Kniha: Kytica
Autor: Karel Jaromír Erben
Pridal(a): Teri
Karel Jaromír Erben
- narodil sa roku 1811 (Miletín u Hořic v Podkrkonoší)
- zemrel roku 1870 v Prahe
- bol to český historik, spisovateľ, básnik, právnik, prekladateľ a zberateľ českých ľudových piesní a rozprávok
- predstaviteľ literárneho romantizmu
- študoval Gymnázium v Hradci Králové, filozofiu a práva v Prahe
- v mladosti sa spoznal s F. Palackým (odtiaľ záujem o históriu a národopis) a tiež s Karolom Hynkom Máchom
- po vidieckych archívoch zbieral ľudové piesne, rozprávky, riekanky, povesti (české i slovanské)
- zakladateľ modernej českej balady, nemajú ešte sociálny podtext, ten je až u Nerudu, Bezruča, Wolkera
- na Kytici pracoval 20 rokov
Charakteristika doby
- toto dielo bolo prvýkrát vydané roku 1853 (obsahovalo 12 básní), roku 1861 doplnené o báseň Lilie
- v tejto dobe boli časté revolúcie v európskych krajinách, u nás Metternichovský absolutizmus, potom Bach
- sú tu autori tvoriaci v duchu národného obrodenia (30. – 50. roky 19. storočia)
- Erben sa na rozdiel od národných obroditelov snaží povzniesť českú literatúru na vyššiu úroveň
- cíle výchovné a umelecké sa dostávajú do rovnováhy, umelecké začínajú prevážať
- literatúra si kladie vyššie ciele ako len baviť čitateľov
Ďalší romantickí autori:
- Karel Hynek Mácha, Václav Kliment Klicpera, Josef Kajetán Tyl, Božena Němcová
Rozbor diela: Kytica
- Celým názvom: Kytica z povestí národných
- zborník 13 balád
Literárny druh a žáner
- Druh: lyrickoepická skladba
- Žáner: balada s znakmi rozprávky
- Erben čerpá a vychádza z ľudovej (slovanskej) tradície, bájí a povestí, niektoré balady sú motivované kresťanstvom (ľutovanie nad svojimi činmi =) dopustenie)
- je to zborník folkloristicky orientovaného romantizmu
- Vrcholný romantizmus – avšak dielo nenáša príliš jeho znakov, hrdinovia nevzdorujú osudu, prijímajú vinu, nie sú individualistickí, značná osudovosť, úsporný popis krajiny, sústreďuje sa na dejový spád
Kontext autorovej tvorby, vnik a rozvrženie diela
- Kytica je jediný zborník básní, ktorý vydal
- Básne vychádzajú z ľudovej slovanskej tradície – Erben zbieral ľudovú slovesnosť slovanských národov, porovnával podobné príbehy rôznych národov a tak nachádzal najstaršiu verziu, o ktorej sa domnieval, že siaha až k slovanskej mytológii, ktorá už bola zabudnutá (týka sa to Erbenových rozprávok, povestí aj zborníka Kytica)
- Básne, naväzujú na ľudovú poéziu, zobrazujú etnické korene českého národa
- Príbehy sú alegóriou na nemecký útlak Čechov Habsburskou ríšou
- Má predem premyslené rozvrženie básní, zrkadlovo, t. j. že napríklad prvá a posledná báseň je rovnakého tématu
Básne zoradené podľa poradia v knihe
- Kytica
- Poklad
- Svadobné košele
- Poludnica
- Zlatý kolovrat
- Štedrý deň
- Holubok
- Záhořovo lože
- Vodník
- Vrba
- Lilie
- Dcérina kliatba
- Veštkyňa
Hlavná myšlienka
- konflikt vo vzájomných vzťahoch, porušenie medziludských väzieb
- konkrétna osoba nejakým spôsobom poruší hranicu v medziludských vzťahoch
- najzákladnejší vzťah: matka x dieťa
- hlavná hrdinka: matka, žena
- morálne zákony možno prekonať len láskou, pokáním a odpustením (prvok kresťanstva)
Témata, motívy
- často sa tu objavuje otázka medziludských vzťahov
- hlavné je vina a trest
- za každý nemorálny a zlý čin príde trest
- vzťahy medzi matkou a deťmi (zapomenutie na lásku k dieťaťu), tiež medzi manželmi,..
