Čakanie na Godota – rozbor (obsah)

rozbor-díla

 

Kniha: Čakanie na Godota

Autor: Samuel Beckett

Pridala: Anna+Anežka

 

 

Samuel Beckett

  • bol írsky dramatik a prozaik, predstaviteľ absurdného dramatu
  • študoval práva a európske jazyky
  • roku 1928 odišiel prednášať angličtinu do
  • V roku 1930 sa vrátil do Írska, kde u neho prepukli deprezie, ktoré liečil v psychiatrickej liečebni.
  • Po svojom prepustení z liečebne niekoľko rokov cestoval po Európe.
  • V priebehu druhej svetovej vojny sa Beckett angažoval v protifašistickom odboji – francúzske hnutie odporu.
  • Roku 1969 mu bola udelená Nobelova cena.

 

Literárne-historický kontext

svetová literatúra 2. pol. 20. stol.

  • 2. sv. vojna -1939-1945, Studená vojna – rozdelenie sveta na východ a západ = železná opona
  • Autori vo svojich románoch protestovali proti krutosti vojny, slávili hrdinstvo, statočnosť a odvahu, ale aj vlastenectvo a kamarátstvo bojujúcich
  • ukazovali aj strach, zbabelosť, kolaboráciu – spoluprácu s nepriateľom, egoizmus a sadizmus

 

Existencializmus

  • umel. smer 20.st. vo Francúzsku, vyjadruje pocity osamelého a odcudzeného človeka, svet ľudí trpiacich vnútornými pochybnostami, v hraničných situáciách (v ohrození života) – beznádej, zúfalstvo, pocit hnusu, snaha oslobodiť sa – život chápaný ako smerovanie k smrti
  • Autorova tvorba je výrazne ovplyvnená dobou, v ktorej žil (po 2. sv.v.)
  • Ľudia neverili v to, že demokracia môže fungovať. V spoločnosti prevláda pocit nesmyslnosti, beznádeje a povojnové straty ilúzií.
  • Preto literárni autori voľajú ako témy svojich diel
  • hrôzu z nepoznaného sveta, pocit tragičnosti spojený s ľudským osudom
  • bezútěšnosť ľudského žitia, zemdlenosť, čakanie na smrť, zbytočnosť a marnosť…
  • V ich dielach nájdeme motívy ako – pokusy o sebevraždu, kontrast medzi spoločenskými vrstvami

 

Ďalší autori:

  • Jean Paul SartreMúr – Dej sa odohráva počas španielskej vojny v provizórnom väzení s odsúdencami na smrť
  • Albert CamusCudzinec
  • James Joyce – Odysseus (román)

 

Rozbor diela: Čakanie na Godota

Charakteristika drámy

  • Obdobie 50. rokov 20. storočia

 

pojem absurdita:

  • = nesmyslnosť
  • = životný pocit človeka (ľudský život postráda smysel)
  • neexistuje schopnosť komunikácie – každý vedie monológ (neodpovedajú si na otázky)
  • vládne pocit odcudzenia

 

Základné rysy drámy

  • nemá súvislý dej
  • neexistuje psychologická motivácia v jednaní postáv (nevieme, prečo takto jedná človek)
  • devalvácia jazyka – jazyk nemá funkciu sťažovaciu (z toho vyplýva, že stráca túto funkciu)

 

Niektorí autori drámy

  • Ionesco Eugéne
  • francúzsky básnik
  • dráma: Plešatá speváčka
  • Albee Edward
  • americký dramatik
  • dráma: Kto sa bojí Virginie Wolfovej
  • Václav Havel
  • dráma: Audience

 

Čakanie na Godota

  • Absurdné drama
  • ide o drámu o dvoch dejstvách
  • odohráva sa to v neurčitom čase a priestore
  • sú tu scénické poznámky (informácie pre hercov)
  • dekorácia (kde sa dielo odohráva) – je obmedzená, je tam jeden strom a vidiecka cesta

 

Dejstvie 1.

  • na začiatku vystupujú dve postavy
  • dva tuláci (Estragon a Vladimír) sa stretnú na ceste pri strome
  • vedú chaotický dialóg
  • čakajú na nejakého Godota, ktorý by mal zmeniť ich osud
  • dialóg je prerušený príchodom Pozza, ktorý má v ruke bič a vedie so sebou sluhu menom Lucky, ku ktorému sa správa ako k otrokovi

 

Symbolika postáv:

  • Pozzo – symbolizuje vychlubnácku, sadistickú, ľudskú vlastnosť
  • Lucky- symbolika poníženia
  • Estragon a Vladimír – naväzujú s Pozzom chaotický dialóg
  • na konci 1. dejstva prichádza chlapec a oznamuje divákom, že pan Godot dnes neprijde, ale že príde až zajtra

 

Dejstvie 2.

  • tuláci vedú chaotický dialóg
  • prichádza oslepý Pozzo, ktorý je závislý na Luckym (Lucky ho vedie)
  • nakoniec prichádza opäť chlapec a hovorí Godot dnes neprijde, ale príde určite zajtra

 

Godot

  • nevieme, kto to je
  • každý si pod ním predstaví niečo iné
  • symbolom čakania
  • je možné, že ani sám autor to nevedel, pretože kedyby to vedel, nechal by to vysloviť svoje postavy.

