Poviedky – rozbor (obsah)

rozbor

 

Kniha: Poviedky

Autor:  Edgar Allan Poe

Pridal(a): Study

 

Edgar Allan Poe (1809 – 1849)

  • americký romantický básnik, prozaik, literárny teoretik a esejista.
  • Narodil sa v Bostonu. Bol autorom zpravidla fantastických a mystických príbehov a zakladateľom detektívneho a hororového žánru.
  • Pochádzal z nižšej vrstvy, jeho otec bol alkoholik, matka mu zomrela na tuberkulózu, keď bol malý, a tak sa ho ujala rodina Allanovcov (vlastnili tabakové plantáže) – dali mu vzdelanie v USA, Anglicku i Škótsku. Ale Poe sa nesžil so svojimi spolužiakmi, začal hrať hazardné hry a zadlžil sa. Pre nekázeň ho vylúčili z Akadémie, opustil i svoju náhradnú rodinu a odišiel k svojej tete.
  • V tridsiatych rokoch písal krátke príbehy do časopisov a vydelával si ako novinár v dobe, keď ešte neexistovali profesionálni spisovatelia a autorské právo nebolo respektované. Napr. známe nakladateľstvo Harpers nebolo ochotné Poeove poviedky vydávať ani zadarmo. Takže Poe žil väčšinu života v biede, navyše veľmi pil.
  • Zamiloval sa do svojej trinásťročnej sesternice (Virgínie), vzali sa, ale ona ťažko ochorela a zomrela.
  • Začali sa u neho prejavovať depresie a duševná choroba, propadol alkoholizmu, dokonca sa pokúsil o samovraždu. Zapojil sa do rvačky, pri ktorej bol zranený a následkom zranení podľahol. Jeho smrť však nie je jasná, v USA existuje spolok, ktorý sa snaží vypátrať, ako to bolo. Či zomrel na následky alkoholizmu, či šlo o vraždu, samovraždu…
  • Jeho pohreb sa zúčastnili iba štyri ľudia.
  • Proslavil sa práve básňou Havran, ktorú napísal počas pobytu v NY.

Kontext autorovej tvorby

  •  istým zpôsobom sa v jeho poviedkach odrážal jeho problémový život, tajomná Anglia sa tak stala mladému Edgarovi zdrojom inšpirácie po celý život

Dielo

  • Objavujú sa: Horor, Detektívka, Sci-fi (Na slovíčko s mumiou) + prvky spoločenskej satiry, Fantasknosť (Pád domu Usherovcov)
  • Celkom 34 poviedok
  • Poviedky sa rozdeľujú na:
    • 1) hororové
      • Jáma a kyvadlo, Maska červenej smrti
    • 2) analytické
      • Zlatý chrobák, Vraždy v ulici Morgue
    • 3) humoristické
      • Muž, ktorý sa rozpadol

 

Romantizmus – literárny kontext

Všeobecná charakteristika:

  • europský i svetový umelecký smer na konci a na začiatku 19. storočia
  • životný postoj a cit človeka
  • odvodené od slova román (románový, dobrodružný)
  • kolískou romantizmu je Anglicko -> rozšíril sa do celej Európy (Nemecko, Francúzsko, Rusko)
  • naväzuje na preromantizmus -> citovosť a fantazijné prvky
  • ostro sa postavil proti klasicizmu: rozum X cit; poriadok X sloboda, svoboda; antika X gotika; spoločnosť X jedinec; normy X nespútanosť

Charakteristika romantického hrdinu:

  • väčšinou splýva s autorom (myšlienkovo, niekedy i vizuálne) = autobiografičnosť
  • tajemný pôvod hrdinu, je si vedomý výnimočnosti svojho poslania -> väčšinou nemôže poslanie splniť
  • chce uniknúť spoločnosti (nechce sa družiť) -> vykoná niečo (napr. vraždu)
  • provádza ho pocity osamelosti (nikto hrdinovi nerozumie) = vyhranený individualista
  • túži po hlbokých citoch, láske -> nešťastná láska (väčšinou zbožňuje ideál) -> objekt romantikovej lásky je zväčša odlišný, väčšinou spútaný konvenciami či manželským sväzkom
  • romantické krédá „v ošklivosti je krása“ -> kontrast (napr. v diele Chrám Matky Božej v Paríži)
  • tragický koniec hrdinu (rozpor medzi snom a skutočnosťou pre hrdinu prepastný)

Romantické prostredie:

  • pod vplyvom Rousseaua opisujú prírodu -> neskôr príroda nepriateľom (neskôr romantici)
  • jezerní básnici -> tajomné až hrozné miesta -> staré gotické hrady, katedrály, samoty, cintoríny, tajomné jazerá a tmavé lesy

