Oliver Twvist – rozbor (obsah)

rozbor-díla

 

Kniha: Oliver Twist

Autor: Charles Dickens

Pridal(a): Humunukuapua

 

 

Autor: Charles Dickens

Dickens bol anglický spisovateľ druhej polovice devätnásteho storočia, ktorý patrí medzi najvýznamnejších predstaviteľov svetového realizmu. Narodil sa v roku 1812 a jeho detstvo sa stalo inšpiráciou pre niektoré z jeho najslávnejších románov. Jeho otec skončil kvôli dlhom vo väzení a on ako malý chlapec musel pracovať v továrni. Prvé literárne pokusy predstavovali poviedky, ktoré vychádzali v časopisoch. Boli veľmi obľúbené, a tak dostal od nakladateľa objednávku na svoju prvú knihu. Tak vznikla slávna Kronika Pickwickovho klubu. Nasledovali ďalšie známe diela a Dickens sa stal čoskoro slávnym nielen v Európe, ale aj v Amerike. Zomrel roku 1870.

 

Ďalšie diela:

  • Kronika Pickwickovho klubu: humoristický román
  • Mikuláš Nickleby / 1839/ : Obsahuje prvky pikareskného a vývojového románu.
  • Starožitníkův krám /1841/ – konflikt dobra a zla.
  • Život a dobrodružstvá Martina Chuzzlewita / 1844/
  • Dombey a syn /1848/ – román z Dickensovho detstva.
  • Príbeh Davida Copperfielda /1850/ – nejobľúbenejšie Dickensovo dielo, veľmi autobiografické
  • Ponurý dom / 1853/ – toto Dickensovo dielo líči niekoľkoročný dedický spor
  • Zlé časy / 1854/ – román z prostredia severnej Anglicka.
  • Malá Dorritka / 1857/ – autor tu použil motív väzenia pre dlžníkov
  • Veľké nádeje / Nadějné vyhlídky, 1861/ – hlavný hrdina sirotek Pip túži po tom stať sa známym

 

Literárne historický kontext:

Realizmus:

Rusi:

  • Nikolaj Vasilievič Gogol, Fiodor Michajlovič Dostojevskij, Lev Nikolajevič Tolstoj, Anton Pavlovič Čechov, Ivan Sergejevič Turgeněv

Poliak:

  • Henryk Sienkiewicz

Francúzi:

  • Stendhal, Honoré de Balzac, Gustave Flaubert, Guy de Maupassant, Émile Zola

Nór:

  • Henrik Ibsen

Dán:

  • Hans Christian Andersen

 

Rozbor diela: Oliver Twist

Žáner: sociálny román (Zeyer, Dostojevskij, Arbes, Májovci-Moravský)

Časové zaradenie: (2. pol.) 19. storočie

 

Charakteristika diela:

  • Jeden z prvých sociálnych románov 1. pol. 19. storočia, štylisticky zaraditeľný do realizmu. Dielo je ohlasom na negatívne dôsledky novelizácie chudinského zákona (1834), ktorá zrušila starý systém starobincov, založených na jednotlivých farnostiach, v ktorých boli chovanci, aj keď degradovaní sociálne, predsa len súčasťou spoločenstva, a nahradila ho novým, centralisticky organizovaným, ktorý sa v určitých rysoch podobal väzeniu.
  • Autor zavádza čitateľov medzi príslušníkov londýnskeho podsvetia, kde sa hlavný hrdina Oliver Twist ocitá zcela náhodne bez vlastného pričinenia. Dickens chcel nejspôs konštatovať, že dieťa žijúce vtedy na ulici ani nemalo inú možnosť – buď sa pridalo k nejakej zločineckej partii alebo zomrelo v biede a hlade. Inšpiroval sa aj vlastnými zážitkami z detstva. Život a pomery v tej dobej spoločnosti sú tu vykreslené zcela realisticky.
  • Jednotlivé prostredia – chudobinec, zlodejský úkryt majú všetky svoje tejdošné znaky, nejedná sa teda o konkrétny chudobinec v konkrétnom meste, ale o akýsi modelový, typický. To isté platí o postavách. Niektorí sú plní pretvárok, predstieraného záujmu o chudobných a prehnanej hrdosti, ako dobre o chudobe pečujú a aké o ňu majú starost.
  • Odlišnosť deja vo dne a v noci. Zatiaľ čo v noci sa odohrávajú chladnejšie – negatívnejšie scény vo zločineckej partii, krádeže a vlúpania, dej vo dne sa odohráva v pekných podmienkach v domoch šľachetných ľudí.