- častá je tiež názorná ukážka, ako ľahko ľudia zapomínajú na morálne väzby medzi sebou kvôli bohatstvu
- motívy jednotlivých balád nižšie v rozbore diela
Kompozičná a veršová výstavba
- Chronologický postup
- Časti: 13 balád – sloky – verše, básne zoradené zrkadlovo podľa spoločných tém (napr. prvá s poslednou – Kytica a Veštkyňa – ľudová tvorba a poézia)
Vyprávač
- Vyprávačie spôsoby: Priama reč
- Typy prejavov: Pásmo vyprávača v er-forme, dialógy
- Lyrický subjekt: neosobný
Jazykový rozbor – slovná zásoba
- písané stručne, jasne, vecnou
- výrazný rým, zvukomaľba (Vodník), prirovnanie, apostrofy, živé dialógy, názorná popisnosť postáv a prírody atď.
- dielo obsahuje aj viac ďalších druhov a žánrov, napr. rozprávka (Zlatý kolovrat), pohanský mýtus (Poludnica), ľudová povest (Poklad), barokne romantické legendy (Záhořovo lože
- motívy cintorínov, lesov, jazier, nadprirodzene bytosti
- Tropy a figúry
- Tropy: epiteton (vraném bujném koni), personifikácia (vesele podkovičky zvonia), synekdocha (babice koža, kosť), metafora (nesiem v dome zmenu)
- Figúry: epizeuxis (klop, klop, klop), anafora (a pred chalupou …, a na chalupu …), elipsa (priamo k chalupke), inverzia (na vraném bujném jede koni), rečnícka otázka (Kto by pomyslel jaktieživ?)
Motívy jednotlivých balád
- Kytica x Veštkyňa =) motív národného smutku a nádeje, národne buditeľské posolstvo
- Poklad x Dcérina kliatba =) motív materinskej viny, matka x dieťa
- Poklad: kvôli peňazom zapomnela na svoje dieťa
- Dcérina kliatba: narušený vzťah medzi matkou a dcérou, matka svoju dcéru príliš rozmaznala a dcéra jej to dáva za vinu
- Svadobné košele x Vrba =) vzťah mŕtvych k živým, Svadobné košele =) z milého umrelca, Vrba =) z ženy vo vrbe
- Svadobné košele: motív obľúbený u autorov tejto doby (E. A. Poe – Havran) – prílišné lpienie na mŕtvom človeku, človek bez neho nechce žiť =) trest
- Vrba: zúfalý čin manžela vďaka ktorému zabil svoju ženu (pokácel vrbu)
- Poludnica x Vodník =) nadprirodzene bytosti
- Poludnica: matka omylem udusí svoje dieťa, o ktoré má strach
- Vodník: dcéra je dvakrát potrestaná (1. neposlúchne matku, 2. poslúchne matku na úkor dieťaťa =) trest)
- Zlatý kolovrat x Záhořovo lože =) sú zamerané na vinu a vykúpenie, veľkú úlohu tu hrá pokánie
- Štedrý deň x Holubok =) základný motív láska a smrť
- Lilie =) dodaná dodatočne (1861)
Postavy
- väčšinou hlavnú úlohu hrajú ženy, dievčatá, kladné, slušné, poctivé, počestné
Stručný obsah balád
- Kytica
-
- Je o smrti matky, ktorej sa zželelo jejich nešťastných detí a preto sestúpila do drobného kvietku, ktorý deti nazvali podľa matkinho dychu materskou dušičkou. Deti boli hneď šťastnejšie, chodili k matkinmu hrobu a vzpomínali na svoju matku.
