Kniha: Hobbit
Autor: John Ronald Reuel Tolkien
Zaslal(a): Klára
J. R. R. Tolkien (1892-1973)
Tolkien bol anglický prozaik, filológ a literárny kritik,ktorý sa narodil v juhoafrickom Bloemfontienu.Čoskoro sa však presťahoval do Británie, kde tiež absolvoval strednú školské univerzitu – v roku 1919 získal v Oxforde diplom v odbore staro anglického jazyka a literatúry. Po piatich rokoch sa stal profesorom v tej istej oblasti.
Jeho prví publikovanú prácou bol Slovník strednej angličtiny, po ktorom nasledovalo kritickej vydanie stredovekej romance Sir Gawain a Zelený rytier. Počas svojho dlhého života zverejnil množstvo odborných literárno-historických štúdií a rad drobných rozprávkových príbehu. Preslávil sa však ešte len knihou Hobbit, po ktorej nasledovala trilógie Pán prsteňov a epos Silmarilion,.
Všetky tieto diela ťaží z autorovej vynikajúcej znalostí starogermánskej a keltské mytológie, odohrávajú sa vo fiktívnych krajoch a prinášajú všeobecné posolstvo o zmysle života a dejín. Ústredným motívom je súboj dobra so zlom. Napriek tomu, že sám autor ho často poprel, obdobie ich vzniku – obdobie druhej svetovej vojny a niektoré bezúhonné roky pred a po – významne prispeli k atmosfére kníh. Tolkienova vedecká erudícia, rozprávačské schopnosti, mimoriadny lingvistický pocit a obrovský básnický talent (najmä v piesňach a veršoch, ktoré vyrovnávajú a dopĺňajú epickú líniu príbehov) urobili z jeho diela skutočný literárny klenot, ktorý oslovil – a určite rieši – nespočetné množstvo dospelých a detí čitateľov po celom svete.
-1. Druhá svetová vojna
-Fantasy Faction
– vytvoril niekoľko umelých jazykov – ako napríklad elf
– vytvorili nové preteky – magické, elfovia, trpaslíci, hobiti, orci, … a Stredomorie
Dielo:
Hobit aneb cesta tam a zase späť / 1937 / – viď ďalej
Pán prsteňov / 1954 – 55 / – trilógie – Spoločenstvo prsteňa, veže, Návrat kráľa
Je to jeden z najznámejších príbehov fantázie, niekedy označovaný ako zakladajúca práca tohto žánru. Príbeh opisuje svetový konflikt medzi dobrom a zlom. Úlohou robiť dobré v tomto príbehu je zničiť jeden prsteň, ktorý je v spojení so svojím majstrom Sauronom hroznou deštruktívnou silou ohrozujúcou celé Stredozemie. V knihe vidíme zjednotenie mnohých národov a rás Strednej zeme v rozhodujúcom boji s Temným lordom Sauronom. V niekoľkých líniách pôsobenia sa prezentuje kolektívny hrdinstvo západných jednotiek a putujúci a individuálny hrdinstvo jednotlivých členov Ring Society.
Pán prsteňov voľne nadväzuje na knihu Hobit aneb cesta tam a zase späť. V záujme nadväznosti príbehu vykonal Tolkien po vydaní Pána prsteňov v texte Hobita určité úpravy.
Niekoľkokrát filtrované.
Silmarillion / 1977 / -JRR Tolkien stvoril vo svojej Stredozemí celý nový svet, ktorý osídlil rozličnými plemenami rozumných aj nerozumných bytostí, dal mu tvar, ktorý zachytil v mapách, dal mu jazykmi i písmo. V Silmarillióne sa história Stredozemí zhromažďuje od svojho vytvorenia božským Ilúvatarom prostredníctvom rozprávania o jeho vzniku a usadení sa k hrdinom, ktorí ho priniesli slávou. Súčasťou tohto príbehu je povstanie nepriateľa, zosobnenie temnej moci, ktorá vo svojej hrdosti vytvára múdrosť a dobrotu, je porazená, ale opäť stúpa a vracia sa. Vytvorenie elfov, trpaslíkov, ľudí, božstiev, …
Nedokončené príbehy / 1980 / -Soubor rôznych rozprávanie, ktoré pokrývajú celé časové pásmo od najstarších dejov, podrobne popísaných v Sillmarillionu, až po Vojnu o Prsteň. Mýty strednej zeme. Vydané po jeho smrti.
