Tajný denník Adriana Mola – denník (rozbor)

 

 Kniha: Tajný denník Adriana Mola

 Autor: Sue Townsendová

 Zaslal(a): barbraroyss

 

 

The Secret Diary of Adrian Mole, Aged 13¾

Rok vydania: 1982 v angličtine; 1988 v slovenčine

 

Tematika

Celková charakteristika diela

Celá kniha je písaná ako denník, do ktorého skoro každý deň prispieva trinásť a trištvrte roka starý chlapec menom Adrian Mole. Na začiatku knihy mu je 13 a ¾, na konci potom 15 rokov. Adrian si denník píše do diára s predtlačenými údajmi, ako sú napríklad fázy mesiaca a štátne sviatky – pochopiteľne britskej, pretože dej sa odohráva vo Veľkej Británii, a to v 80. rokoch minulého storočia. Okrem Adrianova osobného života sú v knihe spomenuté tiež problémy a udalosti britskej spoločnosti, ktorá sa v tom čase riešili (napr. Vláda premiérky Margaret Thatcherovej, svadba princeznej Diany s princom Charlesom). Hovorí sa tu o vážnych veciach – avšak hovorí sa o nich sa skvelým anglickým humorom, s rafinovaným kúzlom svojrázneho chlapčenského pohľadu na ľudí a svet.

 

Literárny druh – epika → literárny žáner – humoristický román, forma denníku

Literárne obdobie / smer

– svetová literatúra 2. polovice 20. Storočia

– humoristická literatúra

 

Dej

Dej knihy sa odohráva kdesi v anglickom meste v 80. rokoch 20. storočia. Čitatelia je podávaný formou denníkových záznamov trinásťročného Adriana Molea, čo je bežný chlapec v puberte, ktorý sa musí vyrovnávať s najrôznejšími problémami typickými pre jeho vek. Adrian sa cíti byť nepochopený okolitým svetom, nedostatočne uznávaný (považuje sa za intelektuála), k svojmu okoliu sa stavia veľmi kriticky. Musí sa vyrovnať s rozpadajúcom so vzťahom svojich rodičov, zisťuje, že matka podvádza jeho otca. Adrian prežíva tiež prvú lásku, snaží sa zaujať svoju vysnenú dievča, ktorou sa mu nakoniec podarí získať.

 

Adrian je po celej dva roky zamilovaný do Pandory, obľúbené dievčatá v triede. Adrian sa o seba začína viac starať. Rieši každý Uher a myslí si, že ho matka zanedbáva. Číta veľa kníh, píše básne a posiela ich do BBC (Malcolm Muggeridge), počúva skupinu ABBA a každé ráno si musí privstať, aby mohol v susedných uliciach roznášať noviny, a zarobiť si tak peniaze nielen na vianočné darčeky. Tiež chodia pomáhať starčekovi pánovi Bertu Baxter, pretože sa v škole pridal k milosrdným Samaritánom. Finančná situácia Adrianovy rodiny nie je moc dobrá, najmä keď otec príde o prácu a matka rodinu opustí kvôli pánovi Lucasovi.

Keď Pandora začne chodiť s Adrianom, začne mu pomáhať s jeho psom, Bertem aj neznesiteľným riaditeľom školy. Keď ale Pandora odíde na prázdniny do cudziny, narastie Adrianovi veľký dlh za telefonické hovory.

Matka sa nakoniec vracia domov a otec si nájde prácu ako dozorca nad obnovou svahu pri kanáli. Obaja prestali fajčiť.

Do Adriana sa zamilovala ďalšie dievča, Alžbeta Sally Broadwayová. Popasovala sa s Pandorou na ihrisku. Ale Adrian ju nechce. Zato s Barbarou Boyerovou mal krátku milostnú aféru, ktorú ale kvôli Pandore Barbara ukončila.

 

Hlavná téma

– problémy britskej spoločnosti – kritika triednej spoločnosti, rozdielne spoločenské pomery

– prvá láska, problémy s rodičmi, túžba presadiť sa, byť v niečom úspešný (škola, literárne kariéra

– autobiografické prvky – autorka priznala, že v mnohých ohľadoch jej hrdina zrkadlí jej vlastnej skúsenosti

 

* Thomas Malcolm Muggeridge bol anglický novinár, autor, mediálne osobnosť a satirik. Za druhej svetovej vojny bol vojak a špión. Popularizoval Matku Terezu a vo svojich neskorších rokoch sa stal kresťanom a veľkým obrancom viery.

 

Postavy

Ústrednou postavou je hrdina Adrian, ktorý je zároveň rozprávačom príbehu, pisateľom denníku. Adrian rieši problémy typické pre svoj vek (puberta). Prehnane sleduje svoj vzhľad, považuje sa za intelektuála, z malých problémov robí neprekonateľné problémy a naopak.

