Kniha: Lucerna
Autor: Alois Jirásek
Zaslal(a): Pipkin
ALOIS JIRÁSEK – životopis:
– spisovateľ, dramatik
– narodený v Hronove
– vyštudoval gymnázium v Broumove a v Hradci Králové, ďalej vyštudoval Univerzitu Karlovu odbor histórie
– stal sa profesorom gymnázia v Litomyšli kde pôsobil asi 14 rokov
– neskôr pôsobil v Prahe ako profesor a spisovateľ, patril k významným predstaviteľom kultúrneho života, je pochovaný v Hronove
– bol spisovateľ, ktorý sa venoval hlavne histórii českého národa, videl vrchol slovenských dejín v čase Husitské, úpadok v čase pobelohorskej
– bol vynikajúcim rozprávačom, vedel si vymýšľať dramatické zápletky, dokázal farbisto opísať dobovú atmosféru
– napísal asi 50 kníh z toho niekoľko trilógiou
Obdobie:
– dielo radíme do 2. polovice 19. storočia
– kritický realizmus
Znaky kritického realizmu:
– historická vernosť
– pravdivosť
– nutnosť rešpektovať fakty
Kritický realizmus rozdeľujeme do dvoch línií:
HISTORICKÁ LITERATÚRA
– predstavitelia napr. Alois Jirásek, Zikmund Winter, Václav Beneš Třebízský …
– táto literatúra mala účinnú výchovnú zložku – povzbudenie českého národa, hrdosť na českú minulosť
vidiecka LITERATÚRA
– predstavitelia napr. Tereza Nováková, Antal Stašek, Karel Václav Reis, bratia Mrštíkova …
– o túto tematiku bol mimoriadny záujem, rad autorov z vidieka pochádzala, dobre prostredie poznali a dokázali zachytiť č. Typy a svojráz vidieka
Ďalšie diela Aloisa Jiráska:
OBDOBIE MÝTOV a povestí:
– Staré pověsti české
Husitská OBDOBIE:
– medzi prúdy
– proti všetkým
– bratstvo
– husitský kráľ
– Z Čiech až nakoniec sveta
drámy:
– Jan Hus
– Jan Žižka
– Jan Roháč
OBDOBIE pobelohorskej
– Psohlavci
– temno
– Skaláci
– skaly
OBDOBIE národného obrodenia: vystihuje prvú a druhú fázu NO
– FL Vek
– U nás – kronika
– Maryda
– poklad
– Vojnarka – dráma
Žáner:
– Lucerna je dramatická rozprávka, ktorá bola prvýkrát uvedená v Národnom divadle v Prahe 17. novembra roku 1905
Rozprávka – je rozprávková hra sa spevy. Spája fantastické motívy s najdôležitejšími otázkami súdobej spoločnosti. Má pevnú dejovú stavbu, do ktorej sú vkladané spevavé vložky. Dej obyčajne sleduje chybujúceho hrdinu a jeho napravenie. K šťastnému rozuzleniu príbehu prispievajú nadprirodzené postavy. (V Lucerne to sú vodníci a kúzelná lipa)
Hlavné postavy:
Mlynár, Hanička, Mlynářova babička, kňažná, zlý správca, Zajíček – učiteľský mládenec, vodníci Michal a Ivan, Braha – rytier so sekerou, Zima a Sejtko a Klásek – Sumaré, Franc, mušketier, Zan – služobník, komorná, krúžil a Votruba – richtári
Dej:
Hra spadá do historického obdobia, kde sa sedliaci dožadovali o zrušení nevoľníctva a povinné roboty. Je to divadelná hra o štyroch rokovaniach. Dej sa odohráva na vidieckom prostredí v mlyne, na zámku, v lese a v lesnom kaštieľa.
Mladší mlynár Libor spoločne so svojou starou babičkou a chovankou Hanička žijú a pracujú v mlyne. V mlynskom náhonu okrem toho žije aj rozprávková bytosť vodník Michal, ktorý bol do mladej Haničky zamilovaný. Okrem Michala sa tu usadil aj starý vodník Ivan. Mlynár Libor na Haničku často myslieval, ale nikdy svoje city nevyjadroval. Na zámku panuje zlý správca panstva, ktorý tiež túži po Haničce ale v inom zmysle slova. Chce si ju odviesť na zámok s nekalými úmyslami, aby sa stala slúžkou. Okrem toho chce poraziť čarovnú veľkú starú lipu, ku ktorej majú miestni ľudia veľkú úctu. V kritickom okamihu deje na zámok nečakane prichádza panstvo v podobe pani kňažnej. Pani kňažná sa nudí a tak si vymyslí že pôjde cestou k lesnému zámočku okolo Liborova mlyna. Mlynár Libor je slobodný muž, ktorý nepotrebuje pracovať na panstve, ale voči vrchnosti má stále jednu povinnosť. Požiada – ak ho vrchnosť o sprievod, je povinný vrchnosť odprevadiť cez les a svietiť ju na cestu starú lampášom. Pani kňažná Liborova nariadila aby svoju povinnosť splnil a išiel ju odprevadiť a na cestu ju svietil starú lampášom. Cestou k lesnému zámočku sa kňažná s mlynárom zbližuje. Kňažnej sa mlynár veľmi páči a preto mu ponúka aby s ňou odišiel do mesta. Na kňažnú nepôsobí len mlynár ale aj krásna česká príroda, život a city prostých ľudí. Mlynár ale ponuku do mesta neprijme.
Vedľajšie dejovú os tvorí príbeh učiteľského pomocníka Zajicka, ktorý si sťažoval schovance Haničce o svojom živote. Pracuje v dvoch školách, ale rovnako má málo peňazí a nemôže si vziať za ženu Dorotku. Napísal pesničku spoločne s partiou ľudových muzikantov pre pani kňažnú, v ktorej jej žiada o pomoc (aby ho vymenovala definitívnym učiteľom). Pesničku chcú zahrať kňažnej v lesnom kaštieľa. Muzikanti sa však v lese zablúdi a vzájomne sa stratí. Pesničku Zajačik vytratil u starej lipy.
Správca sa snaží odviesť násilím Haničku z mlyna. Hanička beží lesom a zastaví sa u starej lipy, ktorá sa zrazu otvorí a schová Haničku. Ale zlý správca chce nechať lipu tiež poraziť, to však bez vedomia pani kňažnej. Mlynár dovedie pani kňažnú na lesné kaštieľ. Mlynár sa rozhodol, že pôjde brániť starú lipu, nakoniec mu pomáhajú aj muzikanti a učiteľský pomocník Zajačik.
Kňažná v závere hry všetko pochopí. Lipu samozrejme poraziť nenechá. Zajačika vymenovala učiteľom a rozbitím lucerny zrušila prastarú povinnosť Mlynářova povinnosť.