Sir Gawain a Zelený rytier / 1924 / – nové vydanie stred anglickom básne s poznámkami.
Začlenenie:
Svetová literatúra 2. Polovica 20. storočia – Nemecko – utópia a antiutopia
USA
- Beat generation – revolta – Allen Gingsberg – zbierka Kvílení
- William Styron – Sophiina volba
Existencialismus- odcudzenosť, úzkosť, jediná istota smrť
- Jean Paul Sartre- Nevoľnosť, Múr
Rozhnevaní mladí muži (Anglicko) – univerzitný román
- KingsleyAmis- Šťastný Jim
Neorealizmus – sociálna tematika, surová realita
- Alberto Moravia- Římanka, Horalka
Magický realizmus – nadväzuje na staré mýty a legendy, prelínanie 2 svetov
- GabrieGarciaMarquez- 100 rokov samoty
Reflexia vojny – trvalý zdroj, pohľad z V a Z
- Thomas Keneally- Schindlerov zoznam
Rusko – pod režimom
- Alexander Solženicyn- Súostrovie gulag, Jeden deň Ivana Denisoviča
Postmodernismus – reakcia na modernizmus
- Umberto Eco Meno ruže
Utópia, antiutópia – krajina s dokonalým systémom, u antiutópia s totalitným
- Andrej Platonov- Čevengur
Science – fiction – vedecko – fantastická literatúra, autori ukazujú dopad techniky
- John Wydhman- Deň trifidů
Fantasy – dôležit mágia, žáner budúcnosti
- Robert Erwin Howard – poviedky o Barbaru Conanovi – predchodca fantasy
- John Ronald Reuel Tolkien- Hobit, Pán prsteňov
- CliveStaplesLewis- Letopisy Narnie
- Andrzej Sapkowski- Sága o zaklínači, Sága o Reinmarovi z belavá
- TerryPratchett- Úžasný Zeměplocha
- JoanneKathleen Rowlingová- HarryPotter
Fantasy je umelecký žáner, používaný predovšetkým v literatúre a filme, ale aj vo výtvarnom umení, založený predovšetkým na použitie mágie či iných nadprirodzených prvkov (bájne bytosti, bohovia (obzvlášť z antických dôb), mimozemských technológií alebo nadmerne inteligentne vyvinuté, extrémne silné bytosti, často s vzhľad a atypické správanie ľudí).
V anglosaskom svete je však fantázia označenie pre akúkoľvek prácu fantastického žánru, ktorý nie je sci-fi. Žáner, ako aj súvisiace žánre sci-fi a hororu, sú definované predovšetkým rekvizitami a prostredím a časom, keď sa práca nachádza.
Svet (často nazývaný ako „sekundárny svet“ alebo „alternatívna realita“), v ktorom sa príbeh odohráva, je väčšinou nezávislý od nášho, v niektorých prípadoch je s nami nejako spojený (The Chronicles of Narnia) alebo príbeh prebieha v našom zmenenom svete žánr alternatívnej histórie a súčasnej fantázie).
Pôvod fantazijného žánru možno vidieť predovšetkým v ľudovej tvorivosti a ľudskej predstavivosti. Z literárnych žánrov pravdepodobne predstavujú bývalé typy ako mýty a krásy, rozprávky, stredoveké legendy a rytierske eposy.
