Kniha: Šibeničné piesne
Autor: Christian Morgenstern
Zaslal(a): vercas1
Christian Otto Josef Wolfgang Morgenstern (1871 – 1914)
- – nemecký básnik, novinár, prekladateľ
- – zakladateľ nemeckej nonsensovej poézie
- – obaja rodičia maliari
- – matka zomrela, keď mal 10
- – študoval dejiny umenia a práva
- – venoval sa žurnalistike, poéziu, prekladateľstvo
- – zomrel na tuberkulózu (pod vplyvom tejto choroby píše Šibeniční piesne)
- – za života sa nedočkal uznania
- – predchodca dadaizmu
- – prispieval do rôznych denníkov a časopisov
- – pri cestách v Nórsku sa stretol s HenrikIbsen – začal potom prekladať škandinávska diela
Ďalšie dielo, význam
- – anticipuje dadaizmus, surrealizmus, expresionizmus a poetizmus
- – využíva slovné hračky, náhodné slabiky a hlásky, nezmyselná spojenie, groteskné lyrika, dôležitá je aj vizuálna stránka
- – ovplyvnený Nietzschem a Schopenhauer
- – skúma podstatu jazyka
- – v diele sa premieta jeho humor aj sklon k pesimizmu
- – Ja asvet – prvotina
- – zbierka Šibeniční piesne
- – zbierkaPalmström
- – zbierky Palma Kužeľ ašľache vydané posmrtne
- – hymnicképiesne – básne inšpirované duchovnej vedou
Vplyv jeho diela
- – Papierovéblues – hra uvedená v Semafore, obsahovala veľa jeho básní
- -zhudobnenie – Stromboli – Veľké Lálulá, Košilela
- – Visiacizámok – Polnočná myš, Hymna šibeničný bratov
- -The Plastic People of the universe
Šibeničné piesne (1905)
Literárny druh:
- Lyrika (poézia)
Literárny žáner:
- básne, kaligramy
Téma:
- nemôžeme tu hovoriť o nejakej tematickej orientácii zbierky, cieľom je predovšetkým preskúmať a prekrútiť jazyk, hrať sa s formou básne, s tvaroslovím, s homonymá, ale dá sa povedať, že dielo je ovplyvnené depresiou autora a zistením, že trpí tuberkulózou
Motívy diela:
- príroda, názvy vecí a zvierat, absurdita
Literárno-historický kontext
- – na začiatku 20. storočia sa v Európe rozvíja avantgardný smermi, autori chcú šokovať, provokovať
- – ľudia už majú dosť realizmu a impresionizmu, nové vedeckéobjavy – snaží sa ich aplikovať do umenia, experimentujú, hľadajú nové cesty
- – nonsensovályrika -nezmyselný až absurdné text, podobné groteske, napr. Grafické básne – uprednostnenie vizuality pred obsahom
Hlavné umelecké smery:
- -expresionizmus – v popredí sú city, vzťahy, pesimistické, zúfalstvo, strach, beznádej, bolesť
- – veľa v severských krajinách, napr. EdvardMunch
- – vhudbe – 2. viedenská škola
- – kubizmus – (cubus= kocka) iný pohľad na realitu, z rôznych uhlov, trojrozmerné veci chcú dostať na papier, napr. Pablo Picasso
- -futurizmus – spätý s kubizmom, hľadí do budúcnosti, odmieta tradície, schvaľujú vojnu, technika ako hlavný námet, napr. Chlebnikov – Ruský básnik, vymýšľa nové slová
- -kubo-futurizmus – len v literatúre, zakladateľom je Guillaume Apollinaire
- -dadaizmus – vzniká za 1. svetovej vojny, intelektuálne protest proti konvenciám, snaha šokovať, vyburcovať z pasivity, absurdita, náhoda, znevažovanie platných noriem, hra so slovami, spojený s kabaretom Voltaire – recitácia básní, výstavy, napr. Tristan Tzara – rumunský básnik, manifest dadaizmu
- -surrealizmus – projekcia snov a podvedomia, asociácie, psychický automatizmus, nelogické, napr. Salvador Dalí – film Andalúzsky pes, André Breton – Manifest surrealizmu, Magnetické polia
- – ďalej poetizmus, absurdná dráma, funkcionalizmus
Kompozícia:
- obsahuje na 70 básní a kaligramv
Postavy:
- zvieratá, vymyslené bytosti, slovné výrazy, oživené veci
Čas a priestor:
- neurčený
Jazyk:
- – jazyk pripomína detské riekanky, ruší gramatické princípy, slovné hračky, refrény
- – groteskné verše, poetika nezmyslu
- – zamerané nazvukovú stránku (melodické, zvukomalebné)
- – použitiaanafory (= opakovanie rovnakých slov na začiatku veršov alebo slôh),
- epifora(= opakovanie tých istých výrazov na konci po sebe idúcich veršov)
- –neologizmy (= novotvary) → vytvára nové slovný zloženiny (prvok nemčine vlastný) – slová sa menia podľa rozdielnych vzorcov (nestačí košeľa – musí byť košilela, ďalej Lunalena, Afri -de-Amerika, velvaryba; alebo Pampevlk, Tygrhart, Žrahlt, Vidamýžď , Pětikráska, … – podivné skomoleniny z básne Nové názvy navrhnuté prírode)
- – slovné zpotvořeniny
- –kaligramy – vizuálne grafické básne (Lievik, Nočná rybie spev)
- – latinské básne (Lunovis)
- –rým nečistý – básnik prispôsobuje výslovnosť slov tak, aby sa rýmovala,
- ale hlavne tzv.rým přesmykový – autor prispôsobuje samohlásky nesprávnym a nepoužívajú spôsobom
- → dochádza k prekvapujúcemu a grotesknému vyznenie veršov
- –abstraktné poézie zo zvukovo originálnych zhlukov hlások, príp. slabík (Veľké Lalulá – zmysel môže poznať len on sám)