Kniha: Havran
Autor: Edgar Allan Poe
Pridal(a): Kuřivoj, *KaTe*
Allan Edgar Poe
- bol významným básnikom, spoluzakladateľom modernej poviedky
- zakladateľ americkej novely, hororu a detektívky
Ďalšie diela:
-
- Zánik domu Usherovcov
- Vraždy v Morgue Street
- Jáma a kyvadlo
Literárne-historický kontext
- Svetový romantizmus (USA)
- Ďalší autori obdobia – Viktor Hugo, G.G. Byron, P. Bysshe Shelley
Rozbor diela: Havran
Vznik:
- vznik 1845 polovica 19. storočia – Poe je romantický básnik a symbolista (námety: smrť, láska melanchólia; symboly, metafora)
- najprv celé dielo premyslel a potom až konštruoval, od konca do začiatku, aby báseň vyvolala efekt, aký zamýšľal = racionálny prístup k textu
- v eseji Filozofia básnickej skladby rekapituluje Poe svoju racionálnu tvorivú metódu, ktorú použil v Havranovi
Druh a žáner:
- lyricko-epická báseň, baladická báseň (lyricko-epická skladba s pochmúrnym dejom)
Hlavná téma:
- básnikov smútok a trýznenie, kvôli zosnulej milé a hľadanie nádeje, že sa s ňou básnik znova stretne
Celkové téma
- spomínanie vyprávača na svoju zosnulú lásku
Motívy
- smútok, samota, tajomstvo, havran (symbol zla a trýznenia), žiaľ
Zápletka
- havran, ktorý na všetky otázky hlavného hrdinu odpovedá ,,never more“
Kompozícia a jazyk
- 18 slôh
- kompozícia prevažne časová chronologická, s prvkami retrospektívy – prvá slôha + spomienky na Lenoru
- písané v ich-forme (báseň priamo súvisí so životnými osudmi Allana Edgara Poa)
- autor vyjadruje úzkosť a hrôzu zo života aj smrti a vesmírneho prázdna
- gradácia a kontrast (život – smrť, čierny havran – biela busta, búrka vonku – pokoj v izbe) a metafora
- pocit strachu a beznádeje – každý život končí smrťou a ani láska na tom nič nezmení („nevermore“)
- voľný verš (typ. Romantizmus)
- symbolika – havran -> symbol zla a trýznenia
- ponurý až strašidelný tón: najpoetičtějšia nálada smútok, najsmutnejšia téma smrť mladé krásnej ženy, vyprávač trúchliaci milenec
- trochej (striedanie prízvučnej a neprízvučnej slabiky) a striedanie dĺžky veršov
- premyslených 100 veršov – konečný počet 108
- najprv složil vrcholnú strofu (3. od konca kde sa básnik pýta, či spatří Lenoru) a od nej postupoval dopredu
- chudobný spisovný jazyk: žiadne neologizmy ani archaizmy, hovorový jazyk (1800 slov v celom diele)
- monotónny refrén „nevermore“, ktorý je opakovaný Havranom
- prízvučné vokály, opakovanie slov a slovných spojení -> melodičnosť a umocnenie atmosféry
- jednoduché bežné vety, vložené vety, vsuvky, veľa vedľajších viet
- cudzie slová, knižné slová, básnické slová
- farby, eufónia, prirovnania, epitety, personifikácia
- priama reč, rečnícke otázky, tážacie vety, úvahy, apostrofa
Miesto a čas:
- jeden decembrový večer v básnikovom pokoji (priestor ani čas nie sú podstatné, preto autor neuvádza žiadne podrobnosti)
- atmosféra je sprevádzaná otázkami na vyslobodenie smrťou a tiež týkajúcimi sa dievčaťa Lenory.
Charakteristika hlavných postáv
básnik/milenec
- sám autor, vyprávač
- ťažko nesie smrť svojej milé Lenory a nie je schopný prestáť na Lenoru myslieť
- rozptýlenie hľadá vo vedeckých spisoch, jeho myšlienky a spomienky ho ale stejne vždy odvedú od čítania a štúdia
- rozhovor s Havranom ho ničí, snaží sa ho vyhnať, ten sa ale vyhnať nenechá
- v závere básnik metaforicky konštatuje, že havran už nikdy neodletí z jeho duše
- smutný, vystrašený, zúfalý, nostalgický
Havran
- posol/prorok vyššej sily (básnik ho nazýva poslom z pekiel) – nazýva ho tak však, kvôli slovám čo Havran prináša
- tajemný, znepokojuje muža svojou záhadnosťou
- na všetky otázky odpovedá jedným slovom – „ nevermore“
- sdieľa básnikovi fakta a nutí ho si ich uvedomiť, ať už ho to sebevíc boľí
- je bezcitný a neoblomný, symbol zla
Lenora
- na scéne sa nevyskytuje, ale celý príbeh sa točí okolo nej
Dej
Jednej zimnej noci sedí básnik nad knihami, v ktorých hľadá zapomenutie na zosnulú lásku Lenoru. Znenadání sa ozve zaklepanie na okno, básnik okno otvorí a do pokoja vletí čierny havran, ktorý sa usadí na bielej buste Pallas Atény a s prísnymi zamračenými pohľadom pozoruje básnika. Básnik po chvíli s Havranom začne rozmlúvať, vidí v ňom jakéhosi proroka a tak sa ho pýta na rôzne otázky, napríklad či po smrti nájde vytúžený pokoj alebo či ešte niekedy uvidí Lenoru. Havran mu však na všetky otázky odpovedá „nevermore“ – viac krát už nie.
Vplyv diela
- Poe svojou tvorbou ovplyvnil radu ďalších básnikov napr. Baudelaira, Bretona, Nezvala apod.
Ukážka
Jednou o polnoci, majúc horúčku a rozjímajúc
nad divnými zväzkami vedy prastarej a záslužnej –
keď som klímal v polospaní, ozvalo sa znenadania
veľmi jemné zaklepanie na dvere – a potom už ne.
„Je to návšteva, či zdanie, bolo to tak nezvučné –
jednou len a potom už ne.“
Ach, už pri spomienke blednem! Myslím, že to bolo v decembri,
každý uhoľ vrhal tieň len predo mňa a ďalej už ne.
Túžil som po kurovení; – márne hľadajúc v čítaní
úľavu od boleosti nad Lenorou – už poslušnej
svätice zvú Lenora – nad menom dievčaťa nadvzdušného,
ktoré bolo mojou a teraz už nie.