Nárast klasickej fantázie však možno vidieť len v druhej polovici 19. storočia umelcami ako George MacDonald a Lord Dunsan, masívnejšie prevzatie s JRR Tolkienom a RE Howardom v prvej polovici 20. storočia. Najmä Tolkienova trilógia Pán prsteňov významne prispela k modernej populárnej kultúre a stala sa jedným z pilierov žánru
– Nedávno rozmach, žáner budúcnosti, rola mágie je dôležitá
Hobit alebo cesta tam a späť (1937)
Jazykový plán:
Útvary jazyka: V rozprávaní aj v dialógoch použitá spisovná Čeština. Použité slová cudzích fiktívnych jazykov.
Štýlové rozvrstvenie slovnej zásoby, pomenovanie: nepoužíva jazykové prostriedky.
Textové prostriedky: Štýl rozprávací strieda štýl opisný, charakterizačné a občas aj úvahový. Dialógy, monológy. Hlasy reči sú priame. Používa krátke aj dlhé vety.
Kniha je napísaná v rafinovanom českom jazyku. Autor má talent opísať prírodnú scenériu a vytvoriť dojem autenticity. V texte sa objavujú archaizmy a prechody, ktoré iba podčiarkujú úžasnú atmosféru knihy a pridávajú ju k skutočnému pocitu.
Kniha bola napísaná v angličtine, ale používa aj niekedy fiktívny jazyk.
Každý národ má svoj vlastný jazyk, ale každý ovláda takzvanú všeobecnú reč. Kniha bola preložená do mnohých svetových jazykov.
Tematický plán:
Námet, téma: Boj dobra so zlom.
Epizódy: Román je členený do kapitol.
Dej:
Hobit Bilbo šťastne žije v klobúku na Hobitínovej vrecku. Bilbo je typický hobit, má radi luxus a pohodlie, má pravidelnosť a istý poriadok. Žije v tichom živote, ale je znepokojený čarodejníkom Gandalfom. On prináša ho do dobrodružstva, ktoré ovplyvní osudy celého Stredomoria v iných príbehoch. Ale tento príbeh je len o Bilbo.
Jedného dňa Bilbo stretne s Gandalfom 13 trpaslíkov pod vedením Thorina, potomka samotného mŕtveho kráľa pod Horusom, kráľ, kedysi vládol v Lonely Mountain. Bohužiaľ, táto hora bola obsadená drakom Smakom a trpaslíci ukradli všetko zlato. Thorin vedie túto expedíciu, aby získal ukradnutý poklad. Keďže Gandalf bol upozornený, že Bilbo je najlepšie v jeho vloupání. Bilbo, zmätený, nemôže dokonca odmietnuť, takže je vtiahnutý do dobrodružstva. Spolu s trpaslíkmi a Gandalfom sa objavujú cez Divokú.
Bilbo, ktorý je stále veľmi neskúsený a bojí sa, je zahalený z tých, ktorí ho chcú jesť. Trpaslíci sa ho pokúšajú zachrániť, ale sú tiež chytení. Záchrana príde len v podobe Gandalfa, ktorý drží slonovce na slnku, čo spôsobuje hádky.
Ihneď po oslobodení od zverov ich zachytia škriatkovia. Našťastie ich Bilbo unikne, ale sú stratení v ich jaskyniach a dostanú sa do nezbedného stvorenia nazvaného Glum. S ním súťažia v hádankách o svojom živote a našťastie vyhrá. Ale nechce ho pustiť, ale Bilbo ho unikne s pomocou prstenca, čo ho robí neviditeľným. Potom sa stretne s trpaslíkmi, ktorí medzitým zachránili Gandalfa, ale kvôli zabitiu duchovného kráľa ho prenasledovali takmer všetci škriatkovia. Zdá sa, že nebudú utiecť, ale orli, ktorí ich prinesú do Meddade, sa objavia obrovskému človeku, ktorý sa v noci mení v medveďa.
