Kniha: Edison
Autor: Vítězslav Nezval
Pridal(a): E-VN
Autor: Vítězslav Nezval
- přední představitel meziválečné avantgardy
- básnik, dramatik, prozaik, prekladateľ
- stál v čele skupiny poetistov
- mluvčí českých surrealistov
- po 2. svetovej vojne písal budovateľskú poéziu
ŽIVOT
- narodil sa r. 1900 na Morave
- tatínek-venkovský učiteľ →jeho 1. První průvodce uměním
- vyrastal vo školskom prostredí
- študoval gymnázium v Třebíči
- jeden semestr práv študuje vo Brne
- potom ale jede do Prahy – r. 1920
- lákajú ho prednášky F. X. Šaldy
- k nejoblíbenejším priateľom v Prahe patria Karel Teige a Jiří Wolker
- v Prahe sa zapojí do bohémského uměleckého života →do života avantgardy
- vstupuje do Devětsilu
- trávi čas v kaviarňach, miluje absint a kremrole, mal rád ženy
- literatúra sa mu stala láskou i obživou
- inšpirácia: Apollinaire →francúzska moderná poézia
- prvé zbierky sú venované poetizmu
- vo Francúzsku sa zoznámil s André Bretonom – surrealista
- r. 1934 zakladá českú surrealistickú skupinu →pôsobila 4 roky
- do ČSR prenikli informácie, že Stalin vo SSSR delá inscenované procesy= preto prestali písať surrealisticky – ostatní ale písali ďalej → chteli totiž protestovať
- nakoniec sa zapojuje do prúdu poézie domova
- na konci vojny bol chvíľu zatknutý
- r. 1948 mal podporu komunistov kvôli tomu, že nepisal v roku 1938 proti Stalinovi →stal sa národným umelcom podporovaným komunistami →písal budovateľskú poéziu
Tvorba:
- vyznačuje sa bohatou obrazotvornosťou, imginatívnosťou, rôznorodosťou básnickej tvorby, spontánnou ľahkosťou tvorenia
- inšpirácia: zážitky z detstva, obrazy vesnice i zaujímavosti veľkomesta, civilizácie
- umelecká tvorivá ľahkosť → bol básnik- génius
- pretrvávajúca optimistická nálada, pocit radosti zo života
- tvorivá, žánrová rozmanitosť
- básnik rozsiahlych skladieb
- básnik krátkych dvoj až štvorverší
- veršované básnické drámy (Mannon Lescaut)
- próza (dievčenská knižka – Anička, skrítek a slamený Hubert)
- hororový román Valérie a týždeň divov
a) Nezval poetisticky; 20. roky
- vplyv Rimbauda, Apollinairea, Březinovej symbolistiky
- Nezval bol ústrednou postavou literárneho poetizmu
- rozsiahla skladba – Podivuhodný Kouzelník (vo zborníku Devětsil) → predvoj poetizmu
- obraz kouzelníka, ktorý prechádza Európou, životom – poznáva jeho krásy a radosti
- básnický autoportrét, „čarodej“ učí človeka vidieť krásu
- r. 1924 vydáva zbierku Pantomima → stáva sa Manifestom poetizmu
- odmieta logiku, vedu, racionalitu
- volá po slobode, imaginácii, fantázii
- má veľkosť niekoľkých častí (drobných básničiek a koláží, divadelných a pantomimických scénok, básnických manifestov → Př. Papoušek na motocyklu
- báseň v próze =programové články, básne →patria sem ale aj cyklus Abeceda
- cyklus krátkych básničiek (2-4 verše)
- básne, asociatívny prúd, uvoľnená atmosféra
- závěr poetistického obdobia- zbierka Básne noci. Jej súčasťou je skladba Edison
- vrcholí na konci 20. rokov – báseň EDISON → lyricko-epická báseň
b) Nezval surrealisticky; 30. roky
- vo 30. rokoch ide do Paríža, kde poznáva surrealizmus
- 2 línie tvorby:
- a) politická (sociálna) – vplyv krize
- b) surrealistická
- Zbierky: Sklenený havran, Zpáteční list, Päť prstov a hra Milenci z Kiosku → ešte chvost poetizmu, ale aj kritika doby a revolučné tendencie
- r. 1934 zakladá Českú surrealistickú skupinu -> zbierky: Žena v množnom čísle, Praha s prstami dešťa
- surrealizmus= vychádza z učenia Sigmunda Freuda
- tvorenie zo snov- sú prevažujúce než vedecké
c) Obdobie poézie domova; tvorba konca 30. rokov a za okupácie
- tvorba konca 30. rokov a za okupácie → MÁ STRACHY
