Starec a more – rozbor (obsah)

rozbor-díla

 

Kniha: Starec a more

Autor: Ernest Hemingway

Pridal(a): Snehulienka

 

ERNEST HEMINGWAY  (*1899 – †1961 )

  • Ernest Hemingway, americký spisovateľ a nositeľ Nobelovej ceny za literatúru (za dielo Starec a more) z roku 1954, vyrastal v rodine lekára, ktorý vlastným príkladom a nadšením záhy v synovi vzbudil lásku k prírode, lovu a športu. Počas štúdia na strednej škole sa Hemingway pokúšal o verše, poviedkové črty a stĺpčeky do novín. Po absolvovaní školy sa stal reportérom kansaského listu Star. O rok neskôr odišiel na front do Talianska ako dobrovoľník ambulantných zborov Červeného kríža. Počas vojny bol ťažko zranený (román Zbohom, zbrane!).
  • Po vojne pokračuje v novinárskej práci a ako zahraničný spravodajca hodne cestuje po Európe a Blízkom východe. Stále viac sa venuje literatúre, stáva sa členom skupiny amerických intelektuálov, tzv. „stratenej generácie“, sústredených v Paríži okolo Gertrudy Steinovej. Predstavitelia tohto združenia sa snažia nájsť nové životné hodnoty aj nové cesty v umení a literatúre.
  • Po vydaní prvej zbierky poviedok Za našich čias (1925) sa rozhodne vzdať sa zamestnania a venovať sa literatúre. Spisovateľove mnohokrát trpké a bolestné životné skúsenosti sa vrývajú do jeho mysle a posilňujú jeho sklon zaoberať sa motívmi ľudskej statočnosti a nezlomnosti, jeho úsilie prebádať ľudské charaktery v mezných životných situáciách.
  • V dobe nástupu fašizmu sa stupňuje jeho humanistické cítenie, ktoré sa v celej rade jeho kníh premieta. Býva dokonca označovaný za humanistu 20. storočia. Za druhej svetovej vojny bojoval neobvyklým spôsobom proti Nemcom: maskovanými zbraňami proti nemeckým ponorkám sa snažil hliadať more v Mexickom zálive; na konci druhej svetovej vojny si vyzbrojil vlastnú stočlennú armádu.     Hemingway bol majstrom krátkych foriem v próze, ale písal aj romány a divadelné hry. Medzi jeho najvýznamnejšie diela patria zbierka Poviedok (1938); romány Fiesta (1926); Zbohom, zbrane! (1929); Komu zvonia do hodiny (1940) – metóda ľadovca (koncentrovaný dej, čo možno najmenej postáv); Cezer řeku a medzi stromami (1950); hra Piata kolóna (1938); novela Starec a more (The Old Man and the Sea: 1952) a z pozostalosti Pohyblivý sviatok (1964) a Ostrovy uprostred prúdu (1972). Väčšina Hamingwayových diel bola sfilmovaná.

Súvislosť diela so životom autora:

  • Ernest Hemingway bol už od malička vychovávaný k úcte a nadšeniu z lovu a prírody. Počas života prežil mnoho nepríjemných a trýznivých chvíľ, ktoré v jeho pamäti zanechali nepríjemné spomienky. Na základe týchto skúseností sa začal zaoberať ľudskými charaktrami v krajných situáciách a do svojich diel premietal motívy ľudskej odvážnosti a odvahy.
  • Hemingway mal na ostrove Kuba svoj dom, kde choval mnoho mačiek. Vytvoril si k tomuto miestu určitý citový vzťah.

Obdobie napísania diela:

  • Ernest Hemingway píše v období medzi vojnami a po druhej svetovej vojne. Novela Starec a more bola vydaná ako posledné dielo za autorovho života roku 1952.

