Po páde – denník (rozbor)

 

 Kniha: Po páde

 Autor: Arthur Miller

 Zaslal(a): Shiva

 

 

Arthur Miller (1915 – 2005)

–           3 x ženatý, 5 rokov manžel Marilyn Monroe

–           rodičia poľskí židovskí emigranti, narodil sa do blahobytu, krach na burze -> rodina prišla o všetko

–           člen komunistickej strany USA, v   50. rokoch problémy s   Výborom pre neamerickú činnosť McCarthyho (vypočúvaný, odmietol vypovedať mená kolegov-súdruhov)

–           priateľstvo s   režisérom jeho hier Elia Kazan (ten ho potom pred Výborom vymenoval ako komunistu – potom spolu 10 rokov nerozprávali)

–           písal aj scenáre k filmom

 

Kontext – americkej dráma 20. storočia

–           ďalšie autori: Eugene O’Neil, Tennessee Williams, absurdná dráma: Edward Albee

–           divadla na Broadwayi v   New Yorku, slávne muzikály (My Fair Lady, Cats, Jesus Christ Superstar a ďalšie)

 

Dielo

–           najskôr písal v   realistickom štýle (á la Ibsen), neskôr viac symbolizmu, spoločensko-kritické hry, jeho hrdinovia sú obyčajní ľudia zmietaní históriou a zanechania bez duchovného základu

–           pre Marilyn napísal scenár k   filmu Mustangové, krátko potom sa rozviedli

–           Všetci moji synovia (1947)

–           Smrť obchodného cestujúceho (1949)

–           Skúška ohňom / Čarodejnice zo Salemu (1953) – stredoveká paralela k „honu na komunistov“

–           pohľad z   mosta (1955) – jednoaktovky, neskôr prerobené na dvojaktovou

 

Po páde (1964)

–           2 rokovania, hlavný hrdina-rozprávač Quentin, hovorí smerom k   poslucháči v   hľadisku (alebo k svojmu Alterego?)

–           veľa autobiografické, skvelá predhovor – vysvetlenie

–           zaujímavá scéna: v   pozadia plošiny, na nich všetky postavu po celú dobu hry, vždy sa jedna rozsvieti, medzitým ostatní stoja v tieni nehybne -> dojem vynárania spomienok

–           pôvodné „pád“ – opustenie Raja sa opakuje v   každom z   nás, keď „spadne“ do uvedomenie si seba a sveta a tým aj do možnosti voľby

   

Motívy

–           VINA, vina za rozpad manželstva, vina všetkých ľudí za hrôzy nacistickej minulosti, vina za osud priateľa, prvej ženy a hlavne Maggie

–           túžba ovládať slabšieho, využívať ho a nahovárať si, že mu pomáhame

 

Postavy

–           quentin – rozprávač, právnik, spytuje seba a svoju minulosť, chcel byť dobrý, milovať a byť milovaný, ale nejako to nevyšlo, postupne odhaľuje vlastnú krutosť

–           matka, otec – matkino pohŕdanie otcom (nevedel čítať, keď si ho vzala, ale potom zarábal, potom krach, povie mu, že je k   ničomu)

–           priatelia komunisti, prvá manželka Louisa

–           Holga

–           Maggie – asi Marilyn Monroe

 

Dej

–           všetko, čo sa deje na scéne, je v   Quentinově hlave

–           spomienky z   detstva – na otca a matku, jej pohŕdanie otcom po tom čo zistí, že skrachoval

–           kríza s   prvou manželkou – jej emancipácia

–           komunistický kamarát, ktorý sa chce verejne obhajovať, Quentin mu má právne pomáhať, potom náhle zomrie pod metrom (samovražda?)

–           zoznámenie a ťahu s   Maggie, závislosť na práškoch, hysterické scény

–           ďalšie rovina – zamilovanie do Nemky HOLGA, návšteva koncentračného tábora, strach zo vzťahu, z   toho, že by sa to opäť pokazilo

 

Človek je vlastne to, za čo sa hanbí.

S   možnosťou voľby končí nevinnosť.

Quentinovo zúfalstvo je tak vážne, že mu nedovolí dať vinu druhým.

 

–       v   predslove príklady Kaina a Owalda, ťarcha voľby, uvedomenie si hriešnosti

–       hra je „proces s   človekom, ktorého súdi jeho vlastné svedomie „

–       na konci vyslovená nádej, že je možné prekonať strach, aj po vyhnaní z   raja fungovať a milovať

Vložiť komentár