 

Téma + motív

  • Čakanie dvoch tulákov na niečo, či niekoho, o kom nič netuší, ale mal by im zmeniť život k lepšiemu
  • Sebevraždy, beznádejné čakanie, nuda a priateľstvo
  • Dráma má ukázať, že zmyslom života je nesmyslné očakávanie čohosi

 

Časopriestor

  • Priestor: prašná poľná vidiecka cesta
  • Čas: obdobie, kedy sa dej odohráva, nie je bližšie špecifikované (len sa dá povedať, že ide o niekoľko dní)

 

Kompozičná výstavba

  • Hra má len 2 dejstvá
  • Autor opakuje niektoré motívy na navodenie stereotypu
  • Dialóg je atypický neustálým opakovaním otázok a absurdných odpovedí
  • obidve dejstvá končia frázami:
  • Estragon: Ideme?
  • Vladimír: Ideme!
  • ale nepohnú sa

 

Literárny druh, forma a žáner

  • Druh: epika
  • Forma: dráma
  • Žáner: absurdné drama – tragikomédia
  • absurdné drama
  • smer divadelnej tvorby od 50. rokov 20. storočia; vyjadruje pocit bezmocnosti a zmaru; skutočnosť je zobrazená ako nesmyslná; občas tragikomičnosť, grotesknosť a čierny humor; často bez súvislého deja

 

Vyprávačské spôsoby + Typy prejavov

  • Nie je tu vyprávač
  • Dialógy
  • dej sa odohráva v prítomnom čase

 

Jazykové prostriedky a ich funkcie

  • spisovný i hovorový jazyk
  • občas nespisovné výrazy až vulgarizmy

 

Tropy a figúry

  • Monológ – len raz keď je Lucky vyzvaný k tomu, aby myslel, ale hovorí len nesmysly
  • Synonymá – autor používa synonymá na navodenie monotónnosti
  • Vulgarizmy a neomalené vyjadrovanie

 

Hlavné postavy

Vladimír

  • Tulák, ktorého najbližším priateľom je Estragon (hovorí mu Didi). Celé dni čaká na Godota a hovorí so svojím priateľom, ktorý ho už dost nudí. Postupom času zabúda na všetko, čo dosiaľ prežil a často aj na to, prečo vlastne čaká. O sebe hovorí ako o panovi Albertovi, zdá sa viac vyspelý.

Estragon

  • Tulák, ktorého najbližším priateľom je Vladimír (hovorí mu Gogo). Tiež sa nudí čakaním, ale je viac negatívny. Niekoľkokrát chce odísť, pretože mu čakanie pripadá zbytočné a dokonca navrhne, aby sa s Vladimírom zabili. Tiež časom zabúda (je nešťastný, ale nevie prečo, čaká, ale nevie na čo). Potrebuje Vladimírovu ochranu, zdá sa slabý a bezmocný.

Pozzo

  • Bohatý muž, ktorý stretne Vladimíra s Estragónom. Holohlavý, zlý, povýšený, vychlubnácky, brutálny až sadistický pán – „majiteľ“ Luckyho. Pri druhom stretnutí s V a E je slepý a bezbranný.

Lucky

  • Pozzov otrok, ktorý si všetko nechá líbiť, ale na cudzích ľudí je zlý. Vie myslieť len s nasadeným klobúkom, ale nemyslí opravdu, len odříkava naučený zmatený text. Na príkaz tancuje -> tanec v sieti. Je starý, má dlhé šedé vlasy. Ponížený, večná obeť bez rozumu plniaci príkazy.

Chlapec

  • Veľmi plachý, strach z kriku a biča (scéna s Luckym), pracuje u pana Godota – páše kozy, má brata (páše ovce) -> toho pan Godot bije, na iného je hodný, so svojím bratom spí na sene na pôde, nevie, či je šťastný rovnako ako Vladimír

Pan Godot

  • V knihe sa ani raz neobjaví. Vieme, že nosí biele fúzy. Býva u neho dva chlapci, bratia. Jeden páse ovce, druhý kozy, na jedného je zlý a druhého bije. Predstavuje akúsi spásu a nádej na lepší život

 

Dej

odohráva sa na vidieckej ceste (jedinou dekoráciou je priľahlý strom) – tu sa stretávajú dva tuláci a priatelia, Estragon a Vladimír – ich podivný dialóg naznačuje, že čakajú na nejakého Godota, ktorý by mal nejakým základným spôsobom ovplyvniť ich životné osudy – neustále si povídajú, keď ich vyruší príchod Pozza, ktorý s bičom v ruke vedie na povraze svojho sluhu Luckyho – tuláci sa s Pozzom dávajú do reči – potom na scénu príde chlapec a oznámi, že pan Godot dnes neprijde, ale že zajtra sa prý určite dostaví; 2. DEJSTVIE: príbeh pokračuje veľmi podobne – sadistický Pozzo však tentoraz prichádza slepý a na povraze drží nemého Luckyho – Pozzo je tak na Luckym zcela závislý – na konci druhého dejstva znova prichádza chlapec a oznamuje, že pan Godot neprijde ani dnes – Estragon a Vladimír sa shodnú, že prídu opäť zajtra – chcú odísť, ale ani sa nepohnú.

Vložiť komentár