Kontext diela autora:

  • prostredie ostrova Kuba → príbeh z románu Mať a nemať
  • typické pocity predstaviteľa „stratenej generácie“ → román Fiesta (na býčích zápasoch vo Španielsku sa stretáva skupina Američanov ovplyvnených vojnou; z ich rozhovorov vyplýva, že nič na svete ich nedokáže zaujať)
  • autorove lovecké výpravy do Afriky v 30. rokoch → kniha Zelené pahorky africké (pri jeho návrate z Afriky dvakrát spadlo lietadlo a on pokaždé prežil)
  • účasť Hemingwaya v 30. rokoch v roli dobrovoľníka na občianskej vojne v Španielsku → román Komu zvonia do hodiny (názov podľa diela barokového básnika Johna Donne Komu zvonia do hodiny)
  • zážitky z druhej svetovej vojny → Ostrovy uprostred prúdu
  • autobiografická kniha → Pohyblivý sviatok (šťastie človeka je pominuteľné, trvá len chvíľu)

 

Kontext doby

  • Obdobie napísania diela: Členstvo Ernesta Hemingwaya vo skupine označovanej za „stratenú generáciu“ (počas prvej svetovej vojny) a zmysel existencie tejto organizácie sa výrazne prejavil v jeho diele. USA vládne svetovej ekonomike až do krachu na Newyorskej burze roku 1929. V 30. a 40. rokoch sa v Taliansku a v Nemecku dostáva k moci fašizmus, ktorý do druhej svetovej vojny zreteľne ovplyvňuje celú Európu. Tvorba Hemingwaya je ovplyvnená aj španielskou občianskou vojnou (1936-1939) a druhou svetovou vojnou (1939-1945).
  • Okolnosti vzniku diela: Na prelome 40. a 50. rokov sa Hemingway potýkal s tvorivou krízou. Jeho román Cezer řeku do tienu stromov prijala kritika negatívne. Autor začal písať pod vplyvom citov k milenke Adriane Ivančičovej, s ktorou žil na Kube. Inšpiráciou mu bol život a príhody jedného z tamojších rybárov. Po dvoch mesiacoch intenzívnej práce bola novela Starec a more dopísaná (prvá publikácia v časopise Life).
  • Kontext českej literatúry: Hemingwayovým štýlom písania sa inšpiroval vo svojom diele napríklad J. ŠKVORECKÝ, ktorý pracoval s metódou zdanlive banálnych dialógov. Ďalším českým spisovateľom napodobujúcim dielo Ernesta Hemingwaya bol ARNOŠT LUSTIG.
  • Kontext svetovej literatúry: Hemingwayov osobitý štýl mal radu napodobiteľov a pokračovateľov (RAYMOND CARVER – najvýznamnejší americký novinár 80. rokov).

 

Autori stratenej generácie

  • Za autorov stratenej generácie sú označovaní spisovatelia, ktorí prežili vojnu a stratili počas nej všetky svoje ideály, schopnosť milovať a snažiť sa niečo v živote dosiahnuť. Ťažko sa zapájajú do spoločnosti, ktorá ich odmieta a nechápe ich názory.

ERICH MARIA REMARQUE

  • *v Osnabrücku; narukoval do prvej svetovej vojny; emigroval do Švajčiarska, neskôr do USA
  • tematika diel: svedectvo z zákopov, politická situácia v období 20. rokov do začiatku Studenej vojny; psychologický popis mladej generácie
  • Na západnej fronte pokoj (mozaiková štruktúra románu, retrospektívne pasáže, popis)
  • Cesta späť (pokračovanie románu Na západnej fronte pokoj; politická situácia)

FRANCIS SCOTT FITZGERALD

  • autor džezového veku
  • tematika diel: život tzv. zlatej mládeže USA a vyššej americkej spoločnosti, juh USA, kritika spoločnosti 20. a 30. rokov
  • Veľký Gatsby (mladík, znechutený bohatou spoločnosťou New Yorku, vypráva príbeh o zbohatlíkovi, ktorý sa zamiluje do ženy z vysokej spoločnosti → kúpi si sídlo, v ktorom usporiada večierok a sblíži sa s obdivovanou ženou → Gatsby jej nechá riadiť svoje auto → prejde chudobnú ženu, manžel tejto ženy následne zastrelí Gatsbyho, ktorý na seba vezme vinu za jej prejdenie → na pohreb mu včetne jeho ženy takmer nikto neprijde)