Literárne formy:

  • próza (román, poviedka, novela)
  • byronská poviedka (veršovaný lyrickoepický útvar, poéma v Rusku, za tvorcu je považovaný Walter Scott, ale najviac jej proslúžil G. G. Byron)
  • lyrické odbočky, popisy, pocity

 

Osobnosti romantizmu:

  • George Gordon BYRON (1788-1824)
    • Bol známy svojimi aférami. Nakoniec odchádza do Grécka, kde prebiehajú boje za národnooslobodzovacie hnutie. Tu umiera na maláriu. S jeho menom je spojený pojem byronizmus = osamocený boj hrdinu so svetom, plný bôli a splínu.
    • Childe Haroldova putovanie – autobiografický moderný epos, motiv putovania ústredného hrdinu Európou do Grécka a Talianska v dobe napoleonských vojen
  • Victor HUGO (1802-1885)
    • Otec bol republikán (bonapartista) a matka rojalistka. Zomrel v Paríži – v deň jeho pohrebu bol vyhlásený štátny smutok. Bol pochovaný v Pantheóne.
    • Chrám Matky Božej v Paríži – historický román odohrávajúci sa v 15. storočí (Ľudovít XVI.)
  • Heinrich HEINE (1797-1856)
    • Jeho strýc pobýval v Orientě a sepsal zápisky, vo ktorých si Heine číta, chúva mu vyprával pohádky a kamarátil sa s dievčaťom zo spoločnosti. Mal sklony k pesimizmu, cynizmu a irónii. Jeho dielo ovplyvnilo Májovcov (Neruda, Machar, Gellner).
    • Obrazy z cest – Taliansko, humoristické vyprávanie (pán a sluha)
  • Alexandr Sergejevič PUŠKIN (1799-1837)
    • Bol predstaviteľom revolučného romantizmu, narodil sa v Moskve. Oženil sa s Nataliou Gončarovovou, stal sa z neho boháč (mal dostatok peňazí). Angažoval sa aj politicky, sympatizoval s dekabristami (zúčastnil sa povstania dekabristov). Písal slobodomyselné verše a za to bol poslaný do vyhnanstva, potom odišiel na svoje vidiecke sídlo. Koniec jeho života bol tragický – zomrel v súboji s d´Antesom (jeho švagrom).
    • Piková dáma, Kapitánska dcéra, Evgen Oněgin (román vo veršoch)
  • Adam MICKIEWICZ (1798-1855)
    • Počas krymskej vojny (1853 – 56) odišiel do Turecka, kde sa chcel organizovať poľské légie (krymská vojna= osamostatnenie niektorých častí, Rusi x Francúzi + Angličania). Ochorel na choleru a zomrel.
    • Balady a romanty – básnická zbierka
  • Sándor PETÖFI (1823-1849)
    • Zúčastnil sa revolučného diania, padol v bitke pri Segešváre (jeho telo nenájdené). Písal milostnú, reflexívnu, neskôr revolučnú poéziu.
    • Pieseň národa – výzva k ľudovému povstaniu

 

Rozbor diela: Poviedky (E. A. Poe)

Literárny druh: lyricko-epická baladická skladba s pochmúrnym dôrazom

Literárny žáner: balady, hororové, detektívne poviedky

 

Celková charakteristika

  • Súbor 34 poväčšine hororových poviedok, ktoré autor vydával po celú dobu svojho života. Jáma a kyvadlo sa dá považovať za skutočne reprezentatívny výber toho najlepšieho za širokého spektra námetov, ktorými sa Edgar Allan Poe zaoberal. Ať už ide o klasický horor, detektívne poviedky, baladicky ladené grotesky alebo vedeckej či pseudovedeckej mystifikácie, základným motívom je takmer vždy strach, s ktorým Edgar Allan Poe skutočne zachádzal umel. Vyprávanie o predčasnom pohrebe, dome rozpadajúcom sa do ponurého močálu alebo o väzni, odsúdenom k strašlivej smrti, budí vo čitateľoch hrôzu už viac ako jeden a půl storočia.

 

Hlavné téma

  • Zúfalstvo, smútok, samota, žiaľ, tajomstvo, úzkosť, život, smrť

 

Hlavná myšlienka

  • Autor tu dáva svojimi dielami najavo zkaženosť sveta a zlo, ktoré ľudia páchajú na sebe a svojich blízkych, zanechať v čitateľovi psychologicky premyslený dojem, väčšinou hrôzu a hnus, ale aj humor a prekvapenie

 

Kompozícia

  • 34 poviedok, ktoré sú usporiadané v kronikárskej kompozícii, nenadväzujú na seba, u mnohých z nich autor najprv zmiňuje vraždu a až potom vysvetľuje, ako k nej došlo. Takmer každá poviedka je vyprávaná chronologicky, niekedy aj retrospektívne (čierny kocúr). Čierny kocúr, havran – symbol autorovho vnútorného sveta.