- Poklad
-
- Na Veľký piatok spiechala vdova s dieťaťom do kostola, po ceste spozorovala jaskyňu, ktorú nikdy predtým nevideli. Ako raz vešla, oslepil ju lesk obrovského bohatstva. Toto bohatstvo ju úplne oslepilo a preto odložila svoje dieťa a začala naberať plné hrsti zlata. S plnými rukami sa rozhodla, že poklad vynesie a za odložené dieťa sa vráti neskôr. Keď sa však vráti, cesta je zavretá a dieťa je uvnútri. Vdova sa celý rok modlí a prosí Boha za odpustenie. Presne za rok na Veľký piatok ide vdova opäť do kostola a opäť si všimne vchodu do zeme a na tom istom mieste, kde ho pred rokom nechala, objaví svoje dieťa. Neustále potom dakuje Bohu.
- Svadobné košele
-
- Mladá panna sa pozdĺž noci modlí k obrázku s Pannou Máriou a naříká, že jej zomrela matka, otec, brat a vzpomína na svojho milého, ktorý sa dosiaľ nevrátil z vojny. Počas troch rokov zasadila len, bielila plátno a šila svadobné košele. Prosí Pannu Máriu, aby jej radšej skrátila život. V ten moment sa však objaví jej milý, ktorý ju odvedie pustou krajinou na cintorín. Na cintoríne ju chce vziať do svojho hrobu. Dievča sa však schová v márnici a vďaka svätým slovám sa nepodaří mŕtvym sa jej zmocniť. Ráno sa potom prebudí v márnici s vlasmi bielými ako sneh a všetky jej košele sú rozhádzané po náhrobcích.
- Poludnica
-
- Tesne pred poludním sa matka zlobí na svojho plačúceho chlapčeka. Straší ho poludnicou. V okamihu, keď matka poludnicu zavolá, sa otvoria dvere a divá žena sa začne pomaly sápať po chlapcovi. Matka prosí o jeho záchranu a prudko ho k sebe tiskne. Otec sa vráti domov a nájde matku v mrákotách, chlapec je však mŕtvy. Udusila ho nevedomky sama matka, ktorá sa bála, že jej ho poludnica vezme.
- Zlatý kolovrat
-
- Jedného dňa sa zastaví mladý kráľ u lesnej chalupy a spatria mladú krásku. Ihneď sa s ňou chce oženiť, ale dievča namietne, že sa najprv musí dovoliť jej matky. Druhý deň sa kráľ vracia a ponúka maceše zlato a striebro za jej nevlastnú dcéru. Macecha najprv kráľovi nutí svoju vlastnú, nakoniec však súhlasí. Ďalší deň po ceste na zámok zabijú macecha so svojou vlastnou dcérou nevlastnú Dorinku v lese, kde ju usmrtia a odoberia údy a oči. Obidve sa potom vydajú na cestu do zámku. Tam sa nič netušiaci kráľ ožení so vlastnou dcérou a po týždni odíde a uloží žene, aby predla na kolovrate.
Doru medzitým v lese nájde starček so synom. Syn teda ide na hrad a vymení zlatý kolovrat za nohy, zlatú preslicu za ruce a zlatý kužeľík za oči. Chlapec všetko donesie starčekovi, ktorý údy a oči prilepí k telu a pokropí ich živou vodou.
Na zámok sa medzitým vráti kráľ, ktorý po svojej choti vyžaduje, aby mu na novom kolovrate zahrala. Kolovrat však kráľovi všetko prezradí, a tak kráľ macechu aj jej dcéru vyžene do lesa, kde ich roztrhajú vlci. Dorinku si potom vezme za ženu.