Musí ísť ďalej, tentokrát cez Dark Woods, kde už nie je sprevádzaný Gandalfom, ktorý má sám prácu. V ňom sú obrovské pavúky, Bilbo ich zachráni vďaka svojmu magickému kruhu. Ale oni nebudú zostať po dlhú dobu, pretože sú chytení lesných elfov. Bilbeho dôvtip je opäť dokázané, že zachráni trpaslíkov. Keďže Bilbo dvakrát zachránil trpaslíkov, získal úctu a rešpekt.
Za Darkwoods spoločnosť príde do mesta v blízkosti Lonely Mountain. Mesto sa slávi, lebo ľudia veria, že Thorin, potomok kráľa pod horou, zabije Draka Šmaka a vezme vládu sám.
13 trpaslíkov a Bilbo idú na horu, Bilbo nájde tajný vchod a ukradol jeden pohár z pokladu draka. Avšak drak to vie hneď a na oplátku sa pokúša zničiť neďaleké mesto. Takmer urobil svoju prácu, ale Bardovho lučištníka sa mu podarilo zabiť.
Drak Smak je zabitý, ale ako obaja elfovia a ľudia z polovice zničeného mesta, trpaslíci tvrdia poklad. Thorin nechcel zdieľať poklad s nikým, a preto poslal svojich príbuzných, ktorí prišli s armádou. Bojoval za bitku, ale Bilbo to vyriešil tým, že ukradol drahocenný klenot, ktorý túžil Thorin. Tento klenot dostal Bard ako zástupca mesta. Ale s týmto činom získal Thorina nenávisť a pohŕdanie. Thorin je vzácny drahokam bol taký veľký, že sa rozhodol dať nejaký poklad ľuďom a elfom, čo by ho utíšilo.
Napriek tomu nebol urobený žiadny mier. Náhle prišla armáda škriatkov a útočila na trpaslíkov aj elfov s ľuďmi. Po tretie, armáda bola väčšia a zdalo sa, že zvíťazila, ale orli prišli a Mededd prišiel a ľudia vyhrali bitku. Thorin padol, stále na smrteľnom lôžku, a odpustil Bilboovi akt drahých kameňov.
Bilbo sa vrátil domov s časťou pokladu a ďalších vecí, ktoré potom odovzdal Frodovi Pytlíkovi …
Ale to je iný príbeh, príbeh o kruhu a malý polokožený …
1) hobit Bilbo Pytlík – spočiatku lenivý, má rád svoj pokoj a poriadok, poriadok, nezodpovedný, časom sa z neho stáva odvážny lupič a nakoniec hrdina. Páčilo sa mu dobré jedlo a leňošenie, ale v ušiach, dobrodružný muž, ktorý sa v tejto knihe objaví.
Počas knihy sa Bilbo zmení. Stane sa priateľom ku všetkým, ktorí majú otvorené priateľstvo. On už nie je lenivý ako peklo, ale je rovnako dobrý ako ryba vo vode. Nie je to vôbec márne, ale skôr ponižujúce. Prestal premýšľať nad poriadkom okolo seba. Bilbo na konci knihy netrápil skutočnosť, že s ním nehovorí žiadna hobľovanie z regiónu a že ho každý ohováral.
Na konci knihy je tento malý hobit Bilbo Pytlík úplne odlišný od začiatku a zistil, že si nemôže byť istý, či je pod nohami pod nohami a či obloha nad jeho hlavou.
výslovne zakázané! Používanie iba na osobné účely je možné.
2) čarodejník Gandalf – dobrotivý poradca a sprievodca dobrodruhov, mocný, mudry, dobrodruh.
ale to nie je otázka vedomia, že to bol ten, ktorý poskytol trpasličia expedícia dvoma dôležitými artefaktmi, ktoré sa nedali nikam urobiť – mapa a kľúč k Lonely Mountain. Na stretnutí v Hůrkach presvedčil Thorina, aby namiesto čelného útoku vykonal svoju misiu oveľa menej jemným spôsobom. A vziať to „skúseného zlodeja“ Bilbo.