- poézia srozumiteľná, zrozumiteľná, s pravidelnou normou
- obrací sa k národným otázkam
- Nezval bojuje
- r. 1939 zbierka Päť minút za mestom → výraz odporu k okupácii (báseň Čierny drak)
- zbierka Matka naděje- motiv matky= symbolizuje stálosť a naději, vzťah k vlasti
- úzkosť sa prelína s obavami o budúcnosť
OBDOBIE OKUPÁCIE
- divadelná hra Mannon Lescaut – kúzlo básnickeho jazyka, lyrický príbeh verša= symbol národnej nezlomnosti
- cyklus Historický obraz, r. 1945
- verše z doby, okupácie a oslobodenia ( 3obdobia)
d) Poválečná tvorba
- budovateľská poézia
- oficiálna dobová „ socialistická“ poézia
- téma: Stalin, zbierka: Veľký orol, Skladba Zpev mieru → budovateľské nadšenie, revolučný elán, túžba po mieri
- zbierky: Z domoviny, Křídla, Chrpy a mestá → značný vzťah k rodnej zemi, vzpomienky z detstva (b. Na brehu rieky vzpomienky Svätky) posmrtne vydaný súbor Nedokončená
Ďalší autori:
- Josef Hora, Jindřich Hořejší, Jaroslav Seifert, Jiří Wolker
Obdobie: Česká meziválečná poézia – avantgardné směry
- na počiatku 20. rokov vystupuje do českej poézie nová generácia básnikov
Vlivy:
- vývin od eufórie po vznik ČSR
- není řešená sociální krize
- z vývoja dôležitých spisovateľov o predsavatelích o sociálne spravodlivé spoločnosti
- vnímajú situáciu v Rusku
- technický pokrok, zmena životného štýlu
- štýl, film, zábava
- nové avantgardné směry prichádzajúce z Európy
- surrealizmus, dadaizmus, kubofuturizmus
- strach z Nemecka a nástupu Hitlera
1. PROLETÁŘSKÁ POÉZIA
- na poč. 20. rokov dominuje proletářská poézia: sní o revolúcii, o ideálnej spravodlivej spoločnosti
- směr, ktorý mal svoj program – rok 1922 Jiří Wolker napísal Manifest – Proletářské umění
- podpísali S.K.Neumann, J. Seifert, Josef Hora
- bola mu blízka skupina Devětsil – vznikla z ideálov proletářského umenia, sdružovala divadelné básniky
- nejdřív sa priklánali k Wolkerovi, později sa od neho odvrátili
- Werich a Voskovec, Ježek, Nezval, Vančura
- založili Osvobozené divadlo
- později sa priklánia k jinému programu – POETIZMUS
2. POETIZMUS
- ve 2. pol. 20. rokov dominuje poetizmus
- ve 30. rokoch (v 1. polovici) – surrealizmus – Vítězslav Nezval, Konstantin Biebl
- na konci 30. rokov sa všichni básnici sjednocujú a píšu poéziu domova
- strach, pocit ohrozenia pod vplyvom vojny ve Španělsku, Mnichova (1938)
- poézia ohrozenia
- podľa toho sa okrajovo objavuje katolícka poézia, existenciálna (meditatívne laděná)
Rozbor diela: Edison
- Literárny druh: lyricko-epická skladba
- Literárny žáner: báseň
- Literárny smer: poetizmus
- napísaná počas Nezvalovho poetistického obdobia
- vznikla v Nezvalovi poetistickom období
- lyricko-epická báseň, poetistická, reflexívna → ide o pásmo
- oslava ľudskej práce, píle, úsilia → napĺňuje ľudský život zmyslom
- pretrváva poetistická radosť zo života, nesie však aj filozofický podtón
- do protikladu sú postavené → hazardný hráč (sám básnický subjekt)
- spolieha → vynálezca, úspešný
Hlavná myšlienka:
- Otázky zmyslu tvorby, života a smrti, život a práca človeka ako hrdinstvo a dobrodružstvo. Autor sa zabáva tým, čo po smrti po človeku zanechá. Berie si Edisona ako vzor úspešného človeka, ktorý po smrti zanechal mnoho vynálezov, ktoré ovplyvnili svet (najznámejší je žiarovka). Protikladom Edisonovho úspechu je svet hazardných hráčov, prostitútov, sebevrahov a ďalších zotrvdávajúcich existencií, ktorí sa nedokážu ovplyvniť svet ani zmeniť svoj život, ich životy sú bez cieľa a prázdne. Autor stavia na tieto dva protikladné motívy a nachádza podobnosť medzi týmito dvoma zdanlivo úplne odlišnými svetmi.
