Kniha: Tajný denník Adriana Mola
Autor: Sue Townsendová
Zaslal(a): barbraroyss
The Secret Diary of Adrian Mole, Aged 13¾
Rok vydania: 1982 v angličtine; 1988 v slovenčine
Tematika
Celková charakteristika diela
Celá kniha je písaná ako denník, do ktorého skoro každý deň prispieva trinásť a trištvrte roka starý chlapec menom Adrian Mole. Na začiatku knihy mu je 13 a ¾, na konci potom 15 rokov. Adrian si denník píše do diára s predtlačenými údajmi, ako sú napríklad fázy mesiaca a štátne sviatky – pochopiteľne britskej, pretože dej sa odohráva vo Veľkej Británii, a to v 80. rokoch minulého storočia. Okrem Adrianova osobného života sú v knihe spomenuté tiež problémy a udalosti britskej spoločnosti, ktorá sa v tom čase riešili (napr. Vláda premiérky Margaret Thatcherovej, svadba princeznej Diany s princom Charlesom). Hovorí sa tu o vážnych veciach – avšak hovorí sa o nich sa skvelým anglickým humorom, s rafinovaným kúzlom svojrázneho chlapčenského pohľadu na ľudí a svet.
Literárny druh – epika → literárny žáner – humoristický román, forma denníku
Literárne obdobie/smer
- svetová literatúra 2. polovice 20. storočia
- humoristická literatúra
Dej
Dej knihy sa odohráva kdesi v anglickom meste v 80. rokoch 20. storočia. Čitatelia je podávaný formou denníkových záznamov trinásťročného Adriana Molea, čo je bežný chlapec v puberte, ktorý sa musí vyrovnávať s najrôznejšími problémami typickými pre jeho vek. Adrian sa cíti byť nepochopený okolitým svetom, nedostatočne uznávaný (považuje sa za intelektuála), k svojmu okoliu sa stavia veľmi kriticky. Musí sa vyrovnať s rozpadajúcom so vzťahom svojich rodičov, zisťuje, že matka podvádza jeho otca. Adrian prežíva tiež prvú lásku, snaží sa zaujať svoju vysnenú dievčinu, ktorú sa mu nakoniec podarí získať.
Adrian je po celeých dvoch rokoch zamilovaný do Pandory (obľúbené dievčatá v triede). Adrian sa o seba začína viac starať. Rieši každý Uher a myslí si, že ho matka zanedbáva. Číta veľa kníh, píše básne a posiela ich do BBC (Malcolm Muggeridge), počúva skupinu ABBA a každé ráno si musí privstať, aby mohol v susedných uliciach roznášať noviny, a zarobiť si tak peniaze nielen na vianočné darčeky. Tiež chodia pomáhať starčekovi pánovi Bertu Baxter, pretože sa v škole pridal k milosrdným Samaritánom. Finančná situácia Adrianovy rodiny nie je moc dobrá, najmä keď otec príde o prácu a matka rodinu opustí kvôli pánovi Lucasovi.
Keď Pandora začne chodiť s Adrianom, začne mu pomáhať s jeho psom, Bertem aj neznesiteľným riaditeľom školy. Keď ale Pandora odíde na prázdniny do cudziny, narastie Adrianovi veľký dlh za telefonické hovory.
Matka sa nakoniec vracia domov a otec si nájde prácu ako dozorca nad obnovou svahu pri kanáli. Obaja prestali fajčiť.
Do Adriana sa zamilovala ďalšie dievča, Alžbeta Sally Broadwayová. Popasovala sa s Pandorou na ihrisku. Ale Adrian ju nechce. Zato s Barbarou Boyerovou mal krátku milostnú aféru, ktorú ale kvôli Pandore Barbara ukončila.
Hlavná téma
- problémy britskej spoločnosti – kritika triednej spoločnosti, rozdielne spoločenské pomery
- prvá láska, problémy s rodičmi, túžba presadiť sa, byť v niečom úspešný (škola, literárne kariéra
- autobiografické prvky – autorka priznala, že v mnohých ohľadoch jej hrdina zrkadlí jej vlastnej skúsenosti
* Thomas Malcolm Muggeridge bol anglický novinár, autor, mediálne osobnosť a satirik. Za druhej svetovej vojny bol vojak a špión. Popularizoval Matku Terezu a vo svojich neskorších rokoch sa stal kresťanom a veľkým obrancom viery.
Postavy
Ústrednou postavou je hrdina Adrian, ktorý je zároveň rozprávačom príbehu, pisateľom denníku. Adrian rieši problémy typické pre svoj vek (puberta). Prehnane sleduje svoj vzhľad, považuje sa za intelektuála, z malých problémov robí neprekonateľné problémy a naopak.