Ostatné postavy sú vykresľované z Adrianova pohľadu, preto si nemôžeme byť istí, či sú skutočne takí, ako nám je Adrian predstavuje, napríklad rodičia sa o neho podľa jeho názoru takmer nezaujímajú, nevnímajú jeho potreby, neocenia jeho talent. Čitateľom môže byť blízka tiež Adrianova prvá láska Pandora. Ostatné postavy skôr dokresľujú Adrianův svet. Jedná sa o bežných ľudí, ktorí riešia obvyklé problémy.

 

Zoznam postáv

Adrian – veľmi kritický k celému svojmu okoliu, k svojej rodine (napriek tomu má svojich rodičov rád)

matka – podľa Adriana málo všímavá, málo starostlivá

otec – podľa Adriana lenivý, nečistotný, opilec

pes – nemotorný, neposlušný

babička (otcova matka) – starostlivá, snažia sa zachrániť situáciu rozpadajúce sa rodiny

Pandora (Adrianova prvá láska) – múdra, všímavá, pozorná, podľa Adriana dokonalá

Nigel (Adrianův najlepší kamarát)

Barry Kent (Adrianův úhlavný nepriateľ) –

– dôchodca Bert Baxter (o ktorého sa Adrian stará v rámci školského programu Milordní samaritáni) spočiatku nepríjemný a mrzutý, postupne k sebe ale s Adrianom nachádzajú cestu

– matkin milenec pán Lucas (Bimbo, had Lucas) – spočiatku ho Adrian ľutoval, ale po zistení, že je matkiným milencom k nemu zaberá negatívny postoj

pani Lucasová

– otcova priateľka Doreen (šidlo)

slečna učiteľka Fossingtonová

slečna učiteľka Elfovia

 

Prostredie

– náznakovo, skutočné, neurčité

 

Celková atmosféra diela

– kombinácia ponuré a veselé atmosféry

– prevažne ponurá, ale vďaka autorkin humornému rozprávanie sa zdá byť atmosféra skôr veselá

 

KOMPOZÍCIA

Výstavba deje

– akčné, jedna hlavná dejová línia

 

Kompozičný postup (v rámci časových väzieb)

– dej je rozprávaný chronologicky – deň po dni

– 80. roky 20. storočia

 

JAZYK

autorov štýl

zámer – snaha autorky poukázať na problémy vtedajšej britskej spoločnosti a na to, ako sa tieto problémy môžu odrážať v živote obyčajných ľudí

– inak je text pre čitateľa ľahko pochopiteľný

– text nevyžaduje ani žiadne široké všeobecné vedomosti – v texte sa síce objavujú niektoré historicky zakotvené informácie spojené s dobou, v ktorej bola kniha napísaná, nie sú však zásadné pre pochopenie príbehu

 

Jazyk

– jazyk spisovný, hovorová Čeština

– literárne jazyk nie je zložitý a čitatelia mu ľahko porozumie

 

Slovná zásoba z hľadiska štylistického – prevažujú slová štýlovo neutrálne

– autorka používa bežnú slovnú zásobu, neužíva žiadne neobvyklé výrazy, ani archaické alebo nárečové varianty, slovná zásoba by čitateľovi nemala robiť žiadne ťažkosti

 

Jazykové prostriedky

– žiadne neobvyklé výrazy, bežná slovná zásoba

– objavuje sa irónie

 

Prevažujúci slohové postupy

– rozprávací – priebeh deja, deň za dňom

– opisný – opis situácií, postáv

– úvahový – úvahy hlavného hrdinu

 

Slovosled

– prirodzený

 

Príhovory

Reč autora – v 1. osobe, ich -formy – hlavná postava je rozprávačom príbehu, pisateľom denníku

Postavy – neobjavujú sa žiadne dialógy, iba nepriama reč alebo polopriamom reč

– občas sa Adrian obracia k čitateľovi, respektíve k denníku

   

OKOLNOSTI VZNIKU DIELA

Spoločensko-historický kontext

V texte sa objavujú niektoré historicky zakotvené informácie spojené s dobou, v ktorej bola kniha napísaná.

Tieto informácie však nie sú zásadné pre pochopenie príbehu, ale s knihou bezpochyby súvisí.

Kráľovská svadba princeznej Diany s princom Charlesom (21. 7. 1981), ktorú sledovalo celé Spojené kráľovstvo.

Vláda premiérky Margaret Thatcherovej.

Bola premiérkou jedenásť rokov. Krajina, ktorú dostala do rúk v roku 1979 sa ale výrazne líšila od tej, ktorú za sebou zanechala, keď sa v roku 1990 vzdala funkcie. Keď nastupovala, Británia bola zadlžená, bola v bankrotovom režime.

Situácia Veľkej Británie sedemdesiatych rokov Thatcherovej pomohla k úspechu. Briti v nej videli šancu, ako sa dostať z problémov. Vzťah k odborom sa v súvislosti s barónkou Thatcherovú často spomína. V krajine, kde mali odborári obrovský vplyv, zmenila legislatívu, a ich právomoci tak výrazne obmedzila. Zem definitívne zmenila tiež vlna privatizáciou. Thatcherová nastavila proces privatizáciou, tak ako ho poznáme. Jednalo sa o privatizácie štátnych podnikov, baníctvo, ktoré mal dovtedy pod kontrolou britský stáť.