Téma:
- ústrednou témou je podstata a význam Thomase Alvy Edisona
Kompozícia:
- Báseň je členená na 5 zpěvov, tieto zpěvy sú ďalej delené na sloky.
- Báseň je veršovaná a celkovo sa skladá z 402 veršov. Báseň má rámcovú podobu, to znamená, že končí na rovnakom mieste ako začala.
- Báseň sa postupne dostáva od pesimistického pohľadu k optimistickému.
Vyprávač:
- Lyrický subjekt: Báseň vypráva priamo autor, ktorý je zároveň hlavnou postavou v prvej a poslednej časti, popisuje svoju vlastnú situáciu. V druhej, tretej a štvrtej časti popisuje Edisonov život, v niektorých častiach ho spája so svojimi vlastnými (napr. spomína na svoje detstvo a svojho otca).
Dej diela:
doba života Edisona 1847-1931
1.zpěv:
Básnik sa túla Prahou a cestou na most cez Vltavu potká hazardného hráča, ktorý sa chce zabiť. Táto predstava ho však len rozmýšľa. Táto predstava ho doprovázala až domov, ale doma už mal pocit, že prišiel sám. Básnik otvára noviny, v ktorých sa dozvie o Edisonovi.
2.zpěv:
Zabýva sa Edisonom. Ako keď bol malý chlapec, ktorý zachránil život malému chlapcovi, ako sa presťahoval do New Yorku. Autor sa vzpomína na Edisona ako na chlapca a na svojho otca.
3.zpěv:
Autor popisuje Edisonove vynálezy, najmä žiarovku. Autor oslavuje pokrok civilizácie, techniky, ukazuje na dôležitosť vynálezov, nie len žiarovky, ale aj telefónu.
4.zpěv:
Vracia sa k básnikovi, ktorý hovorí, že najväčším šťastím je šťastie z objavov. Hovorí o tom, ako Edisonove vynálezy zmenili svet. S vynálezom žiarovky začal, keď dostal od jednej dámy na plot pletivo. Bambusové vlákno použil pre svoj pokus.
5.zpěv:
vracíme sa späť do Prahy, básnik, ktorý z balkóna hľadí na rozsvietenú nočnú Prahu. Básnik sa preberie zo svojho sna a uvedomuje si, že hovorí sám so sebou. Odchádza.
Postavy
- Básnik sám – vstupuje do dejiny svojimi úvahami
- Edison – americký technik, vynálezca a podnikateľ
- Sebevrah – protiklad k Edisonovi, hazardný hráč, je neúspešný, má prázdny život
Jazyk:
- skladá sa zo zpěvov, rytmicky je stavaná
- skladá sa z 11-12 slabičných veršov, má stály stopu
- verše sú na seba vázané asociatívne a vyvolávajú veľké množstvo predstáv → styl básne
- silný, prehlédnutelný refrén a jeho rôzne variácie
- výrazné u motívov hráča a jeho vynálezcov
- personifikácia (neživým veciami sú pridelené vlastnosti živých osôb a vecí)
- anafory (opakovanie slov na začiatku veršov)
- jako akrobat jednou prešiel cez lanu
- jako matka, ktorá porodila dieťa
- jako rybár, ktorý vytiahol plné siete
- metafory, metonymie, personifikácia
- figúry- zvukomalba
- báseň je zbavená interpunkcie, jej vyznanie je najmä optimistické
Ukázka:
Hle jsi v dílně na výrobu obuvi
stroje chrlí oheň jako Vesuvy
co ses navzdorychal při každé položce
vím tys zdědil neklid touhy otce
Touláš se jak nosič z dvorku do dvorku
jednou zklamán odjel jsi do New Yorku
bloudě v této americké metropoli
byl jsi odhodlán se vrhnout na cokoli
snad hráls tehdy karty snad jsi také pil
snad tam nechals mnoho nejlepších sil
bylo v tom však něco krásného co drtí
odvaha a radost z života i smrti
Vlastní zhodnocení:
- Kniha na mě působila smutně a dojemně. Určitě na tuto knížku nezapomenu, jelikož na tak silný příběh se jen tak nezapomene. A při dalším výběru knihy, si vyberu veselejší téma. Ale zase je to téma dnešní doby – né každé dítě má milující rodinu.
ZDROJE:
- W., VÍTĚZSLAV NEZVAL – EVŽENIE GRANDETOVÁ / KUŘE MELANCHOLIK