Starec a more – rozbor (obsah)

rozbor-díla

 

Kniha: Starec a more

Autor: Ernest Hemingway

Pridal(a): Brendy

Ernest Hemingway (*1899 – †1961)

  • Americký románopisec, prozaik, novinár a reportér.
  • Nositeľ Nobelovej ceny za literatúru (v roku 1954).
  • Začínal ako žurnalista, s písaním románov začal neskôr.
  • Ťažko ranený ako dobrovoľník na Talianskej fronte (toto zranenie popisuje v autobiografickom románe Sbohem, armádo!).
  • Vyznával odvahu (dostihy, box, býčie zápasy).
  • Po vojne pôsobil ako dopisovateľ v Paríži, podnikal výpravy do Afriky.
  • Na konci života žil na Kube, trpel duševnými depresiami – samovražda.
  • Hlavnými postavami jeho diel sú najčastejšie muži, ktorí vedú nebezpečný spôsob života.
  • Strohý štýl písania zbavený všetkého nadbytečného.
  • Častá inšpirácia jeho osobnými skúsenosťami a zážitkami.

Vlivy na tvorbu:

  • Najprv sa Hemingway potýkal s tvorivou krízou.
  • Niektoré jeho knihy neboli prijaté kladne.
  • Autor vzdoroval, odišiel na Kubu, kde začal písať knihu Starec a more.

Ďalšie významné diela:

  • Komu zvonia hodiny, Sbohem, armádo!, Fiesta, Za našich čias, Muži bez žien, Odpoludňajšia smrť

 

Zaradenie autora, znaky obdobia

  • Literatúra 1. polovice 20. storočia
  • Medzivojnová literatúra
  • Patrí do tzv. stratenej generácie
    • Generačná skupina amerických prozaikov, básnikov a dramatikov, ktorí boli v mladosti poznačený hrôznou skúsenosťou 1. svetovej vojny.
    • Vo svojej tvorbe vyjadrujú pocity vojakov, ktorí sa vrátili duševne zmrzačený → títo ľudia neboli schopní potom nájsť zmysel života, trpeli depresiami, pocitom odcudzenia.

 

Autori, ktorí tvorili vo vejakej dobe:

  • Mark Twain, John Steinbeck, Francis Scott Fitzgerald: Veľký Gatsby, E. M. Remarque, William Faulkner: Absolone, Absolone!, James Joyce: Odysseus

 

Spoločensko-historické pozadie:

  • Rozmach a dokončovanie priemyselnej revolúcie, hospodársky vzostup, aplikácia poznatkov v praxi.
  • Odraz 1. SV, oslabenie Nemeckých mocností.
  • Literatúra je ovplyvňovaná hospodárskou konjunktúrou a krízou – 20., 30. roky krach na newyorskej burze – hospodárska kríza.
  • Politická kríza – nástup fašizmu v 30. rokoch a 2. svetová vojna.
  • Rozvoj filmu – mnoho diel sa stáva predlohou pre filmy, nemý film (Charles Chaplin…).

 

Rozbor: Starec a more (1952)

Všeobecná charakteristika:

  • Druh: epika
  • Žáner: novela

 

Tematická výstavba:

  • Téma: ľudské myslenie a správanie, prostý človek, ktorý na dosiahnutie cieľa urobí opravdu všetko.
  • Námiet: autor neuvedený, domnienka, že kniha je napísaná podľa jeho kubánskeho priateľa –rybára.

 

Myšlienky:

  • Úvaha o hrdinstve človeka, oslava ľudskej nezdolnosti, boj človeka s prírodou a úzke spojenie s ňou.
  • Zmyslom ľudského života nie je zisk, bohatstvo, ale hlboké uspokojenie a čestný zápas.

 

Kompozičná výstavba:

  • Jednoduchý, prostý príbeh.
  • Dej je rozvíjaný chronologicky bez akéhokoľvek složitého prenikania časových rovín alebo rozsiahlych retrospektív.
  • Text nie je nijak formálne členený.
  • Zachytenie len najzákladnejšieho opravdivého prežitku (chce, aby čitateľ používal vlastné citové a myšlienkové asociácie).
  • Prvky s symbolickými významami (zakrvavené ruce = Kristovo utrpenie).
  • Existuje tu všeobecná rovina príbehu (rybár = človek, ryba = príroda, žraloky = zlo).
  • Záujem o psychiku človeka.

