Kniha: Labyrint sveta a raj srdce
Autor: Jan Amos Komenský
Pridal(a): Toom
Jan Amos Komenský
- Spisovateľ, mysliteľ, zakladateľ modernej pedagogiky, učiteľ a kňaz jednoty bratskej.
- Emigrácia: poľské Lešno, Anglicko, Švédsko, Uhry, Holandsko.
Dielo:
- Predstaviteľ exulantskej tvorby, latinsky a česky
- Súbor pedagogických spisov (Opera didactica omnia-z nich najmä Informatorium školy mateřskej, Veľká didaktika, Orbis pictus- Svět v obrazech, brána jazyku otevřená)
- Spisy vševedné (Cesta svetla, Všeobecná porada o náprave veci ľudských)
- Pansofia, všenáprava – všetko vychádza z Boha a takisto k nemu smeruje
- Spisy náboženské (Listové do neba, Kšaft umírajúcej matky jednoty bratskej, Truchlivý)
Literárne-historický kontext
Časové zaradenie + história:
- Baroko, mysterium smrti, memento mori, pocit márnosti, Boh – nekonečnosť, večnosť à pokora, slávnosti, okázalosť, pohyb, prehnanosť, monumentalita, okúzlenie, kontrast: duchovné hodnoty x tielesnosť, božia dokonalosť x ničota ľudstva, expresivita, obraznosť, citová zafarbenosť, alegória, patos.
Barokní autori:
- Španielska mystická lyrika: Tereza z Ávily, Jan z Kríža, Epika: Pedro de la Barca – protipól Lope de Vegy, Taliansko: Torquato Tasso, Anglicko: John Milton, Česi: Bedřich Briedel, Bohuslav Balbín, Adam Michna z Otradovic – oficiálny prúd, katolíci, často jezuiti.
Rozbor: Labyrint sveta a raj srdce
- Literárny druh: epika
- Literárny žáner: filozofický román (alegória), Komenský sám označuje za „drámu“, „traktát“ či „básne“, jedno z najvýznamnejších českých diel, satirická kritika spoločnosti, radí sa do Komenského „útěšných spisov“
Názov diela:
- Labyrint sveta a raj srdce, to jest svetlé vymalovanie, ako v tom svete a veciach jeho všetkých nič nie je než matenie a motanie, kolotanie a lopotovanie, mamenie a šalba, bieda a teskosť, a naposledy omrzenie všetko a zúfanie: ale kdož doma v srdci svojom sedí, s jediným Pánom Bohom sa uzavrie, ten sám k pravému a plnému mysli upokojenia a radosti že prichádza, 1623 (Brandýs nad Orlicou), následné prepracovávanie, inšpiruje sa vlastným životom
Téma diela:
- Kresťanský život, pomíjivosť sveta, cesta ľudským životom, márnosť, podoba zla na svete, pravé poznanie, nájdenie múdrosti, zmyslu života.
Nejdôležitejšie motívy diela:
- márnosť, bezmoc, zmysel života v kresťanstve, putovanie
Symbolika:
- múdrosť – márnosť, mesto – život, labyrint, brýle, uzda, osud
Kompozícia diela:
- chronologicky, 2 časti (Labyrint sveta (vyprávna) + Ráj srdce (teologickejšia)), dohromady 54 kapitol
Postavy:
- Pútnik – mladý, nezkušený, dokáže vidieť svet taký, aký je, chce ho poznať, ale nakoniec sa znechuten obracia do svojho nitra
- Všezved Všudybud – jeden z pútnikových prúvodcov, predstaviteľ ľudskej zvedavosti
- Mámenie – druhý prúvodca pútnika, alegória zvyku prijímať cudzie názory, idealizácia, snaží sa pútnika zmátať, vykladá mu, ako má na svet nahlížať
Čas a priestor:
- 17. storočie, podáva obraz tej doby, nadčasové, ne pevne ukotvené, smyšlené, mesto, ktoré predstavuje celý svet, je neprehľadné
Jazykové prostriedky:
- písané –ich formou
- spisovný jazyk 17. storočia
- veľké množstvo archaizmov (kvaltovanie, neustavičnosť, anť, ufasované,…), germanizmov (přivandrovati, glejch, traňky,…), latinských frází (Et mortis faber ast quolibet suae. – I smrti svojej každý je strújcom.)
