Paní Bovaryová – rozbor (obsah)

rozbor-díla

 

Kniha: Paní Bovaryová

Autor: Gustave Flaubert

Pridal(a): Martina19, Lenka

 

 

Gustave Flaubert

  • 12. december 1821 v Rouene – 8. máj 1880 v Croissete
  • Bol francúzsky spisovateľ, predstaviteľ naturalizmu.
  • Narodil sa v rodine rouenského chirurga. Chcel sa stať právnikom, ale štúdium v Paríži prerušil kvôli nervovej chorobe. Po náhlom úmrtí otca a sestry roku 1846 žil prevažne na rodinnom statku v Croissete.
  • Bol kritikom meštiackej spoločnosti, majster v zobrazení ľudských vášní a citových vzťahov.
  • Na podzim roku 1856 začal vychádzať časopisecky v Revue de Paris jeho román Paní Bovaryová. Autor bol pre skandálnosť a nemravnosť obsahu postavený pred kárny polícijný súd, vyvázol len vďaka kvalitnej obhajobe.
  • Rád cestoval, napr. na Blízky východ a roku 1858 do Tunisu, aby sa seznal s prostredím pre dielo svojho románu Salambo.
  • Zomrel uprostred práce nad románom Bouvard a Pécuchet na mŕtvici.

Jeho tvorba

  • Romány
    • Paní Bovaryová
    • Salambo – historický román, romanticky ladené dielo
    • Citová výchova – psychologicko-spoločenský román, ryzý realistický tvorba
    • Bouvard a Pécuchet – posledný autorov román
  • Poviedky
    • Pokušenie sv. Antonína, Prosté srdcia, Tri poviedky – súhrn poviedok
  • Drámy
    • Kandidát, Zámok Srdiec
  • Cestopisná próza

 

Realizmus

  • z latinského slova  realis = vecný, skutočný; realita = skutočnosť
  • umelecký smer 2. poloviny 19. storočia, ktorý sa snaží objektívne zobraziť svet tak, aby sa zobrazované co najviac podobalo skutočnosti. Prejavoval sa predovšetkým v maliarstve, sochárstve a literatúre. (niekedy označovaný ako kritický realizmus)

Najvýznamnejší predstavitelia tohto smeru:

  • Rusko
    • Nikolaj Vasiljevič Gogol – Revizor
  • Francúzsko
    • Honoré de Balzac – Otec Goriot
    • Stendhal – Kartúza parmská, Červený a čierny
    • Emile Zola – Nana
  • Anglicko
    • Charles Dickens – Oliver Twist
  • Nemecko
    • Karl May – Vinnetou
  • Česko
    • Alois Jirásek – Psohlavci

Znaky realizmu v literatúre:

  • pravdivý obraz skutočnosti bez idealizácie (vnímanie či zobrazenie niekoho/niečoho v lepšej alebo dokonalejšej podobe než tomu je vo skutočnosti)
  • objektívny prístup ku skutočnosti (autor nie je účastníkom deja, stojí nad príbehom)
  • typizácia = na jednotlivom zobrazené složité (na jednej postave vystihnutý problém celej spoločnosti)
  • literárna hrdinka sa vyvíja, premieňa
  • nový výrazový prostriedok (všetky vrstvy jazyka : nárečia, archaizmy, hovorové prostriedky)
  • obľuba väčších prozaických útvarov (román),  spoločenských drám

Realizmus vo výtvarnom umení

  • Francúzski maliari: G. Courbet, H. Daumier
  • Ruský maliar: I. Repin
  • Českí maliari: Karel Purkyně, Antonín Chittussi

Realizmus v hudbe

  • Francúzsky skladateľ: G. Bizet
  • Talianski skladatelia: G. Verdi, G. Puccini

 

Rozbor diela: Paní Bovaryová

  • podtitul Mŕavy francúzskeho venkova

Charakteristika diela

  • Epika (má dej, vyprávača, postavy)
  • Próza (reč neviazaná-vety)
  • Realisticko-psychologický román
    • Psaný na základe skutočných udalostí, o ktorých sa písalo v novinách.
    • Hraničná hra medzi realistickým a romantickým románom. V svojej dobe skandálny francúzsky román líči rozpad manželstva a vzťahov v dôsledku kolízie ideálov a skutočnosti.
  • Román vychádzal časopisecky v rokoch 1851-1857. Potom bol obžalovaný z nemravnosti a rouhavosti a v súdnom spore bol požadovaný úplný zákaz.
    • Vďaka obhajobe M. A. J. Sénarta došlo k zrušeniu žaloby a román následne vychádzal v knižnej podobe s Flaubertovým venovaním jeho obhajcovi.