 

 Jazyk a jazykové prostriedky

  • Spisovné a nespisovné výrazy, použitie vykričníkov, priama reč, dialógy
  • Metafory, personifikácia
  • Použitý jazyk obrazne a detailne popisuje miesta a deje vyvstávajúce z básnickej predstavy autora. Je tu snaha o presvedčivý a úplný popis príčinných súvislostí, na druhej strane odpútanie od duševných konštrukcií prostredníctvom mystifikácií, slovných hierok apod.
  • Poviedky s motívmi hrôzy a dôsledku autor nazýva arabesky. Ak obsahujú romantickú iróniu a čierny humor, ide o grotesky.
  • Poe vlastne vytvára nové literárne útvary tým, že dokonaluje žánre už existujúce.

 

Vyprávač

  • Ich-forma, samotný autor

 

Poviedky

  • Havran – Ide o najslávnejšiu a najprekladanejšiu báseň z autorovej zbierky. V tejto básni dokázal autor majstrovsky navodiť atmosféru tajomstva a hrôzy. Autor tu vzpomína na svoju zosnulú lásku.
    • Jedného zimného večera sedel básnik nad knihami. Hľadal v nich zapomnenie na zosnulú lásku Lenoru. Znenadání sa ozvalo jemné zaklkanie na okno. Básnik okno otvoril a dovnútra vletel veľký čierny havran. Usadil sa na bielostnom poprsí mramorovej busty Pallas Atény a tváril sa veľmi zachmuřene. Básnik sa posadil proti nemu a začal s ním rozprávať. Videl v havranovi jakéhosi proroka. Pýtal sa ho, či nájde pokoj, či ešte niekedy uvidí svoju milú, či sa stretnú po smrti, či pominie jeho smútok. Havran mu však krákoravým hlasom na všetky jeho otázky monotónne odpovedá nevermore – nikdy viac.
  • Čierny kocúr – Muž, ktorý so svojou ženou má rád zvieratá, z ktorých má spôsob. Z muža sa stane alkoholik, je nevrlý a vzteklý. Jedného dňa mu vypíchne kocúrovi oko, čeho sa potom ľutuje. Kocúra zo vzteku jedného dňa obesí na strome. Jedného dňa mu shorí dom až na jednu stenu, kde bol odtlačok obrysu kocúra a provazu. Muž si sežene ďalšieho kocúra podobného tomu predchádzajúcemu, chce ho zabiť, miesto toho však zabije svoju ženu, tu potom zazdí do steny. Polícia prehľadáva jeho dom, za zdou nájde mŕtvu ženu s kocúrom, ktorý sa zpoza zdi ozval. Polícia teda ženu konečne našla a muža zatkla, kocúr sa pomstil.
  • Jáma a kyvadlo – O mužovi, ktorý bol uväznený a odsúdený k smrti. V cele nič nevidel, nakoniec zistil, že v nej je jáma. Prežil spôsoby popráv (ostré kyvadlo, pohyblivé steny) a nakoniec bol oslobodený a zachránený francúzskym generálom.
  • Vraždy v ulici Morgue – Vyprávač sa spozná a spriatelí s Augustom Dupinom. Z novín sa dozvie o brutálnych vraždách 2 žien v ulici Morgue. Parížska polícia vypočula všetkých svedkov, ale nič z toho. Do vyšetrovania prípadu sa zapojil. Dupin, ktorý dokázal, že vrahom je orangután. Pri vyšetrovaní postupoval odzadu dopredu, všetko pečlivo zkreslil. Jeho analytické myslenie vyhralo.
  • Muž, ktorý sa rozpadol – Humorná poviedka, na jej začiatku je podrobný popis -> netypický – takže dôležitý pre dej. Obsahuje vtipné mená (sochár Vemtodlatto, večierok u pani Piruetovej), generál – niečo tajomné, hrdina, utkal sa s indiánmi (ale?). Neustále všetci hovoria o technickom vynáleze, o pokroku, naopak generál nechce hovoriť o indiánoch. Časti tela + firma -> humor.
  • Pád do Maelströmu – Hneď na úvode je záhada, prečo muž zestárl za jeden deň. V poviedke je temná atmosféra – skaliska, príboj. More sa rôzne mení -> vír (vlastný zážitok X to, čo čítal), štvanec začne vyprávať, ako prežil pád do Maelströmu.
  • Ďalšie poviedky – Zlatý chrobák, Vrah si ty, Skokan, Zánik domu Usherovcov, Král, Zradné srdcia