- súčasné slová v odlišnom význame (stroje – prípravy, vzdělal – vystaval, vydírali – vytrhovali, svezlo sa – podarilo sa, pobočník – manžel,…),
- využívanie obrazov, nepriameho popisu aj charakteristiky
- ovplyvnenie poriadkom slov v nemeckých vetách – u vedľajších viet sloveso na konci (…, jimž je ešte k tomu kuklu jakýsi pytel na oči cpali.)
- jazyk uzpôsobený popisovanému stavu – užitie náboženskej terminológie, remeselníckeho slangu apod.
- vytriebeň a bohatý básnický jazyk à obsiahle vysvetlivky dobových pojmov
- obraznosť, hovorové výrazy, študentský a remeselnícky slang, ale aj vidiečka a nárečná mluva
- pre jazykovú hodnotu sa nepřekladá do moderného jazyka -> ťažká čitateľnosť, , inverzie, prechodníky.
- Barokná čeština patrí k tým najpropracovanejším v histórii, veľmi bohatá a kvietnatá.
Textové prostriedky:
- Prevažuje štýl vyprávačský, objavujú sa popisné pasáže. Často sa objavujú súvetia. Vety oznamovacie, často tiež tázacie.
Obsah:
Pútnik sa ocitá vo strede mesta-sveta, ničomu nerozumie a nevie, kým sa má stať, aby sa mu dobre žilo. Vydáva sa na púť a potkáva Všezveda Všudybuda, ktorý mu nasadzuje uzdu remeňov všetečnosti a nenasytnosti vo vedení. Potom narazí na Mámenie, ktoré je zakuklené a pútnikovi dáva brýle mámenia (sklá domnenia a obrúčky zvyku). Tie menia jeho pohľad na svet, ale našťastie sú mu nasadené nakrivo. Oboch dvoch prúvodcov slúži kráľovnej Márnosti.
Vyšli na vežu a pozorovali mesto kruhového tvaru.
Brány a hrady
- Brána života
- Brána rozchodu – rozchádza sa do zamestnania
- Hrad fortuny
- Hrad múdrosti
- Rynok – všetko sa mu páči, je to ušľachtilé a usporiadané
Šli dolu a našli osud, ako rozdeľuje kartičky s príkazmi (slúž, vládni, suď…). Pútnik dostal: „pozoruj.“
Rynok
Ľudia sa líšia mluovou, oblečením, chovaním. Konajú nesmyselnú prácu. Navzájom sa neposlúchajú. To všetko krásne alegoricky spracované. Napríklad preťažka opravdu vyzerá ako nasadzovanie masky v blízkosti ostatných.
Okolo sa prechádza smrť a občas niekoho zasiahne šípom (ten nie je jej, každý človek na seba svoj šíp pripraví).
Šesť hlavných ulíc – šesť ľudských stavov
- Stav domáci: Manželstvo. Dva ľudia sa zasnúbia, keď si sú rovní na vahách, potom sú k sebe prikovaní reťazami a často nešťastní.
- Stav remeselníkov: Pracujú len aby sa najedli. S niektorými remeselníkmi sa dostane na loď, chovajú sa bezbožne, keď príde búrka, začnú vzývať Boha, ale márne.
- Stav učených: Brána Disciplinam, kde sa skladajú jednotlivé skúšky (ocelová hlava, mozog z ortuti, olovený zadok, železná koža, zlatý mešec…). V bráne boli stráže bolestivo upravovali (krájanie prstov, jazyka), aby sa odlišovali. Rozlišujú sa štyri obory: filozofia, teológia, medicína a právo. Niektorí učenci i tak mali nedostatky.