- Jedného dňa sa zastaví mladý kráľ u lesnej chalupy a spatria mladú krásku. Ihneď sa s ňou chce oženiť, ale dievča namietne, že sa najprv musí dovoliť jej matky. Druhý deň sa kráľ vracia a ponúka maceše zlato a striebro za jej nevlastnú dcéru. Macecha najprv kráľovi nutí svoju vlastnú, nakoniec však súhlasí. Ďalší deň po ceste na zámok zabijú macecha so svojou vlastnou dcérou nevlastnú Dorinku v lese, kde ju usmrtia a odoberia údy a oči. Obidve sa potom vydajú na cestu do zámku. Tam sa nič netušiaci kráľ ožení so vlastnou dcérou a po týždni odíde a uloží žene, aby predla na kolovrate.
- Štedrý deň
-
- Pred Štedrým dňom sedia dve panny a predu. Z hovoru sa dozvie, že o polnoci v jazierku, kde sa skláňa vrba, uvidia svoju budúcnosť. Tak sa teda vydajú k jazierku a vysekajú v ľade dieru. Prvá sa díva Hana a vidí svadbu s mladým mužom. Po nej ide Marie a uvidí svoj pohreb.
Hana sa opravdu do roka vydá a Marie umrie.
- Pred Štedrým dňom sedia dve panny a predu. Z hovoru sa dozvie, že o polnoci v jazierku, kde sa skláňa vrba, uvidia svoju budúcnosť. Tak sa teda vydajú k jazierku a vysekajú v ľade dieru. Prvá sa díva Hana a vidí svadbu s mladým mužom. Po nej ide Marie a uvidí svoj pohreb.
- Holubok
-
- Žena zabije svojho muža (otrávi ho). Keď ide po ceste pri cintoríne, potká mladého muža – ten jej ponúkne, aby sa stala jeho ženou. Štvrtý deň si ho vezme (svadba je veselá a hlučná). Na nebožtíkovom hrobe vyroste tráva, u hlavy doubek a po troch rokoch na doubku začne žalostne zpívať holubok. Ten tým žene pripomína jej vinu. Žena to psychicky neunesie a utopí sa v potoku. Keďže kresťanská viera zakazuje sebevraždu, je pochovaná mimo cintorína.
- Záhořovo lože
-
- Krajinou sa ubíra pútnik cestou do pekla. Ľudia ho k sebe zovú, on sa však beze slova ubíra ďalej za svojím cieľom. Ide a po ceste prespí u dobrých ľudí. Dostane sa do lesa, kde sídli lesný muž, ten sa ho najprv chystá sniesť, ale po vypočutí pútnika ho necháva žiť pod prísahou, že mu priniese správy z pekla.
Ubehnú rok a pútnik sa stále nevracia, tak si teda Záhoř začne vyčítať, že pútnika nesnel a nechal ho ísť, keď tu sa za jeho chrbátom ozve pútnikov hlas, ktorý mu oznámuje novinky z pekla. Potom potká Záhoře, ktorý vypadá ako medveď. Záhoř vstane a pýta sa pútnika, kam že to ide a ten mu odpovie, že do pekla. Záhoř je pútnikovou odpoveďou veľmi prekvapený, a preto nechá pútnika žiť, ten mu však musí sľúbiť, že až sa bude vracať, musí mu povedať, ako to v pekle vyzerá.
Pútnik sa však ani po roku nevracia, a tak si lesný muž začína nadávať, že ho nemal pustiť, keď vtom sa za jeho chrbátom ozve pútnikov hlas, ktorý mu oznámuje žeravé novinky z pekla. Po chvíli začne pútnik lesného muža kárať a sľubovať mu, že ak sa nezačne kájať, bude uvrhnutý na Záhořovo lože. Lesný muž len zakleje, sadne si a začne zaznamenávať svoje hriechy, keď to pútnik vidí, sľúbi, že sa opäť vráti.