 

Jazyková výstavba:

  • Nie sú tu konkrétne pomenovania (Santiago nie je oslovovaný menom, ale len ako starec).
  • Jazyk: spisovný, španielske výrazy, odkazy na kresťanskú symboliku, nepoužíva prídavné mená.
  • Metóda ľadovca (všetko nepodstatné je eliminované).
  • Obmedzuje komentovanie autorskou rečou, úvahy a popisy, častý monológ hlavného hrdinu.
  • Strohá stylizácia viet, zvlášť u dialógov.
  • Veľké množstvo porovnaní a personifikácií.

 

Vyprávač:

  • Er-forma

 

Postavy:

  • Starec Santiago – charakteristická hemingwayovská postava – rybár odlúčený od spoločnosti, zamlkný samorastný človek, rozhodol sa viesť boj na život a na smrť, aj keď výsledok zápasu je predem istý a starcov úsilie sa môže javiť ako zbytočné alebo predem prehrané. Ide o prostého človeka, ktorý zápasí s prírodou.
  • Chlapec Manolin – veľmi obetavý, láskavý, nápomocný, má rád starca.

 

Čas a priestor:

  • Kubánska dedina v blízkosti Havany. Prostredie – chatrč starca, loďka na mori.
  • Doba dejov nejspíš 20. roky 20. storočia.

 

Obsah (dej) diela:

Hlavného hrdinu knihy, rybára Santiaga, začína trápiť jeho smola, keď už mnoho dní po sebe neulovil žiadnu rybu a takmer nemá z čoho jesť. Na rozkaz rodičov ho musí opustiť aj jeho pomocník chlapec Manolin. Ten sa o neho staral, dával mu jedlo a pomáhal mu na mori. Jedného dňa sa starec rozhodne vyjsť na more, kde ešte nikto nebol a ľúči sa s chlapcom, ktorého necháva vo dedine. Po niekoľkých neúspešných dňoch na vode chytí vysnívaný úlovek. Nevie sice, ako vyzerá, ale podľa správania ryby pozná, že to je jeho snáď najväčší úlovek. Ryba ho však prekvapí svojou silou a začne ho ťahať na otvorené more. Starec sa jej snaží zadržať, je však starý a po niekoľkých hodinách svoj boj vzdáva. Ryba ho vytrvale ťahá ďalej a starec je veľmi vyčerpaný a unavený, nepustí ju však z lode, pretože verí, že sa jedného unaví a on ju bude môcť zabiť. To sa mu – vďaka svojim skúsenostiam – podarí, pripúta ju k loďke a podľa slnka smeruje späť domov. Po ceste však musí odolávať útokom žralokov na svoju loď. I napriek veľkej odhodlanosti starca mu jeho úlovek zožerú. Naprosto vyčerpaný starec dorazí domov, loďku nechá pripútanú pri mole a ráno sa okolo nej zhromaždí dav ľudí, aby sa pozreli na obrovitú kostru ryby pripútanú na starcovom člne.

 

Kritika a vplyv diela:

  • Po publikácii v časopise zaznamenala veľký ohlas a bola zaradená medzi autorove vrcholné diela.
  • Autorov štýl mal radu úspešných aj neúspešných napodobiteľov, ovplyvnil dielo J. Škvoreckého (pokrčovanie vo zdanlivo banálnych dialógoch), stopy zanechal aj v rannej tvorbe A. Lustiga
  • Filmová verzia z roku 1957.

 

Porovnanie:

  • Človek, ktorý sa nemôže zachytiť do spoločnosti: E. M. Remarque: Na západnej fronte pokoj, J. Škvorecký: Zbabelci

 

Môj názor:

Kniha sa mi páčila. Považujem ju za pomerne pútavú (prečítala som ju jedným dychom). Obsahuje jasný, jednoduchý, ale pri tom zaujímavý príbeh. V starcovom samomluvnom dialógu sa takisto vyskytujú rôzne zaujímavé myšlienky. Mnohokrát mi bolo starca ľúto, bojoval s rybou s takým odhodlaním, a napriek tomu mu z nej nič nezostalo. Páčila sa mi jeho nezdolná a tvrdohlavá povaha, vďaka ktorej prežil.

Vložiť komentár