WILLIAM FAULKNER

  • dielo značne ovplyvnené vlastnými zážitkami (stretnutie s otrokmi a potomkami indiánov, pilot za 1. svetovej vojny)
  • Divoké palmy (román; spojenie súbežných osudových historických udalostí: sebevražedná láska dvoch milencov, tragický osud trestanca)
  • Absolone, Absolone! (román o osudoch južanského rodu)

 

Ďalší americkí autorii

JOHN STEINBECK

  • prostredie Kalifornie
  • Hrozny hnevu (problematika utláčaných farmárov v dobe krízy v 30. rokoch)
  • O myšiach a ľuďoch (príbeh o osamelosti ľudí: tuláci George a Lenny)
  • Na východ od raja (problematika dobrých a zlých vlastností človeka podľa jeho pôvodu, záverečná myšlienka: záleží na nás, akí sme)

 

Rozbor diela: Starec a more

  • Literárny druh: epika
  • Literárny žáner / útvar: novela (prozaický žáner kratšieho alebo stredného rozsahu – popisná forma, pointa v závere, sústreďuje sa na jeden jednoduchý a pútavý príbeh)
  • Literárna forma: próza (moderné prozaické dielo)
  • Prvé vydanie diela: 1952
  • Umelecký smer / prúd: Svetová literatúra 1. polovice 20. storočia – americká próza medzi vojnami (s presahom do 2. pol. 20. stol.), tj. dielo autora tzv. stratenej generácie (v novele Starec a more sa však rysy literatúry predstaviteľov „stratenej generácie“ prvoplánovo neobjavujú. Postava osamelého rybára je tu jedným z mála znakov typických pre tento druh literatúry.

 

Všeobecná charakteristika diela

Tematická vrstva

  • Hlavná téma: nikdy nekončiaci zápas človeka s krásnou, strhujúcou, zdolávanou i márne obliehanou prírodou; súboj človeka sám se sebou a s negatívnym pohľadom okolia
  • Vedľajšie témy: pocity starých ľudí, ktorí niekedy môžu byť považovaní za zbytočné a záleží na nich, zdali tento pocit okolia akceptujú alebo sa proti nemu postavia; súboj starého kubánskeho rybára Santiaga s životnou smúlou a s veľkou rybou (môže byť považovaná za určitý symbol smúly)
  • Tematické okruhy: nezdolnosť človeka a vôľa, ktorá môže prekonať aj slabosť telesnú
  • Dejisko: kubánska dedinka v blízkosti hlavného mesta Havany (okolie Golfského prúdu)
  • Doba: september
  • Čas: tri dni
  • Vyprávač: Er-forma (3. osoba jednotného čísla) – vyprávač len konštatuje, nevysvetľuje
  • Látka, námiet:
    • ľudské myslenie a správanie
    • ľudská statočnosť, odvážnosť, nezlomnosť, schopnosť niečo dokázať a duševná sila (záverečný súboj vyčerpaného a zmrzačeného rybára s obrovskou rybou)
  • Motív:
    • kolobeh ľudského života (staroba × mladosť), myšlienky a úvahy starca
    • more, rybárčenie, mečúň (ukážkou životnej sily, odhodlania bojovať až do konca)
    • žraloky (ohrozenie a zároveň výzva)
    • smrť, silná vôľa, víťazstvo × prehra, viera v Boha
    • človek v krajnej situácii (zdravotné ťažkosti, fyzické vyčerpanie)
  • Idea: Myšlienky a hlavné posolstvo autora sú vyjadrené nepriamo, určitou symbolikou.
  • Skrytý význam: Čitateľ môže mať nesprávny pocit, že príbeh je o ničom: rybár uloví veľkú rybu, ktorú mu sežerú žraloky. Pod týmto povrchom je však skrytý príbeh o ľudskej nezdolnosti, Santiago získava dôveru sám v sebe, nepatrí ešte do starého železa, symbolicky premôže smúlu.

