Tyrolské elegie – rozbor (obsah)

rozbor-díla

 

Kniha: Tyrolské elegie

Autor: Karel Havlíček Borovský

Pridal(a): Borovský

 

 

Karel Havlíček Borovský

Novinár, satirický básnik, prekladateľ z ruštiny a poľštiny. Položil základy kritického realismu a literárnej kritiky u nás. Chcel byť kňazom, aby mohol pôsobiť na ľudí, brzy však zistil, že kňaz nemôže otevrené promlúvať k veriacim. Bol vylúčený z kňazského seminára a na primluvu Šafaříka sa stal vychovateľom v Rusku. Brzy ztratil ilúziu o tejto zemi všetkýmáši zaostalosťou, útlakom, korupciou. Po návrate z Ruska pracuje ako novinár, angažuje sa politicky. V revolúcii 1848 vystupuje ako radikálny demokrat, spolu s Palackým vytvária politický program austroslavizmu (nápad vytvoriť federáciu slovanských národov). V roku 1851 je poslaný do vyhnanstva do Brixenu. Krátko po svojom návrate v roku 1856 umiera.

 

Diela:

  • Jediné realistické dielo – zbierka reportáží Obrazy z Rus
  • Rozsiahle básnické skladby: Tyrolské elegie; Křest svatého Vladimíra; Král Lávra
  • epigramy (z řečtiny = nápis) = krátka satirická báseň s vyostrenou pointou (=významové vyvrcholené dielo, náhlý zvrat). Své epigramy venoval cirkvám, vláde, kráľom, múzám a svetu.

 

Zaradenie autora do literárneho kontextu

Počiatky českého realismu:

Realizmus

  • Názov je latinský. Realizmus = skutočný alebo vedecký
  • Tento pojem má dva významy
    • 1. metóda zobrazenia skutočnosti – týká sa vzťahu diela a skutočnosti. Realisticky bola zachytená doba, činy ľudí apod. už skôr než v 19. storočí, napr. Boccaccio – Dekameron Hradecký rukopis
    • 2. umelecký smer – vzniká v prvej tretine 19. storočia.
  • Realizmus je opakom romantizmu.

 

Charakteristické rysy umeleckého smeru:

  • a)     autor se snaží pravdivě zachytiť skutočnosť
  • b)     hrdina predstavuje určitý typ (má stále rovnaké vlastnosti ako väčšina ľudí)
  • c)     hrdinov charakter sa během děje vyvíjí
  • d)     autor se snaží analyzovať skutočnosť pomocou vedeckých metód s nimiž pracujú prírodné vedy
  • e)     autor je objektívny (nevstupuje do děje)
  • f)     velmi často sú kritizované nejrôznejšie spoločenské nedostatky
  • g)     nejobľúbenejší žáner je román
  • h)     dobre premýšlená kompozícia
  • i)      podrobný popis

 

Do počiatkov zaraďujeme ešte B. Němcovou

  • Prozaička, autorka Babičky, zberateľka pohádok
  • Dívčím menom Barbora Panklová
  • Dětstvo prežila v Ratibořiciach
  • Jej výchovu ovlivnili styky s babičkou Magdalenou Novotnou, docházka do školy a trojročný pobyt v rodine zámožného úradníka vo Chvalkoviciach, kde bola na výchovu
  • Vývrcholom jej diela je národopisná črta Obrazy z okolí Domažlic (jediné realistické dielo), diela zberateľské a folkloristické – Národní báchorky a pověsti, Slovenské pohádky a pověsti – za svojich pobytov na Chodsku a Slovensku si nechala vyprávať pohádky, ktoré potom spracovala. Není v nich mnoho kouzelných prvkov, chcela hlavne vychovávať (Sůl nad zlato, Chytrá horákyně, Sedmero krkavců).
  • Z poviedkovej tvorby predovšetkým Babička, Divá Bára, Karla, Pan učitel, Pohorská vesnice, Chýše pod horami, Chudí lidé, V zámku a podzámčí
  • V poviedkách realisticky zachycuje prostredie, ľudské obyčaje i postavy, ale idealizuje vzťahy medzi ľuďmi, preto ju nezaraďujeme k realistickým dielam

 

Ostatní autori českého realismu:

  • Jan Neruda, Vítězslav Hálek, Karolína Světlá, Alois Jirásek, Karel Václav Rais, Tereza Nováková, Ladislav Stroupežnický, Gabriela Preissová, Alois a Vilém Mrštíkovi, ad.
  • Významní predstavitelia vrcholného českého realismu:
    • Kritický realizmus sa objavuje v našej literatúre v 80. rokoch 19. storočia rozvíja sa dve tematickej linie:
    • Venkov (K.V.Rais Kalibův zločin….)
    • História (A.Jirásek Mezi proudy, Proti všem, Bratrstvo – husitstvo, Psohlavci– pobělohorské obdobie, F.L.Věk – národné obrodenie)

 

Významní predstavitelia európskeho realismu:

  • Anglický realizmus: Charles Dickens- (detské hrdinové) Nadějné vyhlídky, David Copperfield, Oliver Twist, Malá Dorritka
  • Ruský realizmus: Lev Nikolajevič Tolstoj ( román Vojna a mír; román Anna Karenina), Fjodor Michailovič Dostojevský (●Zločin a trest), N.V.Gogol  Mrtvé duše; komedie Revizor
  • Francúzsky realizmus: Honoré de Balzac cyklus Ľudská komédia (rom. Otec Goriot)

 

Rozbor diela: Tyrolské elegie

  • Literárny druh: epika (veršovaná skladba, ktorá má dej)
  • Literárny žáner: satirická báseň; patrné prvky ľudovej slovesnosti
  • Elegie = žalozpěv, pohřebný zpěv, útvar antickej poézie, lyrická báseň, jejímž námětom je smútok nad smrťou blízkej osoby, smútok nad stratenou láskou, nad strateným mládím, domovom… v antike bola považovaná za vrchol poézie, využíval ju i Kollár vo svojich Slávoch dcera, kde naříká nad stratenými slovanskými územiami. KHB mal čisté svedomie a v klidu došiel k pošte, než po chvíli došli za ním.

 

Námět:

  • Ostrá útočná kritika rakúskej vlády a polície
  • Nesvoboda v dobe bachovského absolutizmu
  • Autobiografické rysy

 

Obsah:

  • Popisuje svoje zatčenie a cestu do vyhnanstva, od príchodu polície – v nočných hodinách, smutné rozlúčenie s rodnou, rodným mestom a ľuďmi.
  • Vlastnou cestou ho provázal policejný komisár Dedera a ďalší strážní.
  • Vrcholom skladby je príhoda so splašenými koňmi po ceste pres Alpy (8.zpěv)– kočiár sa řítil po prikré cestě, všichni polícii z něj vyskákali, když jim zajatec pripomenul príbeh z Bible o Jonášovi – len „hříšník“ KHB mal čisté svedomí a v klidu došiel k pošte, kde sa ďalší strážníci dokulhali za ním.
  • Satiricky celou situáciu komentoval a neodpustil si ostrú kritiku režimu, ktorý chce na šňůrce vodit celé národy, ale neukočíruje ani čtyri kone….
  • Nakoniec všetci dorazia do Brixenu a Havlíček zostáva pod dohľadom miestnych orgánov.

 

Hlavné postavy

  • Karel Havlíček Borovský– ironický, odvážny, vzpurný, výsměšný, rezignovaný
  • Dedera– policejný komisár + stráž (žandarmér)

 

Miesto a doba děje

  • 19. storočie, Habsburská monarchia – Německý Brod, kde bol zatknutý a následná cesta do Brixenu

 

Jazyk a štýl:

  • čtivý, hovorový, citově zabarvený, miestami vulgárny
  • Novinársky slang, miestami archaizmy
  • Humorné ladění skladby často prechádza v paródiu, satiru a iróniu

 

Kompozícia:

Deväť zpievov

  • Úvod tvoria verš méně známej lidovej piesne z Chrudimska (Sviť měsíčku, polehoučku….)
  • Ďalší príbeh pokračuje nočným prebudením, kde KHB dostáva dopis od „doktora“ Bacha, ktorý má starost o jeho zdraví – a pretože mu nesvědčí v Čechách zdraví, posiela ho na zdravé vzdušie…
  • Vrcholom skladby tvoria 8.zpěv a príhoda so splašenými koňmi
  • V 9.zpěvu je popísaná cesta do Brixenu

 

Verš:

  • Prvky LS: výrazný rým a rytmus (trochej); celý príbeh vypráví mesiac, ktorý sa stal jediným spoločníkom na jeho ceste (parodoval ľudovú pieseň)

 

Umelecké prostriedky:  

  • IroniaOd všech z Vídně pozdravení, pan Bach je líbá, jsou-li prej zdráv, a tuhleto psaní po nás posílá
  • Sarkasmus Bach mi píše jako doktor, že mi nesvědčí v Čechách zdraví, že prej potrebuju změnu prostředí
  • PersonifikáciaSviť, měsíčku, polehoučku, skrz ten hustý mrak, jakpak se ti Brixen líbí? Neškareď se tak! Nepospíchej, pozastav se, nechoď ještě spát: abych s tebou jen chvílinku mohl diškutýrovat.
  • PřirovnáníHloupost mezi národy je bezedná jak drška armády. 

 

Vlastný názor

  • KHB je jednou z najvýznamnejších osobností našich dejín. Jeho dielo je veľmi aktuálne, pretože sa v nej odráža nesvoboda, útlak, korupcia, ktoré sú stále prítomné. Jeho dielo je veľmi čitateľné, pretože je napísané v hovorovej reči, ktorú každý rozumie. Je to dielo, ktoré by mal každý prečítať, pretože nám ukazuje, ako je dôležité bojovať za svoje práva a slobody.

Vložiť komentár