 

Obsah (dej):

Dej začína v okamihu, keď sa do nemocnice v anglickom mestečku dostáva mladá žena. Porodí chlapčeka, ale sama umrie. Chlapec dostal meno Oliver Twist a bol umiestnený do miestneho chudobinca. Tu v zlých podmienkach strávi prvých deväť rokov života. Následne sa dostáva do učenia k miestnemu hrobníkovi. Ten sa sice k Oliverovi chová pekne, ale má problémy s ďalším učeníkom, a tak sa rozhodne utiecť.

Po úteku sa Oliver vydáva do Londýna, kde sa spoznáva s dvoma miestnymi kapsármi, ktorí pracujú pre Žida Fagina. Oliver je slušný, ale jeho životná situácia mu nedáva na výber, stáva sa zlodejom. Pri jednej akcii je chytený. Pred odsúdením ho zachráni pan Brownlow, ktorý uverí, že sa do zločineckej skupiny dostal omylem. Oliver potom u pana Brownlowa začne žiť a všetko vyzerá, že sa to obráti do dobrého. V dome žije aj hospodyná pani Bedwinová, ktorá ho raz pošle vyriešiť objednávku kníh. Olivera však objavia Bill Sikes a Nancy, ktorí pracujú pre Fagina. Unesú ho, a on sa tak dostáva späť k Faginovi. Počas ďalšej zlodejskej akcie je Oliver ranený, ale vďaka niekoľkým zvratom sa čoskoro opäť stretne s panom Brownlowom.

Príbeh sa ďalej skomplikuje, objavuje sa Oliverov nevlastný brat Edward, ktorému hovoria Monks. Ten chce Olivera zabiť, aby sa s ním nemusel deliť o dedičstvo po otcovi. V komplikovanom závere knihy vyjde najavo, že pan Brownlow si mal kedysi vziať sestru istého pana Leeforda, ktorý je otcom oboch chlapcov. Záver knihy je ryzo optimistický, Fagin je chytený, Monks umrie a Olivera adoptoval pan Brownlow.

 

Hlavné motívy

  • motív tajomného pôvodu a záverečné rozuzlenie pomocou neznámych príbuzenských väzieb.

 

Vyprávač

  • Román je napísaný prevažne v 3. osobe v prítomnom čase.
  • Autor nie je účastníkom dejiny.
  • Vyprávanie zamerané skôr na dej a vylíčenie medziludských vzťahov.
  • Vyprávač do dejiny zas tak veľmi nezasahuje – dovoľuje si však menšie ironické poznámky, zvlášť na začiatku vyprávania.
  • Dej je napínavý, často sa stane niečo, čo by čitateľ nikdy neočakával.

 

Kompozícia

  • Je dodržovaná časová postupnosť, len na konci sú zaradené epizódy vyprávané retrospektívne. Na začiatku je časový skok približne 8-9 rokov, ktorý je vo vzťahu k ďalšiemu časovému rozloženiu dosť veľký. O dejinách v tomto období nie je nič napísané.
  • Román členený na 53 kapitol, v záhlaví každej kapitoly autor stručne nastínil, čo sa odohrá.

 

Popis prostredia slúži len na lepšie dotvorenie charakteru postáv a na názorné pochopenie ich konania.

Objavuje sa kontrast medzi prístupom jednotlivých postáv k životu – postavy plné optimizmu, radosti zo života a žijúce v harmonickom prostredí / postavy žijúce v biednych podmienkach s nečistými úmyslami, snahou škodiť druhým a na ich úkor sa obohacovať / postavy žijúce celkom v blahobytu, ale predsa nepriateľské a pohrdavé.

Snaha realisticky zachytiť nehreši spoločnosti, teda špatné vlastnosti (malomeštiackosť, korupcia), falošnú morálku a biedu (úradníci si hromadia peniaze, zatiaľ čo deti v sirotinci nemajú čo do úst)

Na druhej strane zidealizovaný záver, príliš veľa náhod, silná viera v šťastný koniec a Božie mlyny

 

Hlavná postava:

Oliver Twist

  • Sirotek – matka mu zomrela hneď po jeho príchode na svet. Meno mu je určené obcou. Vyrastá v chudobinci. Trpezlivo znáša neludské zaobchádzanie a poznámky, že je všetkým akorát na obtiaž a že by bolo lepšie, keby radšej zomrel. Napriek tomu v ňom neprepuká nenávisť k ľuďom, naopak sa snaží každému vyhovieť a byť nekonfliktný. Je dosť naivný, až príliš veľa dôveruje ľuďom. Nerozozná, či mu niekto nechce ublížiť.
  • Ináč sa toho veľa o jeho osobnosti nedozvieme, autor ho využíva ako postavu, pomocou ktorej popisuje pomery v spoločnosti a popoháňa dej.
  • Oliver sa veľmi nezaslúži o svoj ďalší osud. Nemá žiadne ambície – preto keď sa dostáva medzi londýnskych zlodejov, nesnaží sa utiecť – je rád, že má kde spať a čo jesť.
  • Vlastne celý jeho život je až príliš naplnený náhodnými udalosťami, ktoré by sa asi v skutočnom živote nestali, alebo aspoň nie v takom veľkom počte.
  • Má veľkú vôľu k životu, ktorá mu pomáha prekonávať aj kritické stavy v blízkosti smrti. Venovanú lásku a starostlivosť dokáže skvelo oplácať.

 

Ďalšie postavy:

  • Pan Bumble-Obecný sluha, neludským spôsobom viedol obecný chudobinec, je mu všetko, čo tu musí investovať, najradšej by všetkých chovancov nechal zomrieť. Je typický pokrytecký obecný úradník plný pretvárok sarkastického humoru. Egoista. Nečiní nič viac ako mu káže predpisy a keď predsa tak, tak sa náležite vychvaľuje.
  • Pan Brownlow-Dobrotivý starý pán, ktorý sa ako prvý ujíma Olivera a zachraňuje ho pred smrťou. Berie ho do svojho domu, kde sa o neho nezištné stará. Nenecháva sa ovplyvňovať názormi ostatných. Do Olivera vkladá veľa nádejí a plne mu dôveruje.
  • John Dawkins – Ferina Lišák-Mladý kapsár, zaučuje Olivera vo zlodejskom remesle. Nezáleží mu na nikom.
  • Fagin-Prohnaný starý Žid. Šéf zlodejskej bandy, organizuje krádeže a vlúpania, prechováva kradené veci. Za patríčné služby poskytuje útočisko ostatným zlodejíčkom.
  • Pani Maylieová-Šľachetná staršia dáma. Pečuje o Olivera potom, čo bol v jej domě pri krádeži postrelený. Má dobré srdce a Olivera si skoro obľúbi.
  • Róza Maylieová-Adoptovaná dcéra pani Maylieovej, Oliverova teta. Má podiel na zistení Oliverovho pôvodu. Nezaleká sa pri tom žiadnych prekážok.
  • Nancy-Zlodejka vo službách Fagina. Trochu rozporuplná postava. V jadre je dobrosrdečná, ale na druhej strane sa nedokáže vymaniť z vplyvu svojho priateľa Sikes a tým pádom z celej zlodejskej bandy.
    • Aj keď sa podieľala na únose Olivera od pana Brownlowa, neskôr mu veľmi pomôže. Po vypočutí rozhovoru 2 členov zlodejskej bandy kontaktuje slečnu Rózu a vyzradí jej tajomstvo o Oliverovom pôvode. Stojí ju to veľa síl, pretože musí zdôvodňovať svoje nočné odchody. Všetko jej nakoniec stojí život.
  • Sikes, Monks -Zlodeji. Nie je tu spomenutý ich predchádzajúci osud ani dôvod, prečo sa zlodejmi stali. Nevieme ani nič podstatné, čo by ich charakterizovalo. Sikes v afekte zabil Nancy
  • Agnes Flemingová – matka Olivera, milovala Oliverovho otca Edwina Leeforda, s ktorým sa chceli vziať, ale on bol ženatý s ženou, ktorú nemiloval a mal s ňou syna; Agnes by určite zaopatrila, keby nezomrel v Ríme a ju nechal v Anglicku.
  • Harry Maylie – syn pani Maylieovej, miluje Rózu a obetuje svoje spoločenské postavenie, aby sa s ňou mohol oženiť
  • pan Losberne – doktor, priateľ rodiny Maylieových, spravodlivý, inteligentný, ale trochu zbrklý
  • pani Bedwinová – hospodyná u pana Brownlowa, starostlivá, láskavá, pečovala o Olivera, keď bol chorý
  • John Dawkins (Ferina Lišák) – mladý kapsár vo Faginových službách, drzý, sebavedomý
  • Čódl Bates – zlodej, jeden z Faginových učeníkov, všetkým sa smeje
  • pani Corneyová – predstavená špitálu, chamtivá, falošná, lstivá, neskôr manželka pana Bumbla, z ktorého bol rázom „podpantoflák“
  • pani Mannová – pestúnka a predstavená útulku, lakomá; pretvárala sa, že je opusteným deťom matkou, pričom väčšinu peňazí na ne si dávala do vlastnej kapsy
  • malý Dick – chudé dieťa v nalezinci, najlepší priateľ Olivera, bohužiaľ sa nedožije jeho návratu
  • pan Sowerberry – kultúrny pohrebník, Olivera si docela obľúbil, chcel pre neho kariéru funebráka
  • pani Sowerberryová – choť pana Sowerberryho, zakyslá semetrika, nesnášala Olivera
  • Noe Claypole – nadanec dobročinného ústavu, učeník u pana Sowerberryho, neskôr špeh u Fagina, líny, chamtivý, zbabelý, asi miloval Karolínu, ale skôr ju len využíval
  • Karolína – slúžka, kuchárka u pani Sowerberryovej, miluje Noema a nechá sa od neho zneužívať, aj keď s ňou zachádza ako s kusom hadru

 

Realizmus v diele

  • Z hlavných znakov realizmu tu nájdeme napr. typizáciu.
  • Aj keď ide o realistické dielo, záver je skôr romantický, až rozprávkový, všetko dobre skončí a zlo je spravodlivo potrestané.

 

Dickens kritizuje všetky vrstvy spoločnosti:

  • Pan Bumble reprezentuje malomeštiackého úradníčka, ktorý si hrá na dôležitého, ide mu len o peniaze, je prolhaný, nemá súcit, rád sa napije, vnucuje sa
  • Oliver symbolizuje nevinnosť, svet je k nemu krutý, aniž by niečo urobil
  • Fagin a Bill Sikes reprezentujú zločincov, nepracujú, kradnú, pijú, žijú v odpornom, nízkom prostredí
  • Polícia nefunguje, je veľmi pomalá

 

Kritika falošnej morálky:

  • Pan Bumble kričí na dvoch mladých ľudí, ktorí si dali pusu, pričom on sám sa vnucuje žene (a to kvôli peniazom), narážka na viktoriánsku morálku (na jednej strane boli ľudia puritáni a kritizovali všetko neslušné, na druhej strane viedli neslušný súkromný život)
  • Ženy kričia sprosté na Nancy, opovrhujú ju, pričom Nancy, aj keď je to dievča londýnskeho podsvetia, robí dobrý skutok
  • Nám

Vložiť komentár