 

Umelecké, jazykové a kompozičné prostriedky

Štruktúra diela

  • Stavba diela: súvislý text členený do odsekov

 

Kompozičná vrstva

Kompozícia epických diel:

  • chronologická, „metóda ľadovca“ (autor povie len niečo, zvyšok si čitateľ odvodí sám), lineárna kompozícia (od začiatku do konca)

 

Jazyková vrstva

  • Jazyk: jednoduchý spisovný jazyk, občasné španielske výrazy (salao, guano, agua mala)
  • Grafické prostriedky: bežná interpunkcia

 

Forma, prostriedky a slohové postupy

  • Umelecké prostriedky a ich funkcia: nepriame pomenovania, všeobecné označenia (chlapec, more, ryba, …), prirovnania, personifikácia a seba-oslovovanie (Santiago oslovuje svoju ruku), rybárské pomenovania (rybárske náčinie – kotúč šnúry, háčik s bodcom, harpúna,…), metafory (fyzický boj s rybou – psychický duševný boj se sebou samou; boj ryby – človek chce byť vytrvalý ako ryba; srovnanie situácie na mori so situáciou v živote; personifikácia mora; rozhovor se sebou ukazuje prostredníctvom kontrastov rozporuplnosť ľudského života; premena farby kože – premeny ľudského života; sny starého rybára o levoch – pocity šťastia; sila × múdrosť), metonýmia
  • Forma diela: dialógy (zrýchľujú dej a charakterizujú postavy, priama reč), stručnosť vyjadrovania, monológ starca prekladaný jeho úvahami a myšlienkami, text často reprodukovaný v prvej osobe, strohá stylizácia viet (krátke vety), sugestívne dynamické text (more, premena človeka v prírode)
  • Slohové postupy: vyprávanie, popis

 

Postoje a názory autora

  • Autorský postoj: Autor popisuje charakter postáv prostredníctvom dialógov (v niektorých pasážach monológu) postáv. Prostredie mora si môže čitateľ na základe autorovho líčenia predstaviť.
  • Prvky: personifikácia v osobných úvahách (monológ starca: „Ďalej sa vyspi.“ – potom môže mať jasnú hlavu; „Je príjemné mať s kým rozprávať.“ – aj keď je človek samotár, potrebuje priateľa; „Mám odriekať všetky tie modlitby, ktoré som sľúbil? Ale teraz som unavený.“ – máme ideály, vôľu, ale niekedy z nej niečo vypadne)
  • Autorov zámer: Ukázať, ako dokáže byť človek silný a odvážny pre určitú vec aj pre nečakané problémy, ktoré vzniknú. Ľudské telo musí byť v súlade s myslením.
  • Hlavná myšlienka diela: ukázať na odvahu, silu ľudskej vôle (vzťah človeka a prírody), kolobeh života

 

Ústredné postavy:

rybár Santiago

  • starý, odvážny, skúsený, pracovitý, skromný, prostý pán
  • bývalý námorník na plachetnici plávajúcej do Afriky (veľa zážitkov)
  • ovláda spoustu rybárskych trikov
  • má záujem o šport (baseball: DiMaggio, …) → vypráva príhody chlapcovi

 

Vedľajšie postavy:

Manolin

  • ľúbostivý, ochotný, úctivý chlapec, pomocník Santiaga (lovil s ním do svojich piatich rokov)
  • Martin (hostinský
  • Perico (kamarát Santiaga)
  • fauna (vtáci, obrovský marlín, ďalšie ryby: tuniaky, sardinky, …)

 

Dej:

Santiago, chudobný samotár s silnou vôľou, ktorý v posledných 58 dňoch neulovil ani jednu počestnú rybu, sa jedného septembrového dňa rozhodne vyraziť vstrieč nebezpečenstvu oceánu za účelom prelomenia nešťastia a ulovenia veľkej ryby. September je označovaný za mesiac „veľkých rýb“. Santiago veľmi dobrý vzťah s chlapcom, ktorého od malička berie so sebou na rybárske výpravy. Pre niekoľkodennú starcovu smúlu (označovaný za salaa = najhorší druh smolára) rodičia Manolinovi prikážu jazdiť s iným člnom. Chlapec starcovi aspoň pomáha s zajistením výstroje potrebnej pre každého rybára.

Časne zo rána Santiago vypláva sám na more. Orientuje sa podľa letu vtákov (fregatka) a snaží sa smerovať svoju loď k hejnám rýb (tuniaky, dorády, …). Má so sebou množstvo kotúčov a 4 návnady. Počas výpravy je starec vystavený neprijemnostiam a nepriliš dobrým prírodným podmienkam; po niekoľkých dňoch mimo civilizácie sa cíti osamelý, začne hovoriť sám se sebou o svojich problémoch, starostiach a myšlienkach.

Po niekoľkých dňoch na voľnom oceáne starec ucíti na jednej zo svojich šnúr velký tlak. Je presvedčený, že v hlbinách sa mu na násadu chytila veľká ryba. Napriek tomu, že je vyčerpaný následkom nedostatku spánku a málo výdatnej stravy, je rozhodnutý všetky svoje zostávajúce sily vložiť do zápasu s týmto obrovským obratlovcom, ktorý ho ťahá spolu s jeho loďou po širom oceáne. Cíti sa naprosto bezmocný.

Okrem psychickej únavy kompenzovanej samoživorozprávou trpí aj fyzickým vyčeraním. Na mnohých miestach tela je zranený, má odreniny, škrabance a často ho chytajú kŕče do ruky, ktoré mu komplikujú súboj s rybou. Energiu môže získať len z mäsa rýb (dorád), ktoré si sám uloví. V niektorých chvíľach by chcel byť on sám tou rybou, ktorú sa snaží uloviť. Napriek tomu, že nie je pobožný, odriekava si modlitby (desať Otčenášov a desať Zdravásov). Sní nad tým, ako by to bolo, keby s ním bol na lodi chlapec. Honia sa mu v hlave spousty myšlienok a úvah. Jeho ohromná odvaha a odhodlanosť mu dodávajú sily.

Časť príbehu prežíva Santiago spoločne s rybou. Snaží sa vcítiť do jej aktuálnej pozície, nazýva ju svojím bratom.

Keď by som tak mohol nakrmiť svojho marlína tam dole, napadlo ho. Je to môj brat. Ale musím ho zabiť a na to si musím zachovať silu. Snědl pomaly a svědomitě všechny klínovité pruhy rybího masa. Napřimoval se a otřel si ruku o kalhoty.

Starec nakoniec po dlhom súboji ne len s rybou, ale aj sám se sebou zvíťazí a unavenú rybu pripúta k lodi. Je udivený krásou a veľkosťou uloveného 5 a půl palcov veľkého marlína. Cestou domov ho však prepadnú žraloky (mako, tuponosé žraloky, smečka žralokov). Napriek tomu, že statečne odoláva ich útokom, rybu neuchrání.

Pluli dobre a starec si máčal ruke vo slanej vode a snažil sa udržať si jasnú hlavu. Vysoko nad nimi sa hromadili oblačné kupy a tiahli ľahké beránky, takže starec vedel, že bríza vydrží celú noc. Díval sa v jednom kuse na rybu, aby sa uistil, že je to všetko pravda. To bolo hodinu pred tým, než ho napadol prvý žralok.

Santiago dorazí domov vysílený a zranený na mnohých miestach. Aj keď z obrovskej ryby, ktorú ulovil, zostala po útokoch žralokov len kostra, tamojší obyvatelia a Manolino sú šťastní, že sa starec vrátil. Chlapec vypráva starcovi o pátraní pobrežnými hliadkami a lietadlami v dobe Santiagovej výpravy a nakoniec mu prisľúbi, že příšťa pojede na more s ním.

 

Vlastný názor

  • Novela Starec a more ma zaujala realistickými popismi krajiny, predovšetkým krásy nekonečného mora, rýb v ňom žijúcich a zvierat pohybujúcich sa u morskej hladiny. Líčenie psychiky a meniacich sa nálad vyčerpaného starca na mori zápasiacaho s obrovskou rybou je veľmi dobre spracované a vyjadrené symbolickými monológmi. V knize je zdôraznený význam ľudskej odhodlanosti a vôle. Celkový dej knihy pre mňa však, aj napriek mnohým zaujímavým pasážiam, nebol príliš pútavý.

Vložiť komentár