcom
  • zlo(žralok), príroda (more), ľudstvo (starec)

 

Štruktúra diela

  • monológ, chronologický dej, opisný postup, kresťanská symbolika (lano = kríž), metafora o živote (človek, príroda, zlo), spisovný jazyk, strohé vety, výrazová jasnosť, dynamika, skromný dej
  • text nie je nijako formálne členený
  • chronologický dej, opisný postup
  • dôležitú úlohu hrajú, dominuje –monológy -> starcovo samota je vyjadrovaná vnútornými monológy aj oslovovaním sama seba (napr .: oslovuje svoju zranenú ruku)
  • väčšinou používa prívlastkové a časové vedľajšie vety
  • spisovný jazyk
  • metóda ľadovca poukazuje na skrytúkresťanskú symboliku – na rukách rybárov, rozdrených lanami, sa objavujú krvavá stigmy (stigmy sa v kresťanstvo označujú rany na tele v miestach, kde bol podľa Biblia zranený Kristus počas ukrižovania) upozorňujúci na Kristovo utrpenie
  • rysy = muž vyškvarenia zásadné skúške, v ktorej musí obstáť fyzicky i mravne
  • chýba autorské hodnotiace súdy
  • snahazachytiť bezprostredné vnemy a reakcie, tzv. čo presne starec zažíva, “to pravé” a bez sentimentu
  • spisovný jazyk
  • v prekladeponechané španielskej výrazy
  • strohé vety(najmä v dialógu)
  • miesto konkrétnych pomenovanie preferuje všeobecné označenie (starec, ryba, chlapec, more, žraloky) =výrazová jasnosť
  • vníma mora ako ŽENU (hovorí tak o nej), rybe vyjadruje úctu a rešpekt
  • skromný dej, dynamika (pohyb chytené ryby)

 

Okolnosti vzniku diela

  • prelom 40/50.rokov bol pre H. tvorivé krízou (jeho román Cez rieku do tieňa, totiž kritikou nebol prijatý dobre), preto sa presťahoval na Kubu, kde napísal počas dvoch mesiacov príbeh o tunajšom rybári
  • publikácia bola odtlačená v časopiseLife a zaznamenala úspech, už od vydania bola kniha považovaná za H. vrcholné dielo

 

Vplyv diela

  • RaymondCarver patril medzi jeho najvýznamnejšieho pokračovateľa
  • Jeho úsečnosť a náznakovosť ovplyvnila aj dielo Jozefa Škvoreckého (pracoval s metódou “nič nehovoriacich”, zdanlivo banálnych dialógov)
  • Stopy zanechal aj v ranej tvorbe Arnošta Lustiga






—————————————————————————

 Stiahnuť prácu v PDF  Upozorniť na chybu

—————————————————————————

Ďalšie podobné materiály na webe: