2001: Vesmírna odysea – čitateľský denník (rozbor)

Kniha: 2001: Vesmírna odysea

Autor: Arthur C. Clarke

Zaslal(a): moody

Literárny žáner: sci fi Román

Forma: próza

Slohový postup: vypravovací

Slohový útvar: vypravovania – 3 časti pravek, rok 1999, rok 2001

Funkčné štýl: Umelecký

Hlavné postavy:

Ten, ktorý hľadí na Mesiac-Opočlověk – Jednoduchý, ale predsa len mu monolit dokáže zapliesť rozum.
Heywood Floyd -Vědec, ktorý objaví pravý pôvod MAT-1.
David Bowman -Kapitán lodi Discovery. Hlavný hrdina.
Frank Pool-Pomocník a zástupcu kapitána. Zomrie pri oprave jednotky AE-35
počítač HAL 9000-Počítač s UI. Vnútorne rozorvaný z morálneho dileme. Tvorí chyby.

Umelecké prostriedky: technicismy, odborné výrazy, vymyslené vynálezy

Kompozícia umeleckého textu: er forma, vyrozprávané chronologicky

Zámer autora: Napísať pútavý príbeh a zároveň poukázať na nebezpečenstvo techniky a strojov voči človeku

Obsah diela:

Príbeh začína pred asi piatimi miliónmi rokov, kedy na Zemi žili ľudoopy. Vtedy Ten, ktorý hľadí na Mesiac, vodcu jednej z tlúp ľudoopov, narazil na ceste so svojou tlupou z neúspešného lovu domov na monolit tvare kvádra. Monolit začal s ľudoopy vykonávať experimenty, ktoré rozvíjali ich logické myslenie. Ten, ktorý hľadí na Mesiac si vyrobil svoju prvú zbraň. Po dlhej dobe bez jedla sa im konečne podarilo uloviť nejakú antilopu. Začalo sa však stmievať a nemali čas zviera potrebne spracovať. Vzali ho teda do jaskyne, vône zdochliny však prilákala leoparda. Vďaka zdokonalenie logického myslenia leoparda premohli. Hlavu leoparda a jeho koži nosil Ten, ktorý hľadí na Mesiac na sebe. Teraz už mali hŕbu odvahy a potom čo zosilnili, rozhodli sa zaútočiť na druhú tlupu na druhej strane rieky.Bitku vyhrali. Potom sa monolit premiestnil na Mesiac.

Teraz autor zavádza príbeh do roku 1999. Autor zle odhadol pokrok techniky a posunul ho o veľký kus vpred. Mesiac už bol obývaný a bola na ňom postavená veľa základní. Jedna z nich je aj americká základňa Clavius blízkosti krátera Tycho. Bola tu vyhlásená karanténa, kvôli nejakej epidémii. To všetko je len zásterka neobyčajného, prísne tajného objavu. Jedna sonda skúmajúca kráter Tycho, objavila anomáliu v magnetickom poli Mesiaca. Vedci bádali po príčine a zo zeme vyniesli na povrch monolit spôsobujúce magnetickú anomáliu, ktorý s prvým lúčom Slnka okopíroval dáta všetkých signálov (napr. Televíznych) a poslal ho preč do vesmíru. Signál sa ľuďom stratil niekde pri Saturnovho mesiaca Japetus. Vtedy je povolaný doktor Heywood Floyd a ďalší vedci, aby monolit preskúmali. Zistí, že monolit nie je vyrobený ani prírodou, ani človekom, ale mimozemšťanmi. Monolit dostane meno MAT-1, skratka Magnetické Anomálie Tycho – 1.

