Jama a kyvadlo – rozbor (obsah)

rozbor-díla

 

Kniha: Jama a kyvadlo

Autor: Edgar Allan Poe

Pridal(a): Jarka, Veronika

 

Edgar Allan Poe (1809-1849)

  • Americký prozaik, básnik a kritik a esejista, zakladateľ americkej novely a predchodca moderného hororu.
  • Ako trojročný sirotek bol zverený do sirotčinca v Richmonde, kde sa jeho ujala rodina Allanovcov, odtiaľ plynie jeho prostredné meno Allan.
  • Študoval literatúru na University of Virginia, kde však začal mať problémy s alkoholom a s hráčskymi dlhmi.
  • Počas finančnej krízy vstúpil k delostreleckému pluku
  • Oženil sa svojou trinásťročnou sesternicou. Zomrela na tuberkulózu -> vyjadril zármutok v básni Annabel Lee.
  • Na jeho psychike sa podpísala strata oboch rodičov v detstve a smrť manželky -> pokúsil sa o samovraždu.
  • Zomrel za nejasných okolností, bol nájdený opitý na baltimorskom chodníku. Zomrel na krvácanie do mozgu.

Ďalšie diela:

  • zborníky básní: Básne (1831), Havran a iné básne (1845)
  • poviedky: Kráľ Mor (1835), Jama a kyvadlo (1842), Zlatý chrobák (1843), Skokan (1849)
  • romány: Príbehy Arthura Gordona Pyma (1838)
  • eseje: Filozofia nábytku (1840), Morning on the Wissahiccon (1844)

 

Literárne-historický kontext

ROMANTISMUS

  • Jeden z hlavných umeleckých smerov 19. storočia, ktorý sa prejavuje vo všetkých štýloch, myšlienkové hnutie.
  • Názov je odvodený z francúzskeho slova romantique = neskutečný ako v románe (dobrodružný, tajomný, fantastický, …).
  • Vznikol ako umelecký protiklad klasicismu a ako reakcia na hlboký rozpor medzi realitou a humanistickými ideálmi.
  • Formoval sa v období medzi dvoma revolúciami – 1789 vo Francúzsku a 1848 v celej Európe.
  • Nevytvoril vlastný architektonický štýl, napodoboval dávnejšie staviteľské slohy. Neprejavil sa nijak výrazne ani v maliarstve, používali sa výraznejšie farby. V sochárstve došlo k rozvoju pomníkovej tvorby.

Znaky romantizmu

  • Kladie dôraz na pôvodnosť, osobitosť autora, na bezprostredný zážitok, na city, fantáziu.
  • Zdôrazňuje konkrétneho jedinca, individualizmus, subjektivizmus a modernizmus.
  • Vyzdvihoval hodnoty stredoveku, opravdovosť.
  • Hlavný hrdina, ktorý často splýva s autorom bol, bol výnimočný, často osamelý jedinec.
  • Základným motívom je konflikt medzi individuom ako tvorcom snov a ideálov a spoločnosťou, v ktorej prevládali peňažné vzťahy.

Autori obdobia preromantizmu

  • Česko: (3. fáza Národného obrodenia)
    • Karel Jaromír Erben (historik, básnik, spisovateľ, zberateľ) – Kytice
    • Karel Hynek Mácha (básnik, prozaik) – Máj, Cigáni, Púť krkonošská
    • Josef Kajetán Tyl (dramatik, režisér, herec, prekladateľ) – Strakonický dudák
  • Francúzsko:
    • Victor Hugo (básnik, prozaik, dramatik, esejista) – Legenda vekov, Biednici
    • Alexandre Dumas (prozaik, dramatik) – Tri mušketieri, Gróf Monte Christo
  • Nemecko:
    • Jakob a Wilhelm Grimmovci (jazykovedci, zberatelia rozprávok) – Rozprávky (Popoluška, …)
    • Novalis (básnik, prozaik) – Hymny noci, Heinrich von Ofterdingen
    • Heinrich Heine (básnik, prozaik, lyrik, esejista) – Kniha piesní, Nové básne, Romancero
  • Anglicko:
    • George Gordon Byron (básnik, filhelén) – Childe Haroldova púť, Džaur, Manfred
    • Walter Scott (básnik, zberateľ škótskych balád, prozaik) – Panna jazerná, Waverley
  • USA:
    • Edgar Allan Poe (básnik, prozaik) – Havran, Vraždy v ulici Morgue, Zlatý skarabeus

 

Rozbor diela: Jama a kyvadlo (1842)

Základná charakteristika

  • Literárna forma: próza
  • Literárny druh: epika
  • Literárny žáner: poviedka s prvkami hororu

 

Téma, myšlienka, námet

  • Téma: čakanie na smrť v kobke v dobe španielskej inkvizície
  • Hlavná myšlienka: vystihnutie pocitu mučeného odsúdenca, úvahy o živote a smrti
  • Námet: Ide o príbeh z doby španielskej inkvizície a vojny za nezávislosť.

 

Kompozícia a jazykové prostriedky

  • spisovný jazyk, realistický popis, vnútorné monológy (majstrovsky zachytávajú psychický stav vyprávača)
  • chronologická kompozícia, popisný postup

 

Jazyk

  • spisovný jazyk
  • archaizmy, zvolania, prvky hororu
  • ich – forma (odsúdenec vyprávačom)

 

Časopriestor

  • Miesto: Toledo – v španielskom väzení
  • Doba deja: Španielska inkvizícia – cca začiatok 19.storočia (inkvizícia=inštitúcia vyhľadávajúca a súdiaca kacírov, nutili obyvateľstvo násilím konvertovať)

 

Hlavné a vedľajšie postavy

  • odsúdenec – nepomenovaný, smelý muž, väzeň, obeť inkvizície, viedol vnútorné monológy (otázky života a smrti), racionálne uvažuje, i napriek psychickému týraniu bojuje o život
  • generál Lassalle – oslobodzuje odsúdenca, reálna historická postava
  • španielski inkvizítori

 

Stručný popis deja

Odsúdenec po rozsudku smrti omdlieva a preberá sa až v tmavej kobke. Potme ju prezkúmava a šťastnou náhodou pri páde (hlava nenarazila na zem) odhaľuje pasť – jamu. Keď sa potom znova preberá, v kobke je už svetlo a nachádza vedľa seba vodu a jedlo. Všimá si, že je priviazaný pútami a nad ním sa húpe kyvadlo. Kmity kyvadla sa zrýchľujú a kyvadlo deň po dni klesá. Muž prepadá strachu, stavom úzkosti, zúfalstva a nakoniec ľahostajnosti. Keď kyvadlo a jeho hruď delí už len pár palcov, vymyslí únikový plán pomocou krys (potrie púta zvyškami jedla a krysy ich prehryzávajú). Začal si byť takmer istý, že unikol smrti. Najednou sa steny kobky rozžeravujú a začínajú sa približovať. Trestanec je zahnaný na samý okraj jamy, ale zaslechne šum ľudských hlasov a troubenie. Natažená ruka generála Lassalle zachytila tu jeho – Francúzi vstúpili do Toleda. Inkvizícia bola v rukách svojich nepriateľov.

Vložiť komentár