Kniha: Markéta Lazarová
Autor: Vladislav Vančura
Pridal(a): Brendy
Vladislav Vančura (1891 – 1942)
- Český spisovateľ, dramatik, filmový režisér, pôvodným povolaním lekár.
- *Háj vo Slezsku, otec sa dlhú dobu nemohol uplatniť, a tak sa často sťahovali.
- Členom a prvým predsedom Devětsilu (1920), prívrženec poetizmu, vo tridsiatych rokoch bol členom Ľavej fronty, publikoval vo veľa časopisoch – Červen, Kmeň, Host a Panorama, členom KSČ, ale jeho dielo nie je komunistickou agitáciou, pôsobil ako divadelný kritik v denníku „Československá samostatnosť“, neskôr premenovaného na „Národné osvobodenie“, bol predsedom českej filmovej spoločnosti.
- Květen 1942 zatknutý a 1. června na Kobyliské střelnici popravený → 1946 bol in memoriam menovaný národným umelcom.
Tvorba:
- Archajické slová a knižné výrazy spojené s ľudovou mluovou, vietná stavba zastaraná, zložité súvetia na zdôraznenie dôležitosti daného okamihu, diela monumentálny raz, dej potlačený, dôležité miesto vyprávač, ktorý vyjadruje svoj názor na dej, prerušuje vyprávanie a oslovuje čitateľov, hodnotí správanie postáv, časti príbehov pripomínajú filmové scenáre, opojuje život, zdôrazňuje zážitky, detailne vyjadruje náladu, farebnosť príbehu, city
Ďalšie významné diela:
- Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Pekař Jan Marhoul, Pole orná a válečná, Rozmarné léto, Poslední soud, Hrdelní pře anebo přísloví, Konec starých časů, Obrazy z dějin národa českého (kvôli zatknutiu prerušené písanie uprostred vety), Kubula a Kuba Kubikula, Jezero Ukereve.
Zaradenie autora, znaky obdobia
Česká literatúra 1. polovice 20. storočia
- Rozrôznenie českej literatúry, vznik nových umeleckých prúdov.
Imaginatívna literatúra
- Vplyv avantgardy (kultúrne a umelecké hnutie, usiluje o experiment, uplatňuje sa vo výtvarnom umení, literatúre, divadle i filme)
- Lyrizácia, metóda asociácie predstáv
Autori, ktorí tvorili vo rovnakej dobe
- Karel Čapek, Ivan Olbracht, Jaroslav Hašek (Osudy dobrého vojáka Švejka), Karel Poláček (Dům na předměstí)
Vplyvy na tvorbu
- Jeho próza ovplyvnená prvou svetovou vojnou, expresionizmom
- Obsahuje celú radu experimentov – hľadá nové spôsoby vyjadrenia, inšpirácia vo stredovekých príbehoch o rytieroch
Kritika a vplyv diela
- 1967 – film (réžia: Františkom Vláčilom, hlavná rola: Magda Vášáryová).
- V svojej dobe prijatá veľmi dobre, veľké množstvo pozitívnych recenzií v dobových časopisoch, vyhrala v ankete Lidových novin o najzaujímavejšiu knihu roku 1931.
- Odozvy na Markétu Lazarovú sú vo veľa smeroch podobné – kritici sa zamýšľajú nad nekonkrétnym pojatím histórie a takmer vždy sa shodujú, že to nijako nesnižuje umeleckú hodnotu diela, oceňujú jazyk, ktorým je kniha písaná, zdôrazňujú ľudskosť a pudovosť Vančurových postáv.
Spoločensko-historické pozadie
- Pred druhou svetovou vojnou.
- Medzivojnové obdobie, obdobie pokoja.
Rozbor diela: Markéta Lazarová
Všeobecná charakteristika
- Literárny druh: epika
- Literárny žáner: román – baladický
Tematická výstavba
- Námet: láska a sloboda zmyslom života
- Myšlienky:
- kritika súdobého meštiactva
- autor hľadá v minulosti, čo nenachádza v súčasnosti
- oslavovanie slobodného života a spoločnosti, ktorá človeka neobmedzuje
- zmyslom života je láska, ktorá sa prebudila aj v surovom rváčovi Mikulášovi. Nejedná sa však len o lásku medzi Mikulášom a Markétou, láska je tu pojatá rôzne, napríklad láska medzi deťmi a rodičmi (Kristián a jeho otec), láska medzi staršími manželmi (Kozlík a Katarína).
- okrajovo sa dotýka aj iných aktuálnych tém – s ľahkou iróniou kritizuje súčasnú literatúru („Nepôsobí táto poviedka ako mlat v porovnaní s rozkošnou zložitosťou súčasnej literatúry?“)
- túži po mieri, upozorňuje na nesmyselnosť všetkých vojnových konfliktov („Hovoríte: bubon a ja odpovedám: svadba!“)
- autor sa sám diví, čoho všetkého sú osoby v jeho románe schopné, žasne nad láskou hlavných hrdinov, chváli za statočné konanie, opojuje mier, nemá rád boj, a zbabelosť s opatrnosťou sú pre neho smiešne
Kompozičná výstavba
- Chronologicky
- Text členený na kapitoly
Vyprávač
- Vševedúci vyprávač – občas podáva len správu o deji, ale tiež prerušuje dej rôznymi vstupmi, odbočkami a vlastnými názormi – rozbíja historický nádych príbehu.
- Autor kladie otázky sám sebe alebo čitateľom, polemizuje s postavami, všetky tieto otázky nútia čitateľov k premýšľaniu
Postavy:
- šľachtic Kozlík a jeho synovia – hrubí, suroví, zabíjajú bez výčitiek, na dosiahnutie cieľa sú schopní obetovať život, autor núti čitateľa, aby sa priklonil na ich stranu
- zbojník Lazar – statočný, drzý, nedáva najavo bolesť ani poníženie
- obaja hrdinovia sú lúpežníci, sú však charakterovo protichodní, Kozlík je lepší, autor píše: „Kozlík je lúpežný rytier, Lazar len lúpežník.“
- Markéta Lazarová – Lazarova dcéra, krásna, milá, citlivá, bola vychovávaná inak než jej súrodenci, takže nevedela o činoch, ktoré pácha jej rodina
- Mikuláš – syn Kozlíka, miluje Markétu
- Kristián – pohľadný, jemný, citlivý, nerozhodný – táto vlastnosť ho stojí život, miluje Alexandru
- Alexandra – jednou vystupuje ako nežná milenka, podruhé ako dračica túžiaca po krvi, zabije Kristiána a nakoniec spácha samovraždu
Časopriestor
- Miesto deja: okolie Mladé Boleslavi
- Doba deja: stredovek
Jazyková výstavba
- Er-forma, jazykový experiment
- Užíva: vznešený jazyk eposov, archaické spojenia, prechodníky, nezvyčajný slovosled, všeobecné a vulgárne výrazy
- Kombinácia knižných slov so slovami spisovnej češtiny
- Kontrast (bieda × nádej, poníženie × hrdosť, sila × slabosť), dlhé súvetia, obraznosť, iróniu, originálne spojenia a četné citoslovcia
- Autor často spája pomocou metaforických pomenovaní povahu hlavných postáv s prírodou:
- Lúpežníci sú prirovnávaní k dravej zveri a šelmám
- Kozlík je prirovnávaný k medveďovi a Lazar k lišiakovi
- Markéta je opisovaná ako vznešená laň
Obsah
Kráľ sa rozhodol oslobodiť obchodné cesty od lúpežných zbojníkov. A preto posiela do kraja hejtmana Piva v čele vojska, ktoré má potrestať všetkých, ktorí sa prehrešujú proti zákonom. Lúpežný šľachtic Kozlík, ktorý spolu so svojimi ôsmimi synmi a deviatimi dcérmi obýva hrad Roháček, sa pokúsi spojiť proti presile kráľovskej armády so susedným rodom Lazarov, ktorý obýva Obořište. Tieto dve lúpežnícke bandy bojovali od nepamäti proti sebe. Kozlíkov syn Mikuláš, ktorý by v roli posla, prišiel na hrad Obořište vyjednávať spojenectvo, je však odmietnutý a zranený. Aby Mikuláš túto potupu odčinil, unesie pri prepadnutí hradu Obořište Lazarovu dcéru Markétu. Záhy sa obaja do seba zamilujú a Markéta, ktorú Lazar zaslúbil kláštoru, je vystavená veľkému trápeniu, lebo porušila otcov slib. Schyľuje sa k rozhodujúcej bitke a Markéta, ktorá svádza vnútorný boj medzi láskou k Mikulášovi a k otcovi, sa pokúša o samovraždu. Medzitým obdobný príbeh lásky zažíva aj Kozlíkova dcéra Alexandra s Kristiánom, zajatým synom ríšskeho grófa. Pri stretnutí s kráľovským vojskom väčšina členov Kozlíkovej tlupy zomrie alebo padne do zajatia. Uniknúť sa podarí Mikulášovi s Markétou a Alexandre. Kristián sa vráti k svojmu otcovi. Svojho rozhodnutia však neskôr ľutuje, lebo bez Alexandry nemôže žiť. Je si vedomý, že zradil svoju lásku. Vydáva sa do lesa, aby ju našiel. Blúdením v lese zošílí. Nakoniec sa s Alexandrou stretne, tá ho však v záchvate zuřivosti zabije. Medzitým sa Markéta vracia na Obořište a prosí svojho otca o odpustenie, ten ju posiela do kláštora, aby sa zo svojich hriechov očistila. Zatiaľčo Mikuláš sa s pomocou najatých žoldnierov pokúša dobyť pevnosť, kde je uväznený jeho otec Kozlík. V márnej bitke sú zajatí a potom popravení. Alexandre i Markéte sa narodia synovia. Alexandra ľutujúca stále svojho činu krátko po pôrode spácha samovraždu. Markéta sa jej chlapca ujala a vychovala ho spoločne so svojím synom.
Porovnanie
- Zakázaná láska: William Shakespeare: Romeo a Júlia
- Atmosféra: Nikola Šuhaj Lúpežník
Môj názor
Kniha sa mi páčila. Páčilo sa mi, že Vančura upozorňoval na hrdosť a morálku ľudí, ktorých by sme inak odsúdili. Ďalej sa mi páčilo, že hlavným témou je láska dvoch ľudí, ktorá však nie je dokonalá, lebo dohromady svedla hrubého lúpežníka a zbožnú a krásnu Markétu. Zo začiatku sa mi kniha čítala veľmi zle, lebo vety sú písané archaickým jazykom a súvetia sú veľmi komplikované. Postupne som sa do tohto jazyka dostala. Párkrát som sa od knihy nemohla odtrhnúť (hlavne pri scénach Mikuláša a Markéty), ale niekedy som sa naopak zatrácala a nevedela som, o čom autor v tej chvíli zrovna hovorí.