Tu sa dej knihy opäť posúva, do roku 2001. Päťčlenná posádka, s kapitánom lode Davidom Bowmanom, jeho zástupcom Frankom Pool a tromi vedci v hibernáciu Whitehead, Hunterom a Kaminskim, začína prvú cestu k Saturnu. Raketoplán menom Discovery riadi počítač s umelou inteligenciou HAL 9000. Všetko prebieha dobre, ale niekde pri Jupitera, na Dávidovej narodeniny, HAL oznámi možnú poruchu jednotky AE-35, ktorá upriamuje anténu raketoplánu na Zem. Ak prestane pracovať, spojenie so Zemou sa preruší. Frank Pool chybnú jednotku vymení. V laboratóriu s Davidom zistí, že pracuje výborne. Jednotku vyhodí do koša a nechcú sa tým už zaoberať. O niekoľko hodín neskôr HAL oznámil ďalšiu možnú poruchu jednotky AE-35. Frank ju ide opäť vymeniť, ale to sa mu stane osudným.Keď vymieňa jednotku, jeho kapsulu (stroj vtedajšej doby, slúži ku krátkym prechádzkam vesmírom) HAL nasmeruje preč do vesmíru. Franka Dave už nemôže zachrániť. Dave začína pomýšľať na možnú poruchu Hala a na Zemi už o ňom tiež začínajú pochybovať.Rozhodne sa prebudiť ostatné z hibernácie. HAL najskôr nechce odovzdať manuálne ovládanie, ale potom, čo mu Dave pohrozí, že ho odpojí od systému, mu ho odovzdá. Dave zistí, že všetci traja sú mŕtvi – HAL im odpojil životné funkcie. HAL začne odpájať všetky prístroje – kyslík a klimatizáciu. Dave sa zachráni v jednej komore, kde bol aj skafander. Pomocou toho sa dostal k systémovým obvodom halami a začal ho po jednej zásuvke odpájať od systému. Hal ho prehováral, aby toho nechal, ale bolo to márne. Potom opäť obnovil kyslík, klimatizáciu a spojenie so Zemou. Telá troch vedcov vypustil do vesmíru. Pošle k zemi správu o tom, čo sa stalo. Oni ho zoznámi s pravým cieľom cesty, o ktorej vedeli len HAL a tri vedci v hibernáciu. Mali preskúmať Japetus, miesto, kde sa stratil signál monolitu.Raketoplán je teraz riadený zo Zeme. Keď dorazí na miesto, Dave sa vydáva v kapsule na prieskum. Nájde tu Väčšieho brata monolitu, MAT-2, a hviezdnu bránu. Vstúpi do nej a ocitne sa na inej planéte. Potom sa ocitne v nejakom hotelovej izbe, kde knihy, jedlo, nábytok, všetko sú atrapy vyrobené podľa predlohy z televízneho seriálu, vysielanom v roku 1999 signálom, ktorý monolit okopíroval a poslal sem. Keď Dave zaspí, atrapy zmizne a mimozemšťania pomaly oddelí jeho dušu od tela, aby pretrvala na večné časy. Jeho telo ihneď na to umiera.

Rozuzlenie:

V knihe 2010: Druhá vesmírna odysea autor v záujme deje druhej knihy vysvetľuje príčinu halový divného správania. Dr. Chandra, HALův učiteľ a programátor, vytvoril halami tak, aby neskrýval žiadne tajomstvá pred členmi posádky a upozornil na každej možné nebezpečenstvo. Skutočný cieľ cesty však bol označený ako „Prísne Tajný“ a počítač teda nevedel, čo má robiť. Postupne ho to likvidovalo a snažil sa odpojiť zdroj toho všetkého – Zem. To vysvetľuje výpadky jednotky AE-35. Frank chcel jednotku vymeniť a obnoviť tak spojenie, čo HAL nemohol zniesť. Keďže jeho tajomstvo strážili ešte tri vedci, odpojil je od životných funkcií.

Voľné pokračovanie: 2010: Druhá vesmírna odysea, 2061: Tretia vesmírna odysea, 3001 Posledná vesmírna odysea

Historický kontext:

Vydané 1968 po 2. sv vojne, rozvoj nového žánru, varovanie pred technickým pokrokom (jeho tienistou stránkou)

-železná opona, vojny v Kórei, Vietname

rozvoj filmu, divadla, technológie, výskumu – posun spoločnosti – konzumný spol

Kultúrne súvislosti: existencializmus – vízia budúcnosti

Fantasy (Tolkien), Sci – fi pôvod už v renesancii (Fantastické cestopisy Marco Polo – Milion)

v 19. stor Jules Verne, AC Doyle

začiatok 20. stor K. Čapek, HG Wells

vyhádzal najskôr v časopisoch

základom dnešnej svet- výskum a vývoj, technika

Témy: robotika, vesmír, nadvláda UI …….

Autor:

Sir Arthur Charles Clareke (16.prosince 1917-19.března 2008) bol britský autor science fiction a vynálezca. Preslávil sa románom 2001: Vesmírna odysea. Vo trojlístka s Robertom Heinlein a Isaac Asimov boli považovaní za „Veľkú trojicu sci-fi“. Spisovateľ bol predstaviteľom „hard science fiction“ a bol veľkým technickým optimistom. Od r. 1988 bol pripútaný na kolieskové kreslo. V roku 2000 mu bol udelený rytiersky titul, ktorý nemohol zo zdravotných dôvodov sám prijať. Zomrel 19.března 2008 v Kolombe.

—————————————————————————