 

Sue Townsendová (1946-2014)

Susan Lillian Townsendová, britská humoristická spisovateľka, sa narodila v roku 1946 ako najstarší z piatich detí v anglickom Leicesteri. Nedokončila strednú školu a pracovala ako továrenské robotníčka, v osemnástich rokoch sa vydala a mala tri deti, ale po piatich rokoch ju muž opustil. Neskôr pracovala ako inštruktorka kanoistiky, kde sa zoznámila so svojím druhým manželom, s ktorým má dcéru. Začínala ako novinárka a dramatička.

Koncom sedemdesiatych rokov začala písať hry pre Leicesterskej divadlo Phoenix.

Úspech a ohlas doma aj v cudzine jej priniesol až Tajný denník Adriana Molea publikovaný v Británii roku 1982. Po tomto úspechu napísala ďalších sedem pokračovaní, ktorá nepraktického čudáka sprevádza až do dospelosti a stredných rokov. Diela vyšla aj v češtine.

Trpela silnou cukrovkou, ktorú jej diagnostikovali v 80. rokoch. Kvôli tomu aj oslepla a svoj posledný román preto diktovala manželovi. V roku 2009 musela na transplantáciu obličky. V decembri 2012 prekonala mŕtvicu. Pár mesiacov potom prezradila, že kvôli mŕtvici nevyjde ďalšie pokračovanie príbehov Adriana Molea, ktoré plánovala napísať. zomrela v apríli 2014 vo svojom dome vo veku 68 rokov na následky prekonanej mŕtvice.

 

Ďalšie diela

Jej tvorba osciluje (uberá sa smermi) medzi neviazaným smiechom a kritikou spoločnosti, vo svojich dielach stále spája komediálny a vážne prvky.

Feminizmus a politický názor ju vedú k hľadaniu nových foriem, v ktorých sa často dotýka ženskej otázky a zatracuje britskú triednej spoločnosť.

 

Tajný denník Adriana Molea 1982

7 na seba nadväzujúcich pokračovanie

– Horké zrenia Adriana Molea 1984

– Pravdivá spoveď Adriana Molea 1989

– Adrian Mole – Roky v divočine 1993

– Adrian Mole – Roky u kapučína 1999

– Adrian Mole a zbrane hromadného ničenia 2004

– Stratené denníky Adriana Molea 1999 – 2001 2008

– Adrian Mole – leta prostoty 2009

 

Ďalšie denníky, sprevádzajúce tohto nepraktického čudáka až do dospelosti a stredných rokov: Adrian uteká z domu, neúspešne bombarduje vydavateľa svojimi literárnymi pokusmi, na dovolenke v Moskve sa stane nedobrovoľným účastníkom štátneho prevratu, vychováva dvoch nemanželské synov a stane sa televízny celebritou ako komicky nešikovný šéfkuchár . Zároveň stále glosuje aktuálne politiku aj pop kultúru. Stihne tiež zabŕdnuť do dlhov a musí opustiť svoj loft. Potom ho čaká boj s rakovinou …

 

Coventry na úteku – príbeh ženy, ktorá sa skrýva pred spravodlivosťou potom, čo neúmyselne zabila násilníckeho suseda, spozná život smotánky aj bezdomovcov

Detské prízraky

Kráľovná a ja – satirický obraz britskej kráľovskej rodiny, ktorá sa po zrušení monarchie musí začať starať sama o seba

inkognito – britský ministerský predseda sa v prevleku za ženu vydáva spoznať, ako sa žije prostému ľudu

Pravdivá spoveď ženy v stredných rokoch – zbierka fejtónov

kráľovná Camilla – nadväzuje na Kráľovná a ja,

Žena, ktorá išla na rok do postele – príbeh ženy, ktorú náhle prestalo baviť robiť slúžku svojmu okoliu

 

VPLYV DIELA (inšpirácia literárnym dielom)

Kniha bola úspešná od okamihu prvého vydania a stala sa bestsellerom. Bola preložená do viac ako tridsiatich jazykov (rovnako tak i ďalšie denníky). Kritici knihu označovali za “najhumornejší knihu roka” a v Česku bola vyhlásená najhumornejší anglickú knihou desaťročia.

V Británii boli denníky čítané na pokračovanie v rozhlase a stali sa podkladom divadelného muzikálu a televízneho seriálu.

 

Televízne adaptácie

– Veľká Británia, 1985

réžia: Peter Sásdi

hrajú: Julie Walters, Steven Mackintosh, Freddie Jones, Gian Sammarco

hodnotenie ČSFD: 76%






—————————————————————————

 Stiahnuť prácu v PDF  Upozorniť na chybu

—————————————————————————

Ďalšie podobné materiály na webe: