Kniha: Starec a more
Autor: Ernest Hemingway
Zaslal(a): Krista.s
ERNEST HEMINGWAY (1899-1961)
- americký prozaik, nositeľ Nobel ceny za literatúru (1954)
- vyrastal v rodine vzdelancov, otec – vidiecky lekár
- začínal ako žurnalista, pracoval aj dobrovoľne ako vodič ambulancie
- súhlasil s Fidelom Castrom(s jeho vierou v slobodu a revolúciu pre slobodu)
- zúčastnil sa Španielskej občianskej vojny (aj Picasso a Orwell)
- od roku 1921 žil v Paríži, neskôr na Kube, kde napísal novelu Starec a more
- bol kritizovaný kvôli svojmu prístupu k ženám (hulvát), politike (prostoduchosť) a okolie (sebecký, klamársky)
- bol najvýraznejším predstaviteľomstratenej generácie, ovplyvnil lit. vývoj
- ->stratená generácia – mladí Američania, ktorí po zasiahnutí krutosťami 1. svetovej vojny a povojnovej depresii prestali veriť doteraz vyznávaným životným hodnotám a prechádzali hlbokou duchovnou krízou -> základným témou autorov poznamenaných vojnou bolo: sklamanie, skepsa, rozklad hodnôt ľudských a spoločenských
- 2x sa pokúsil o samovraždu (jeho otec ukončil život tiež samovraždou), 2. pokus sa mu stal osudným (zastrelil sa)
- v rokoch bola vyhlásená súťaž v jeho napodobňovanie – najlepšie diela vyšla knižne
- Využívahraničnej situácii postáv (rozhoduje sa o ich živote a smrti, ktorá môže prísť kedykoľvek) a metódu ľadovce (príbehy sú len naznačené, otvorený koniec, zmysel diela je ponechaný na čitateľovi)
- „Metóda ľadovca“ – postupné odhaľovanie skutočnosti, podtext, náznaky
- rysy jeho novinárskeho štýlu– jasnosť, jednoduchosť, prehľadnosť
Ďalšie diela:
- Zbohom zbraniam!– autobiografický román, príbeh o tragicky končiaci láske amerického poručíka a anglickej ošetrovateľky, sfilmovaný – Láska a vojna (Sandra Bullock, 1996) -> považovaný neprávom za zbeha, skoro popravený, žije vo Švajčiarsku s Catherine (tehotnú), tá porodí mŕtveho chlapčeka a nakoniec sama umrie
- Za našich čias;Muži bez žien – poviedkovej súbory
- Fiesta(1926) – román; dielo, v ktorom hlavnému hrdinovi Jakovi Barnes bráni vojnové zmrzačenie v naplnení lásky k Brett Ashleyové, s ktorou z toho dôvodu nemôže chodiť
- Piata kolóna– román
- Komu zvoní hrana– román, bestseller – téma španielskej občianskej vojny
- román – z francúzskeho „laconte roman “
– veľa postáv, spletité osudy na najrôznejších prostrediach v dlhšom čase,
– má veľkú tematickú šírku, má rôzne umelecké prostriedky,
– historický, psychologický
– vznikajú románovej kroniky – „Sága rodu Forsyth“ – John Galworthy,
– román-rieka – Romain Rolland: „Jan Kryštof“
Starec a more
- novela z roku 1952 ocenená Nobelovou cenou
- novela =z talianskeho „novella“ – poviedka, blíži sa poviedke, sleduje jednu časovo obmedzenú líniu, vyžaduje pointu, vznikla v renesanciu -> zaujímavý a napínavý príbeh, ktorý smeruje rýchlym spádom k často nečakanému záveru – pointe, za zakladateľa je považovaný G.Boccaccio, naň nadviazali napr .: G. Chauce, Guy de Maupassant a EAPoe
- ide o posledný vydané dielo E.Hemingwaya
- kniha bola 2xsfilmovaná – prvýkrát v roku 1957 ako normálny snímku americkým režisérom, druhýkrát zahraničným režisérom ako 20 minútový animovaný film zložený z 29 000 olejových malieb (bol ocenený Oscarom)
Charakteristika diela
- dej sa odohráva na Kube v 20.st.
- ide o epickú metaforu o živote – o oslavu sily, schopnosti maximálneho vzopätie
- obsahuje:hemingwayovské clivo nad večne končiacom životom, ale viera v stály začiatok
- „Človeka možno zničiť, ale nie poraziť.“= Obsahuje veľkosť prostého ľud. priateľstva a nezdolnosť ľudskej húževnatosti
- myšlienka:bojovať, aj keď vieme, že prehráme
- boj s prekážkami má väčšiu hodnotu, než ich prípadné prekonanie (za predpokladu, že boj bol čestný a konaný s plným nasadením a že sme na dosiahnutie cieľa urobili všetko, čo sme mohli)
- téma:prehra boja s prírodou -> zápas starého rybára nadobúdateľa na intenzite
- motív:tragická osamelosť jedinca, hrdinstvo
- hrdina – hom. rysy = muž vyškvarenia zásadné skúške, v ktorej musí obstáť fyzicky i mravne
- sociálne problémy– spoločenské pozadie
Postavy
- starec Santiago
- hrdina, starec, samotár
- húževnatý, odvážny, vytrvalý, neúnavný, hĺbavý, hrdý, fyzicky aj duševne silný človek
- schopný bojovať do posledných síl
- preukazuje svoje morálne ľud.kvality, je vystavený ťažkej životnej skúške, má pevný charakter
- charakteristická hom.postava = samotár odlúčený od spoločnosti, zamĺknutý samorastlý človek, je to jednoduchý človek (= žiadny intelektuál), žijúci veľmi skromne a v súlade s prírodou
- chlapecManolin
- verný a obetavý chlapec, pomocník pri love, citové puto so starcom
- zlo(žralok), príroda (more), ľudstvo (starec)
Štruktúra diela
- monológ, chronologický dej, opisný postup, kresťanská symbolika (lano = kríž), metafora o živote (človek, príroda, zlo), spisovný jazyk, strohé vety, výrazová jasnosť, dynamika, skromný dej
- text nie je nijako formálne členený
- chronologický dej, opisný postup
- dôležitú úlohu hrajú, dominuje –monológy -> starcovo samota je vyjadrovaná vnútornými monológy aj oslovovaním sama seba (napr .: oslovuje svoju zranenú ruku)
- väčšinou používa prívlastkové a časové vedľajšie vety
- spisovný jazyk
- metóda ľadovca poukazuje na skrytúkresťanskú symboliku – na rukách rybárov, rozdrených lanami, sa objavujú krvavá stigmy (stigmy sa v kresťanstvo označujú rany na tele v miestach, kde bol podľa Biblia zranený Kristus počas ukrižovania) upozorňujúci na Kristovo utrpenie
- rysy = muž vyškvarenia zásadné skúške, v ktorej musí obstáť fyzicky i mravne
- chýba autorské hodnotiace súdy
- snahazachytiť bezprostredné vnemy a reakcie, tzv. čo presne starec zažíva, „to pravé“ a bez sentimentu
- spisovný jazyk
- v prekladeponechané španielskej výrazy
- strohé vety(najmä v dialógu)
- miesto konkrétnych pomenovanie preferuje všeobecné označenie (starec, ryba, chlapec, more, žraloky) =výrazová jasnosť
- vníma mora ako ŽENU (hovorí tak o nej), rybe vyjadruje úctu a rešpekt
- skromný dej, dynamika (pohyb chytené ryby)
Okolnosti vzniku diela
- prelom 40/50.rokov bol pre H. tvorivé krízou (jeho román Cez rieku do tieňa, totiž kritikou nebol prijatý dobre), preto sa presťahoval na Kubu, kde napísal počas dvoch mesiacov príbeh o tunajšom rybári
- publikácia bola odtlačená v časopiseLife a zaznamenala úspech, už od vydania bola kniha považovaná za H. vrcholné dielo
Vplyv diela
- RaymondCarver patril medzi jeho najvýznamnejšieho pokračovateľa
- Jeho úsečnosť a náznakovosť ovplyvnila aj dielo Jozefa Škvoreckého (pracoval s metódou „nič nehovoriacich“, zdanlivo banálnych dialógov)
- Stopy zanechal aj v ranej tvorbe Arnošta Lustiga