Kniha: Iluminácie
Autor: Jean Nicolas Arthur Rimbaud
Zaslal(a): Kikca358
Literárny druh – Lyrika
Literárny žáner – Próza
Miesto a doba deje – Ide o básne z počiatku a 1. polovice 70. rokov – storočia, kedy bolo autorovi 16-19 rokov.
Obsah:
Obsah celého básnického súboru, či už ide o Sezóny v pekle alebo o Osvetlenie, je dosť podobný. Autor poukazuje na skryté zviera v každej ľudskej bytosti a jednoduchosť jej zneužitia. Vo svojich dielach zvyčajne pohŕda všetkým a nakoniec sám. V kapitole „Glimpse“ sa bude počuť veta „nič zbytočné za vedou akupresenta“, počnúc lenivosťou človeka. Jeho rozhorčenie voči všetkému novému, ktoré nakoniec nahradí víru zmenou. Na konci uvedeného „flash“ je tiež napísané: „Nie! Nie! Teraz som sa vzbúril proti smrti. Práca sa zdá byť príliš svetlá pre moju pýchu; moja zrada sveta by bola príliš krátka záťaž. Na poslednú chvíľu by som zaútočil hneď vľavo … „Čo poukazuje priamo na pozitívny postoj Rimbauda k vzbury a zmenám v spoločnosti, ktorú opovrhoval a znechutil. Každá báseň potrebuje iný kľúč k jeho pochopeniu. V Rimbaudových básňach v próze môžeme nájsť napríklad záznamy o snoch a halucináciách, niekedy úmyselne vyvolané narkotiká (napr. Vzbudenie pôrodu alebo detstva), detstvo, rodisko, impresionistickú víziu krajiny (napr. Dusk) dobrodružstvo z Rimbaudových ciest (napr. mestá, metropolitné), odpor k kresťanským výchovu a obradom (napr. Podivana), sarkastický výsmech kolonializmu (napr. Demokracia), rozhorčenie sociálnej chudoby, sociálny vizionizmus (báseň Genius). V úvodnej básni Po potope bola zdôraznená márnosť a úžasnosť toho, že sme na svete po búrke (možno symbolický obraz revolúcie, vojny), potrebu záplavy, ktorá bude neustále udržiavať svet v čase jeho narodenia a rozvoja:
Jazykové zdroje
- Niekedy používa vety, ale niekedy píše zoznam niektorých obrazov; niekedy sa v jednej básni vyrába niekoľko profesionálnych výrazov; často sa vyskytujú rétorické otázky a špeciálna kombinácia slov.
Kompozícia – Chronologická
Kontext:
Zakrivení básnici
– skupina francúzskych básnikov z poslednej tretiny 19. storočia.
– založili buržoáziu svojou prácou a spôsobom života
– BOHEMIA (nechceli byť obmedzovaní nariadeniami, chcú žiť plne svoj život, požadovali absolútnu slobodu pre seba, nepracovali v žiadnej práci, boli nadšenci a často odvádzali alkohol)
– Vaša práca ovplyvnila podobu modernej poézie
– Zdôraznil netradičný koncept tvorby a nezvyčajné životné skúsenosti
– Charles Baudelaire
Kvety zla
-Musel platiť pokuty za nevhodnosť zbierky, čitatelia obviňovali, že veľmi otvorene spájal svoje intímne skúsenosti a zámerne písal o negatívnych veciach (nuda); krása bola videná v krutosti života, smrti, nudy a zničenia
Názov = oxymoron (nelogické spojenie) – kvety sú krásne – škaredé zlo
-Pašina-Zdešlina – obraz rozkladu a úpadku (kočík na okraji cesty), predstavuje jej lásku po smrti a sľubuje jej, že nikdy prestane milovať jej
– Paul Verlaine
-Pohyboval sa medzi dvoma svetmi – duchovná kariéra a manželstvo, bohémský život a putovanie s Rimbaudom, chodil ako trampa takmer všade v Európe, bol uväznený
Zbierka piesní bez slov
– Jeho verš pripomína hudbu, pretože zdôrazňuje rytmus a melódiu
-Zachytiť náladu momentu
-Apple Autumn Song -There sú desiatky rôznych prekladov do češtiny, zachytená melanchólia, ale aj farba jesene
– Arthur Rimbaud
Bol to údajne veľmi talentovaný („zázračné dieťa“, „božské dieťa“), často utekajúce z domova kvôli sporom s veľmi prísnou matkou, a Verlain odišiel do Európy, dospelý sa usadil ako obchodník v Afrike, ale ochorel a predčasne umieral, všetky jeho diela boli vytvorené medzi 15. a 19. rokom jeho života
-Aluminace, Sezóna v pekle – kritizuje buržoáziu, cirkev, falošný vlastenectvo
– Začnite opitú loď – Obrázok lode v búrke, ktorá nájde útočisko v prístave, básnik (loď), ktorý spoločnosť uvrhla (Storm), nájde útočisko v písomnej poézii (prístav)
-Vysoká báseň – V čase, keď to napísal, zatiaľ nevidí mora
– Pre Rimbaudovu poéziu je typická osobná skúsenosť a fantázia; sofistikovaná zvuková stránka verša
—————————————————————————
◆ Stiahnuť prácu v PDF ◆ ◆ Upozorniť na chybu ◆
—————————————————————————