Elektronické bankovníctvo – Ekonomika a bankovníctvo

 

 Téma: Elektronické bankovníctvo

 Predmet: Ekonomika a bankovníctvo

 Zaslal(a): Ivanka Balentova

 

 

Elektronické bankovníctvo

– predstavuje moderne formy platobného styku , pri ktorom klient neprichádza do osobného styku so zamestnancom banky pri vybavovaní bankových záležitostí.

 

Výhody:

  • možnosť komunikovať s bankou 7 dní v týždni 24h denne
  • pohodlnejšia komunikácia
  • možnosť vykonávať aktívne bank. operácie napr. zadávať príkazy banke
  • možnosť vykonávať pasívne bankové operácie( príjmať výpisy z účtov, informácie o ponúkanýchproduktoch
  • nižsie poplatky ako za služby v banke.

 

Formy EB:

  • Internet banking
  • Email banking
  • Mobil banking
  • Telefón banking
  • Homebanking

 

Internet Banking

  • Klient na komunikáciu s bankou využíva Internet , po zadaní prístupového kódu je možné bez obmedzenia získavať informácie  o svojom účte, čerpanom úvere zadávať platobné príkazy, realizovať vklady na termínovaný účet.

Email-banking

  • cieľom služby je zasielať klientovi správy do emailovej schránky( napr. výpis z účtu v elektronickej podobe, informácie banky, potvrdenia o realizovaných transakciách.

Mobil-banking

  • prostredníctvom  mobilného telefónu sa vykonávajú bankové operácie  pomocou SMS správ sa zadávajú platobné príkazy. Služba je viazaná na konkrétne číslo SIM karty a mobilné číslo.

SMS-Banking

  • klient prijíma ma od banky na mobilný telefón krátke SMS správy, je určená pre tých ktorý chcú mať prehľad o svojom účte.

Telefón Banking

  • klient na komunikáciu s bankou využíva klasickú telefónnu linku klient môže komunikovať s operátorom alebo s centrálou banky ktorý ho navádza na  jednotlivé kroky prostredníctvom číslic si klient vyberá z ponuky.

Home-Banking

  • je vhodný najmä pre podnikateľov, klient na spojenie s bankou využíva softwér ktorý mu pracovník banky príde nainštalovať domov. Prostrednictvom tohto softwéru sú klient a banka navzájom prepojení a softwér umožnuje prístup k účtu klienta a učtovného systému klienta .

Výhoda: Klient môže uhrádzať viacero platieb naraz zadaním jedného kódu sa uskutoční viacero transakcií( využíva sa pri vyplácaní miezd zamestnancom).

 

Platobná karta

  • používa sa na bezhotovostné platby za tovar alebo  na  výbery hotovosti z bankomatu

a)Debetná karta

  • môže byť vydaná len v bežnému účtu, a umožňuje  okamžitý prístup k vlastným peniazom ktoré sú na učte uložené. Používa sa na platby za tovar a na výbery peňazí z bankomatu. Klient  využíva len svoje peniaze na uskutočňovaní transakcií a môže čerpať len do výšky disponibilného zostatku na účte( ak nemá povolené prečerpanie na bežnom účte). Každou transakciou alebo výberom hotovosti z bankomatu stav na bankovom účte sa mu automaticky znižuje.

b)Kreditná karta

  • Klient na realizáciu platieb využíva peniaze banky, je to forma úveru ktorý klient čerpá za určitých podmienok. Klient má úverový limit , ktorý závidí od bonity klienta môže ho čerpať bez toho aby mu z bežného účtu ubúdali peniaze. Klient úver spláca formou mesačných splátok, ktorú si klient určuje sám. Banka klientovi určuje iba  minimálnu požadovanú splátku ktorá sa väčšinou  pohybuje od  5-10% z dlžnej sumy. Pri kreditných kartách existuje aj bezúrokové obdobie ktoré sa pohybuje od 30-50 dní v závislosti od banky.






—————————————————————————

 Stiahnuť prácu v PDF  Upozorniť na chybu

—————————————————————————

Ďalšie podobné materiály na webe:

Vložiť komentár