 

Základné zafarbenie diela

  • tragické

 

Námiet

  • prostredie vyššej spoločnosti, nenaplnenie svojich ideálov, literárny typ – bovaryzmus (útek od skutočnosti k ilúziám)

 

Téma

  • dezilúzia a životné zlyhanie romanticky založenej ženy, nespokojená vo všednom manželstve s venkovským lekárom, kritika obyčajného života, predmanželské sňatky, rozdiely medzi spoločenskými vrstvami, kritika meštiacstva

 

Motívy

  • krása, povrchnosť, lži, nespokojnosť, manželstvo, nevera, zadlženosť, sebevražda

 

Hlavná myšlienka, poslání diela

  • román je kritikou spoločnosti, ktorú Flaubert pohŕdal
  • Gustave Flaubert bol posadnutý myšlienkou vytvoriť geniálny román, ktorý by odzrkadlil jeho skutočné pohľady na svet a jeho prežitky, ako sú lži, pretvárka, bohatstvo či manželstvo

 

Kompozícia

  • román je písaný er-formou, vďaka ktorej čitateľ k hlavnej postave toľko nepriblížni, aj keď je o nej písané takmer nepřetržite a jej myšlienkové pochody sú čitateľovi maximálne priblížené
  • na začiatku je dej vyprávaný retrospektívne z pohľadu Karlovho spolužiaka, ale potom sa už odvíja postupne do budúcnosti – chronologicky
  • príbeh má jednu hlavnú dejovú línii
  • jednotlivé udalosti sú rozdelené do 3 častí – nudný život na vidieku, Eminy milostné zápletky problémy vzniklé v dôsledku predchádzajúcich udalostí
    • každá z častí sa skladá z kapitol
  • Kompozičný plán:
    • Expozícia: Život pana Bovaryho pred manželstvom s Emou
    • Kolízia: Svadba Emy a Karla, sťahovanie z Tostes do Yonville
    • Kríza: Pomer Emy a Rudolfa
    • Peripetia: Kvôli dlhom prichádza o majetok, exekúcia
    • Katastrofa: Sebevražda Emy

 

Vyprávač, jeho rola v príbehu

  • dielo je písané er-formou a vyprávačom príbehu je sám autor, ktorý jednotlivé pasáže uvádza a zároveň z jeho vyprávania možno rozpoznať ďalšie dejové linky, ktoré budú nasledovať
  • autor tu vystupuje v roli objektívneho vyprávača, ktorý vnútorný stav postáv nevyjadruje, ale popisuje na základe ich vonkajšieho prejavu
  • autor sa v diele ztotožňuje: prehlásil „Paní Bovary jsem ja“

 

Jazyk a štýl

  • text je písaný spisovným jazykom, obsahuje radu obrazov, metafór, prostých prirovnaní
  • vety nie sú nijako složité, ale i tak na nás nepôsobia strozo, súrozumiteľné a krátke
  • typický štýl rozhovorov a dialógov
  • občasné latinské výrazy (lekárske prostredie)
  • zastaraná čeština s prechodníkmi a archaizmami

 

Prostredie a čas:

  • Francúzsko – prostredie francúzskeho malomesta Yonville
  • Prvá polovica 19. storočia

 

Hlavné postavy

  • Ema Bovaryová – mladá žena, ktorá je zmätená a sklamaná zo skutočného života, je nevyzrálá selská dcéra s konkrétnymi romantickými predstavami o svete a o živote, ktoré nebolo možné nikdy naplniť, na úplnom začiatku príbehu je Emma predstavená ako veselá, živá a pomerne skromná dievča, avšak po svadbe sa začína chovať chladne, odcudzene a náladovo v manželstve s Karolom Bovarym, okrem ich dieťaťa, ktoré však vidí ako súčasť manželstva, ktoré jej zničilo život, nedostáva len sklamanie a nuda, svoje túžby uspokojuje prostredníctvom drahého zbožia a milostných dobrodružstiev, ktoré jej však nakoniec dovedú k sebevražde
  • Karol Bovary – mladý vidiecky doktor, netuší nič o jejich problémoch, ani o jej nevère a až do poslednej chvíle jejho života jej považuje za svetlicu a najlepšiu manželku a matku na svete, aj keď ona jeho nesnáša, bol rozdielne verný, obetavý a milujúci manžel, ale skôr plachý, odcudzený, jednoduchý, konzervatívny a nudný
  • Rudolf Boulanger – bohatý a príťažlivý milenec Emy Bovaryovej, ktorý má rád dobrodružstvo a vybral si ju ako cieľ svojho hry, nakoniec od nej uteká kvôli jej silným citom
  • Leon – mladíčky pomocník lekárnika Homaisa, ktorý sa do Emy silne zaľúbi, vzťah však ukončí, keď v ňom neuvidí perspektívu do budúcnosti

 

Dej (obsah) diela

Prvá časť:

Pan Bovary po dokončenom štúdiu medicíny začne svoju prax v meste Tostes a ožení sa s vdovou Dubucovou. Bovary sa vydá za svojich pacientov, a jedným z nich je pan Rouault, ktorý má zlomenú nohu. Ide sa teda na zraneného pozrieť. Tu sa poprvé stretne s krásnou dcérou Rouaulta, Emou, a okamžite sa do nej zaľúbi. Po určitom čase prijde požiadať Emmu o ruku. Ema súhlasí a vezmú sa. Po svadbe odídu do Tostes. Ema má idealizované predstavy o manželstve a zisťuje skutočnosť. Jej manžel chodí z práce unavený domov a žije stereotypný život. Jedného dňa však dostanú pozvanie na ples k markýzi d’Andervillies. Ples je presne podľa Eminých románových predstáv. Celý nasledujúci rok cvičí na piano, číta, a vzdeláva sa, a dúfa, že ju markýza opäť pozve na zámok. Pozvanie však neprišlo. Je ešte viac rozčarovaná a náladová. Jej manžel ju však stále veľmi miluje a v obavách o jej duševné zdravie sa rozhodne presťahovať do väčšieho mestečka zvaného Yonville. Ema zisťuje, že je tehotná.

 

Druhá časť

Ich nový dom je v hostinci U zlatého lva. Pozná sa s lekárnikom Homaisom a pomocníkom lekárnika Leonom, s ktorým sa spočiatku zrozumie. Obaja mali rovnaký pohľad na svet a rovnaké záujmy. Karolovi sa veľmi nedarí, pretože ho pacienti veľmi nepoznajú. Karol sa teší z tehotenstva, a Ema dúfa, že budú mať syna. Narodí sa im však dcéruška, ktorú pomenujú Berta. Ema k dcéruške však nepociťuje príliš lásky. Manželstvo vôbec nenapĺňa Eminy predstavy. Jej manžel bol podľa nej nudný, neambiciózny, nechápavý. Trávila čas s Leonom, ktorý sa rozhodol študovať v Paríži. Emu to veľmi trápilo a smútkom onemocnela. Emu zotavila návšteva pana Rudolfa, ktorý jej sľuboval, že jej získa. Začali sa tajne schádzať. Milovala ho veľmi bláznivo. Plánovala s ním aj útek, ale na poslednú chvíľu to Rudolf zrušil. Ema opäť onemocnela. Manžel sa o ňu staral, a trápili ho ich narastajúce dlhy za zbytočnosti. Ema však milovala natoľko, že keď jej lekárnik navrhol, aby išli pozrieť operu do Rouenu, súhlasil. V divadle sa Bovaryovci stretli s Leónom.

 

Tretia časť

Pan Bovary odíde domov, ale Ema v Rouene zostáva, aby mohla sledovať celé predstavenie. Ema nakoniec podľahne a s Leónom naviaže milostný vzťah. Chodila na vymyšlené hodiny klavíra, len aby sa mohla s Leónom vidieť. Kúpila si spoustu nových vecí, na ktoré si brala pôžičku. Brzy však hrozí exekúcia, pretože nestíha splácať splátky. Hľadá peniaze, všade možno, ale nikto jej ich nechce požičať. Nakoniec jej odmietajú pomôcť aj León a Rudolf. Nevie čo robiť a tak sa otrávi arzénikom. Ide domov, kde na ňu už čaká manžel, ktorý sa o jej zdravie veľmi bál. Čaká na smrť, má veľké bolesti, ale nikto jej nepomôže a tak Ema umiera. Karol je zhrútený, pretože Emmu skutočne miloval. Karol nakoniec zo žiaľu aj umiera. Všetok rodinný majetok pripadol na exekúciu. Berta žila po smrti rodičov u starej pani Bovaryovej, ktorá zomrela krátko po synovi. Vyrostla u vzdialených príbuzných v biede.

 

Okolnosti vzniku diela, vplyv diela, charakteristika autorovej tvorby

  • Paní Bovaryová je prvý román, ktorý Gustave Flaubert publikoval a zároveň sa považuje za jeho majstrovské dielo
  • autor bol kvôli vydaniu tohto diela obvinený z ohrozovania verejnej mravnosti a urážky náboženstva
  • dielo je považované za prelomové dielo svetovej literatúry, a to vďaka svojej hlavnej postave, ktorá sa stala novým literárnym typom hrdinky

 

Zhodnotenie diela 

  • Paní Bovaryová bola niekoľkokrát sfilmovaná. Najpovedenejšia je asi verzia z roku 1933 režírovaná pod vedením Jeana Renoira, ktorá sa naprosto presne drží knižnej predlohy a bola označená za definitívny obraz románu.
  • Keďže je román dielom kritického realizmu, hlavnou myšlienkou bola kritika meštiacstva, spoločnosti honiacej sa za nesmyselnými myšlienkami, čo ani v tej dobe nebolo prijateľné pre mnohých ľudí.
  • Dielo bolo prvýkrát vydané v seriálovej forme v časopise La revue de Paris, kniha bola prvýkrát vydaná vo Francúzsku v roku 1857.

Vložiť komentár