Meno ruže – rozbor (obsah)

rozbor-díla

 

Kniha: Meno ruže

Autor:  Umberto Eco

Pridal(a):  Verca

 

Umberto Eco

  • *5. 1. 1932
  • považovaný za najväčšieho predstaviteľa postmodernizmu
  • na želanie otca študoval právo, ale nedokončil
  • venoval sa stredovekej filozofii a literatúre (získal doktorát zo stredovekej filozofie)
  • stal sa lektorom na univerzitách
  • získal mnoho ocenení prestížnych svetových univerzít
  • dvakrát navštívil Prahu (r 2000 prevzal cenu Nadácie Havlových VÍZIA 97)

 

Ďalšie diela autora:

    • Foucaultovo kyvadlo – román
    • Ostrov včerajšieho dňa – román

 

Literárne historický kontext

Talianska literatúra – neorealizmus

  • vznikol na začiatku 20. storočia
  • dôraz kladený na každodennú realitu
  • detailne a pravdivo vykreslený život v Taliansku
  • je zameraný na bežných ľudí a bežné problémy
  • zachytenie vnútorného konfliktu viny a snahy prežiť
  • kritický postoj k fašizmu
  • neorealizmus ovplyvnil hlavne literatúru a film

 

Postmodernizmus

  • smer konca 20. storočia
  • dvojúrovňový – je to čitateľné ako pre bežného, masového čitateľa, tak aj pre náročných čitateľov (epická zložka + úvahová zložka)
  • dôraz je kladený na jazyk, ktorým je dielo písané
  • nucenie k zamysleniu
  • úryvky z iných diel a odkazy na iných autorov
  • spájanie rôznych funkčných štýlov a slohových žánrov do jedného celku

 

Ostatní autori tohto obdobia:

  • Alberto Moravia – Horalka
  • William Styron – Sofiina voľba
  • Samuel Becket – Čakanie na Godota
  • Vladimír Nabokov – Lolita

 

Rozbor diela: Meno ruže

  • Literárny druh: epika, próza
  • Literárny žáner: detektívny, historický a filozofický román
  • Literárny smer: 1. polovica 20. storočia, talianska literatúra – neorealizmus, postmodernizmus
  • Doba dej: 14. storočie (1327)
  • Prostredie dej: Benediktínske opátstvo v severnom Taliansku

 

Celková charakteristika:

  • Epický román opisujúci udalosti odohrávajúce sa na severe Talianska v oblasti politickej a teologickej. 7 kapitol po dňoch (pripomína Dekameron), ďalej sú dni delené podľa udalostí a mníšskych zvyklostí (napr. večerná omša, nájdenie mŕtvoly atď.)

 

Téma (hlavná myšlienka diela):

  • vyšetrovanie vrážd v kláštore

 

Kompozícia:

  • písané formou kroniky
  • členené do 7 kapitol (podľa 7 dní) a tie sú ďalej delené na podkapitoly podľa denného poriadku benediktínov – význam čísla 7 (7 dní, 7 rán, 7 vrážd), premyslená kompozícia, dôležitosť symbolov
  • dve roviny románu: hlavný príbeh je prekladaný filozofickými a teologickými pasážami (syžet – schéma diela a filozofujúce stati)
  • retrospektíva (vyprávanie formou spomienok)
  • dôležitosť dialógov

 

Výstavba textu:

  • včlenené úvahové a teologické pasáže
  • vyprávanie až líčenie, forma kroniky
  • prejavy k čitateľovi

 

Spôsob vyprávania:

  • ich-forma (mnich Adso)

 

Slovná zásoba:

  • jazyk spisovný, archaizmy, latinské pasáže i iné citácie

 

Charakteristika hlavných postáv:

  • Adso z Melku – mladý, naivný a zvedavý mních, hrdina vyprávajúci príbeh, autor rukopisu, sprevádza svojho učiteľa
  • Vilém z Baskervillu – jeho učiteľ, geniálny, racionálne uvažujúci človek, bývalý inkvizítor, má vyšetriť vraždy v kláštore, pozoruje okolie – napriek tomu mu k riešeniu viac dopomôže náhoda

Ďalšie postavy:

  • Jorge – starý, slepý kňaz, bývalý knihovník
  • Berengar – knihovníkov pomocník
  • Salvator – znetvorený mních
  • Bengt – mních, ktorý sa chcel stať knihovníkovým pomocníkom a pomáhal Vilémovi s prípadom
  • Umbertino – utekajúci františkánsky mních, ktorý bol vyhlásený za kacíra
  • Opat Abbone
  • Knihovník Machaliáš

 

Dej:

Príbeh má rámec rukopisu, ktorý je po rokoch nájdený a preložený. Starý Adso v ňom retrospektívne opisuje udalosti, ktoré zažil ako mladík, keď sprevádzal Viléma, svojho učiteľa, na cestách.

Dorazili do benediktínskeho severotalianskeho opátstva, kde sa v najbližšej dobe má ziť pápežská a cisárska strana. Došlo tu k vražde, ktorá musí byť do príchodu delegácií vyriešená.

Vilém sa zoznamuje so životom v kláštore, najdôležitejšia je strážená knižnica – kvôli svojej architektonickej zložitosti je nazývaná labyrintom, vojsť do nej smie len knihovník a jeho pomocník.

Druhého dňa je pri rannom bohoslužbe nájdený ďalší mŕtvy. Podivný spôsob smrti ponúka spojitosť so zjavením svätého Jána, Apokalypsou.

V noci vniknú do knižnice. Keď objavia zaujímavé knihy, niekto im prekazí čítanie, ukradne Vilémovi okuliare a utieči.

Jeden z mníchov chýba a je nájdený zavraždený – spôsob zodpovedá predpoveďanému a v jeho kutne sú nájdené okuliare. Všetci mŕtvi mali tiež čierne brieška prstov a jazyk. Existuje taký jed, ale pred rokmi bol zcudznený.

Noc tretieho dňa sa do knižnice vydáva Adso sám, bezvýsledne. Cestou späť zachráni mladú dievčinu pred znásilnením v kuchyni, tá ho zviedie a on zhreší – aj po rokoch na to spomína s silnými zážitkami.

Deň štvrtý. Prichádzajú obe delegácie. Po zistení viacerých informácií sa opäť vydávajú do knižnice, ale opäť nič nenájdu. Onda chudobná dievčina je opäť v opátstve, je dopadnutá s diablovými symbolmi a musí byť upálená.

Piaty deň sa objaví hľadaná kniha, ale skôr než sa k nej Vilém dostane, jej vlastník je zabitý a kniha je zcudzená. V miestnosti je nájdený vrah, všetky dôkazy k nemu ukazujú, je odsúdený k upáleniu.

Obidve delegácie odchádzajú – nedosiahli výsledku. Na rannú omšu umiera ďalšia obeť. Šifra k otvoreniu tajnej miestnosti v knižnici je náhodou odhalená, a tak sa Vilém a Adso naposledy vydávajú dovnútra. Nájdu tam Jorgeho, bývalého knihovníka a teraz slepca. Ten im vypráva o svojich zámeroch, je presvedčený, že Boh je na jeho strane, potom sa pokúsi Viléma knihou tiež otráviť, ale keď je prelstený, pokúša sa po tme utiecť. Vilém ho však srazí k zemi a zabije. Tiež u toho shodí svietilňu a rozpúta tak požiar. Opatstvo horí nasledujúce 3 dni. Mnísi sa presúvajú inde. Vilém a Adso sa rozchádzajú.

 

Filmová adaptácia:

Vložiť komentár