Po deväťdesiatich rokoch sa pútnik, teraz už starček, vrací späť k lesnému mužovi, sprevádzaný mladíkom. Spoločne dojdú k miestu, kde pred 90 rokmi pútnik lesného muža opustil a nájdu tam len jabloň plodiaca zlaté jablká a paň. Keď sa však mladík snaží po jednom z jabĺk natiahnuť, paň sa pohne a premení sa na lesného muža, ktorý v tom mladíkovi zabráni. Keď však vidí starca, pozná v ňom pútnika, podíva sa teda na neho a čaká na jeho verdikt. Starček mu oznámi, že mu bolo odpustené a že môže v pokoji odísť. Po týchto slovách sa muž premení na popol a starček padne mŕtvy k zemi.
- Krajinou sa ubíra pútnik cestou do pekla. Ľudia ho k sebe zovú, on sa však beze slova ubíra ďalej za svojím cieľom. Ide a po ceste prespí u dobrých ľudí. Dostane sa do lesa, kde sídli lesný muž, ten sa ho najprv chystá sniesť, ale po vypočutí pútnika ho necháva žiť pod prísahou, že mu priniese správy z pekla.
- Vodník
-
- Matka hovorí dcére, aby nechodila k jazeru. Ta však neposlúchne a ide. Na jazere sa pod ňou však propadne lávka pri praní šátok a v jazere je nútená sa vzdať za vodníka. Po čase spolu zplodia syna.
Žena po nejakom čase prosí vodníka o prepustenie na návštevu k matke. Po dlhom premlúvaní vodník súhlasí, avšak má podmienku: „od klekania do klekania“, a pre istotu si nechá ich dieťa v jazere. Žena beží priamo k matke, s ktorou si potom dlho povídajú a po klekaniu ju matka nechce pustiť späť. Vodník si pre svoju ženu nakoniec príde a keď ani napotreť nevolí, na prahu ich domu zabije ich dieťa.
- Matka hovorí dcére, aby nechodila k jazeru. Ta však neposlúchne a ide. Na jazere sa pod ňou však propadne lávka pri praní šátok a v jazere je nútená sa vzdať za vodníka. Po čase spolu zplodia syna.
- Vrba
-
- Muž má ženu, ktorá je pres deň vitálna, ale pres noc je ako mŕtva. Muž teda ide k veštkyne a tá mu prezradí, že je jeho žena zakliata do vrby. Muža to dopálí tak, že vrbu nechá pokácať. Ako raz vrbu pokácajú, žena padne na mieste mŕtva k zemi. Muž plače a naříká, čo to urobil, ale hlas mu prezradí, ať z dreva tej vrby urobí kolísku a vetvičky ať zasadí do zeme. Kolíska keď bude dieťa kolísať, ako by ho kolískala jeho matka, až klouček vyroste, z vetvičiek si nařeže píšťalky a pri hre bude rozprávať s matkou.
- Lilie
-
- Mladú dievčinu pochovajú do lesa. Na jej hrobe rozkvitne biely liliok, ktorý si dá bohatý pán presadiť do svojej zahrady. Keď zistí, že dievčina v noci žije, vezme si ju za ženu. Jednou však musí odísť ku kráľovi, a tak svoju ženu svierí svojej matke do opatery. Ta však na liliok pustí svetlo a tým zahubí aj liliok, aj mladú ženu.
- Dcérina kliatba
-
- Dcéra na oprátke vyčíta matke smrť svojho dieťaťa, ktoré zabila kvôli nej, lebo jej matka všetko dovolila a ona prišla do iného stavu ešte pred manželstvom. Pred smrťou potom vyrekne nad matkou kliatbu namiesto rozlúčenia.
- Veštkyňa
-
- Je o veštkyne, ktorá predpovedá budúcnosť českého národa. Je to balada čisto vlastenecká.
Zaujímavosti
- Zfilmované (režisér Brabec)