 

Doba, miesto dejov

  • Každá poviedka niekde inde a v inej dobe, často jeden z údajov nie je určený
    • Havran – polnoc, autorov pokoj
    • Jáma a kyvadlo – neskorý stredovek, španielske mesto Toledo
    • Čierny kocúr –
    • Vraždy v ulici Morgue – ulica Morgue, Paríž

 

Postavy:

  • Hlavnými hrdinami dôsledných poviedok sú vyšinutí, vnútorné rozpolcené jednotlivci, ktorí nesú vo svojom svetodomí ťarchu viny a nachádzajú sa na pokraji šialenstva. V oblasti detektívnych poviedok Poe vytvoril postavu brilantného amatérskeho detektíva Dupina (predchodca Sherlocka Holmese) a jeho menej chápavého spoločníka. Tento spoločník umocňoval dojem z detektívovho pronikavého intelektu a utiešal čitateľov, ktorých by porovnanie s génialitným detektívom mohlo deprimovať.
  • Samotný básnik (hlavná postava) – nešťastný, zúfalý milenec, zabáva sa iba samým sebou, hlboko a bezútěšne prožívá míru svojej osobnej tragédie, láska k žene je povýšená na jedinou podstatnou hodnotu života. Básnik túži po útěše, zklidnění, smírení sa – jeho melanchólia a smútok však nikdy nezmizí. V každej poviedke je uvedená niektorá autorova vlastnosť.
  • Vedľajšie postavy
    • havran – tajomný, čierne farby, je symbolom dôsledku, hrôzy, nezvratnosti veci, smrti, jeho krákanie zdôrazňuje atmosféru smútku, bezútěšnosti, trýznenia
    • Dupin – detektív, snaží sa všetko vypátrať, vynikajúci, povrchný
    • kocúr – milý, priateľský

 

Vplyv a kritika poviedok:

  • Najväčší ohlas mali jeho diela vo Francúzsku, prejavilo sa napr. v tvorbe Ch. Baudelaira, pre ktorého mali sílu zjavenia. Niektoré Baudelairove preklady poviedok sú podľa mienky mnohých literárnych kritikov lepšie ako anglické originály.
  • Ohlas v Amerike bol rozporuplný. Po autorovej smrti vyšlo niekoľko životopisov, ktoré ho striedavo zobrazovali ako bezcharakterného podvodníka a opilca, inokedy zasa ako aristokrata ducha, ktorého ušlapal dav.
  • Až v 20. storočí sa z kozmopolitného básnika a neuznaného génia stal spisovateľ Poe. Na jeho stavbe detektívnych poviedok nadväzovali stovky následovníkov. Z ich kompozície sa učil najmä B. Harte a v našej literatúre inšpiroval napr. J. Arbese pri písaní románov.

 

Vplyv diela Havran

  • Touto básňou sa rázom proslavil. Ide o jednu z najznámejších básní všetkých dôb a jedno z najvýznamnejších diel romantizmu. Dielo sa stalo aj vzorom pre francúzskych prokletých básnikov – symbolistov.
  • Báseň je veľmi známa, najmä v anglofónnych krajinách, dočkala sa mnohých odkazov, ohlasov i paródií v iných dielach (je napr. v mierne skrátenej verzii „zfilmovaná“ v seriáli Simpsonovci a naopak značne rozvinutá vo voľnej, komediálnej adaptácii Havran – Rogera Cormana).
  • Báseň bola do češtiny preložená mnohokrát, po prvýkrát Šemberou roku 1869, následoval na dlhú dobu najúspešnejší preklad Jaroslava Vrchlického z roku 1881. Nasledovali ďalšie preklady, veľmi známy je preklad Nezvala. O záujem o túto báseň svedčí celá rada prekladov od ďalších súčasných autorov, napr. Pokorný 1997, Najser 1999, Jacko 2008.
  • Z cudzích prekladov platí za najpôsobivejší francúzsky preklad Charlesa Baudelaira – 1853. Báseň sa považuje za jeden z najväčších problémov translatológie – prekladateľstva a neustále priťahuje ďalších.

 

Zfilmovanie

  • V seriáli Simpsonovci, Havran – Roger Corman, Jáma a kyvadlo – 1961, Vraždy v ulici Morgue

 

Citát

Vložiť komentár