- Knižnica: Krabice s vedeckými poznatkami. Zdravé vstrebávanie/nevyužité šli von/precpávanie sa nimi. Niektorý zakladal knižnice, ale nevyužíval. Cicero, Luther, Hus, Erasmus. Chceli všetko napraviť, ale miesto toho sa len hádali. Filozofovia sú opilci, gramatikovia detinskí, básnici len pochlebujú alebo sú jízliví.
- Stav nábožníkov: Rôzne druhy, krutí mohamedáni, nečistí pohania, kresťania – ani oni nie sú bez chýb, špatní kňazi – sú egoisti a majetníctví, spor o farbu modrozeleného prubírskeho kameňa – sekty. Najlepšími kresťanmi sú tí, čo sú priateľskí a skromní.
- Stav vrchností: Ľudia na rôzne vysokých lavičkách – niektorí vlastným pričinením, iní úplatkami. Rádci. Nebezpečenstvo v blízkosti stolíc.
- Stav soldátský (žoldáci a rytieri): Šelmy nielen ľudia, vojna.
- + Novinári: Sledujú a zaznamenávajú deje vo meste, často skresľujú skutočnosť a prikrášľujú príbehy, aby boli zaujímavejšie.
Hrad Šťastia:
- Cesta cnosti je zarastená, miesto toho cesta lži, preťažky… Úradníčka Náhoda umožňuje prístup. Boháči vo troch poschodiach (majú peniaze/rozkôš/moc). Hostiny, muchlovanie. Plac Povesti, sudcovia, ktorý púšťa len niekoho – maliarovanie obrazov, často nezodpovedajú realite.
Hrad múdrosti
- Vpustený vďaka prúvodcom, zdi z papiera miesto z alabastru.
- Dostal sa do sály, kde bola veľká sláva okolo kráľovnej. Mala svoje rady: Čistota, Bedlivosť, Opatrnosť, Rozmyslnosť, Přívětivosť, Miernosť, Pravda, Horlivosť, Opravdovosť, Udatnosť, Trpezlivosť, Stálosť. A ako úradníčka Snažnosť a Fortúnu. Pod Snažnosťou bola: manželstvo – Milosť, remeslá – Pracovitosť, učenci – Dôvtipnosť, duchovenstvo – Nábožnosť, vrchnosť – Spravodlivosť, soldáti – Srdnatosť. Hlídala veľká psica, ktorá štekotom upozorňovala na nepriateľov. A dva drabanti tam boli – Úlisnosť a Moc (oba spolu dělali obranu). Pútnik sa zamyslel nad tým regimentom vládnucich žien. Až na tých drabantov sú všetky ženy. Je tam obžalovaný, že je nespokojný so všetkým.
- Šalamún odhalí, že Múdrosť je Márnosť. Veľká bitka. Pútnik zhnusený odchádza.
Ráj srdce
- Ozval sa mu Boh, ať sa vráti do svojho srdca a zamkne sa v ňom, čo urobil. Jeho srdce je zničené putovaním po svete. Snese sa k nemu Ježiš, radí, ať hľadá potešenie v Bohu. Dal mu Bibliu. Pravé náboženstvo má byť v tichosti. Miestnosť sa stala dokonalou. Dostal nové brýle a uzdu, videl pravých božích služobníkov.
- Praví kresťania vo svojom nitre majú dve svetlá: svetlo rozumu a svetlo viery, oboje riadi duch svätý. Svetlo rozumu im zabezpečí to, že vo všetkom uvidia krásne veci, pretože uvidia, že všetkým prostupuje Boh. Svetlo viery im umožní vnímať veci neviditeľné a neslyšiteľné.
- Svet = sklenené hodiny, ktoré riadi duch svätý. Božia moc je vo všetkom. Kresťan je neústupný. Vo všetkom je harmónia. Proti materializmu. Nebáť sa utrpenia, Kristus trpel za nás. Anjeli sú ochrancovia. V manželstve majú miesto zlaté spony. Dielo končí modlitbou a chvalozpevom.