Ostatné postavy sú vykresľované z Adrianova pohľadu, preto si nemôžeme byť istí, či sú skutočne takí, ako nám je Adrian predstavuje, napríklad rodičia sa o neho podľa jeho názoru takmer nezaujímajú, nevnímajú jeho potreby, neocenia jeho talent. Čitateľom môže byť blízka tiež Adrianova prvá láska Pandora. Ostatné postavy skôr dokresľujú Adrianův svet. Jedná sa o bežných ľudí, ktorí riešia obvyklé problémy.
Zoznam postáv
– Adrian – veľmi kritický k celému svojmu okoliu, k svojej rodine (napriek tomu má svojich rodičov rád)
– matka – podľa Adriana málo všímavá, málo starostlivá
– otec – podľa Adriana lenivý, nečistotný, opilec
– pes – nemotorný, neposlušný
– babička (otcova matka) – starostlivá, snažia sa zachrániť situáciu rozpadajúce sa rodiny
– Pandora (Adrianova prvá láska) – múdra, všímavá, pozorná, podľa Adriana dokonalá
– Nigel (Adrianův najlepší kamarát)
– Barry Kent (Adrianův úhlavný nepriateľ) –
– dôchodca Bert Baxter (o ktorého sa Adrian stará v rámci školského programu Milordní samaritáni) spočiatku nepríjemný a mrzutý, postupne k sebe ale s Adrianom nachádzajú cestu
– matkin milenec pán Lucas (Bimbo, had Lucas) – spočiatku ho Adrian ľutoval, ale po zistení, že je matkiným milencom k nemu zaberá negatívny postoj
– pani Lucasová
– otcova priateľka Doreen (šidlo)
– slečna učiteľka Fossingtonová
– slečna učiteľka Elfovia
Prostredie
– náznakovo, skutočné, neurčité
Celková atmosféra diela
– kombinácia ponuré a veselé atmosféry
– prevažne ponurá, ale vďaka autorkin humornému rozprávanie sa zdá byť atmosféra skôr veselá
KOMPOZÍCIA
Výstavba deje
– akčné, jedna hlavná dejová línia
Kompozičný postup (v rámci časových väzieb)
– dej je rozprávaný chronologicky – deň po dni
– 80. roky 20. storočia
JAZYK
autorov štýl
– zámer – snaha autorky poukázať na problémy vtedajšej britskej spoločnosti a na to, ako sa tieto problémy môžu odrážať v živote obyčajných ľudí
– inak je text pre čitateľa ľahko pochopiteľný
– text nevyžaduje ani žiadne široké všeobecné vedomosti – v texte sa síce objavujú niektoré historicky zakotvené informácie spojené s dobou, v ktorej bola kniha napísaná, nie sú však zásadné pre pochopenie príbehu
Jazyk
– jazyk spisovný, hovorová Čeština
– literárne jazyk nie je zložitý a čitatelia mu ľahko porozumie
Slovná zásoba z hľadiska štylistického – prevažujú slová štýlovo neutrálne
– autorka používa bežnú slovnú zásobu, neužíva žiadne neobvyklé výrazy, ani archaické alebo nárečové varianty, slovná zásoba by čitateľovi nemala robiť žiadne ťažkosti
Jazykové prostriedky
– žiadne neobvyklé výrazy, bežná slovná zásoba
– objavuje sa irónie
Prevažujúci slohové postupy
– rozprávací – priebeh deja, deň za dňom
– opisný – opis situácií, postáv
– úvahový – úvahy hlavného hrdinu
Slovosled
– prirodzený
Príhovory
Reč autora – v 1. osobe, ich -formy – hlavná postava je rozprávačom príbehu, pisateľom denníku
Postavy – neobjavujú sa žiadne dialógy, iba nepriama reč alebo polopriamom reč
– občas sa Adrian obracia k čitateľovi, respektíve k denníku
OKOLNOSTI VZNIKU DIELA
Spoločensko-historický kontext
V texte sa objavujú niektoré historicky zakotvené informácie spojené s dobou, v ktorej bola kniha napísaná.
Tieto informácie však nie sú zásadné pre pochopenie príbehu, ale s knihou bezpochyby súvisí.
Kráľovská svadba princeznej Diany s princom Charlesom (21. 7. 1981), ktorú sledovalo celé Spojené kráľovstvo.
Vláda premiérky Margaret Thatcherovej.
Bola premiérkou jedenásť rokov. Krajina, ktorú dostala do rúk v roku 1979 sa ale výrazne líšila od tej, ktorú za sebou zanechala, keď sa v roku 1990 vzdala funkcie. Keď nastupovala, Británia bola zadlžená, bola v bankrotovom režime.
Situácia Veľkej Británie sedemdesiatych rokov Thatcherovej pomohla k úspechu. Briti v nej videli šancu, ako sa dostať z problémov. Vzťah k odborom sa v súvislosti s barónkou Thatcherovú často spomína. V krajine, kde mali odborári obrovský vplyv, zmenila legislatívu, a ich právomoci tak výrazne obmedzila. Zem definitívne zmenila tiež vlna privatizáciou. Thatcherová nastavila proces privatizáciou, tak ako ho poznáme. Jednalo sa o privatizácie štátnych podnikov, baníctvo, ktoré mal dovtedy pod kontrolou britský stáť.
Sue Townsendová (1946-2014)
Susan Lillian Townsendová, britská humoristická spisovateľka, sa narodila v roku 1946 ako najstarší z piatich detí v anglickom Leicesteri. Nedokončila strednú školu a pracovala ako továrenské robotníčka, v osemnástich rokoch sa vydala a mala tri deti, ale po piatich rokoch ju muž opustil. Neskôr pracovala ako inštruktorka kanoistiky, kde sa zoznámila so svojím druhým manželom, s ktorým má dcéru. Začínala ako novinárka a dramatička.
Koncom sedemdesiatych rokov začala písať hry pre Leicesterskej divadlo Phoenix.
Úspech a ohlas doma aj v cudzine jej priniesol až Tajný denník Adriana Molea publikovaný v Británii roku 1982. Po tomto úspechu napísala ďalších sedem pokračovaní, ktorá nepraktického čudáka sprevádza až do dospelosti a stredných rokov. Diela vyšla aj v češtine.
Trpela silnou cukrovkou, ktorú jej diagnostikovali v 80. rokoch. Kvôli tomu aj oslepla a svoj posledný román preto diktovala manželovi. V roku 2009 musela na transplantáciu obličky. V decembri 2012 prekonala mŕtvicu. Pár mesiacov potom prezradila, že kvôli mŕtvici nevyjde ďalšie pokračovanie príbehov Adriana Molea, ktoré plánovala napísať. zomrela v apríli 2014 vo svojom dome vo veku 68 rokov na následky prekonanej mŕtvice.
Ďalšie diela
Jej tvorba osciluje (uberá sa smermi) medzi neviazaným smiechom a kritikou spoločnosti, vo svojich dielach stále spája komediálny a vážne prvky.
Feminizmus a politický názor ju vedú k hľadaniu nových foriem, v ktorých sa často dotýka ženskej otázky a zatracuje britskú triednej spoločnosť.
Tajný denník Adriana Molea 1982
7 na seba nadväzujúcich pokračovanie
– Horké zrenia Adriana Molea 1984
– Pravdivá spoveď Adriana Molea 1989
– Adrian Mole – Roky v divočine 1993
– Adrian Mole – Roky u kapučína 1999
– Adrian Mole a zbrane hromadného ničenia 2004
– Stratené denníky Adriana Molea 1999 – 2001 2008
– Adrian Mole – leta prostoty 2009
Ďalšie denníky, sprevádzajúce tohto nepraktického čudáka až do dospelosti a stredných rokov: Adrian uteká z domu, neúspešne bombarduje vydavateľa svojimi literárnymi pokusmi, na dovolenke v Moskve sa stane nedobrovoľným účastníkom štátneho prevratu, vychováva dvoch nemanželské synov a stane sa televízny celebritou ako komicky nešikovný šéfkuchár . Zároveň stále glosuje aktuálne politiku aj pop kultúru. Stihne tiež zabŕdnuť do dlhov a musí opustiť svoj loft. Potom ho čaká boj s rakovinou …
– Coventry na úteku – príbeh ženy, ktorá sa skrýva pred spravodlivosťou potom, čo neúmyselne zabila násilníckeho suseda, spozná život smotánky aj bezdomovcov
– Detské prízraky
– Kráľovná a ja – satirický obraz britskej kráľovskej rodiny, ktorá sa po zrušení monarchie musí začať starať sama o seba
– inkognito – britský ministerský predseda sa v prevleku za ženu vydáva spoznať, ako sa žije prostému ľudu
– Pravdivá spoveď ženy v stredných rokoch – zbierka fejtónov
– kráľovná Camilla – nadväzuje na Kráľovná a ja,
– Žena, ktorá išla na rok do postele – príbeh ženy, ktorú náhle prestalo baviť robiť slúžku svojmu okoliu
VPLYV DIELA (inšpirácia literárnym dielom)
Kniha bola úspešná od okamihu prvého vydania a stala sa bestsellerom. Bola preložená do viac ako tridsiatich jazykov (rovnako tak i ďalšie denníky). Kritici knihu označovali za „najhumornejší knihu roka“ a v Česku bola vyhlásená najhumornejší anglickú knihou desaťročia.
V Británii boli denníky čítané na pokračovanie v rozhlase a stali sa podkladom divadelného muzikálu a televízneho seriálu.
Televízne adaptácie
– Veľká Británia, 1985
– réžia: Peter Sásdi
– hrajú: Julie Walters, Steven Mackintosh, Freddie Jones, Gian Sammarco
– hodnotenie ČSFD: 76%
—————————————————————————
◆ Stiahnuť prácu v PDF ◆ ◆ Upozorniť na chybu ◆
—————————————————————————