Gandalf je silný čarodejník a používa svoje čarovné kúzla na ovládanie svojej mágie. Bol schopný nájsť veľa priateľov medzi hobitimi, elfmi, ľuďmi a dokonca aj medzi trpaslíkovými trpaslíkmi. Všetci ho milujú kvôli svojej láskavosti, oddanosti, ochoty pomáhať druhým a vidieť v ňom skutočného priateľa. Každý môže dobre a dobre. On je vždy na strane dobra a je ochotný bojovať za neho. Jeho vlastnosti sú opísané veľmi nezávisle, pretože je vždy dobrý úmysel, ktorý je skrytý v každej myšlienke.
3) Thorin Pavéza – vodcu trpaslíkov, múdry, odvážny, odhodlaný.Vůdce trinástich trpaslíkov, tvrdohlavý hráč na harfu a postupne veľký Bilbov priateľ. Ich vzťah je veľkou časťou príbehu a Thorin je kľúčovou osobnosťou v iných ohľadoch. On bol spolu s Gandalf iniciátorom expedície, na konci hrdinu čaká na stretnutie s Dragon Shmak.
4) Dvalin -Mladší brat Balina taktiež ovládal hru na „husľovou“ violu. Bol prvým trpaslíkom, ktorý šiel do Dustbagu, a Bilbo si spomenul na plášť a kapucňu.
5) Bombura – V Hobitovi tak neraz spomalil postup celej výpravy. Zrejme v rešpekte, že môže hrať bubon, ale trpaslíci ho nikdy nevedeli k stromu a neutekali. Uvidíme, či sa Bombur prispôsobí svojej adaptácii a či, ako v knihe, bude mať veľký počet veľkých udalostí, Bombur je víťazná úloha najhustejšej trpasličej expedície.
6) Balin – Zastával úlohu skúsených hliadky výpravy, hral na starší typ violy (niečo ako husle) a bol jediným trpaslíkom, ktorý Bilba navštívi vo Dňu vreca potom, čo spoločne zažili veľké dračie dobrodružstvo.
7) Dori – Najsilnejšie trpaslík! Dori bol na Hobite ako najväčší skok, ale nepriniesol veľa výhod. Naopak, zvyčajne musel nosiť tie najťažšie veci, medzi nimi aj Bilbo. Keď to bolo nutné vziať jeho nohy na ramená, Dori hodil hobbit rovno a snažil sa držať krok s ostatnými. Občas sa rozmáhal, inak bol peknou postavou.
8) Ori – Ori je Doriho brat
9) Nori – Ako ste určite uhádli podľa mena, brat Doriho a Orihi.
10) Fili – A dostávame sa k hlavným komikům príbehu. Fili bol najmladší trpaslík, ktorý cestoval s Bilbou na Lonely Mountain. A ako taký, on mal energiu, aby rozdával. Bol o viac ako o päťdesiat rokov mladší ako ostatní trpaslíci (okrem jeho brata Kiliho) a dobrý zrak ho urobil ako užitočnú hliadku
11) Kili – Druhý syn DIS bol rovnako veselá kopa ako jeho brat Fili. Mohol sotva pokaziť náladu, mal neomylný pohľad a ochotne sa odvážil preskúmať alebo nájsť všetko, čo je potrebné.
12) OIN – Glóinův starší brat sa tak výraznými činy bohužiaľ nechváli. Bol tiež majstrom požiaru.
13) Gloin- Bol preslávený schopnosťou urobiť oheň za akýchkoľvek podmienok, jeho najdôležitejším prispením tolkienovskému univerze je ale splodenie Gimliho.
14) Bifur- Zdanlivo nekonečnú trinástku trpasličích odvážlivcov uzatvára Bifur, bratranec Bofura a Bombura. Tiež klarinetový hráč, tiež žltý plášť. Predovšetkým, statočný bojovník. V knihe konfliktu s lupičmi, Bifur stál na nohách najdlhšie, čo ho čoskoro urobilo najkrajšie zviera expedície.
15) Bofur- Bomburův brat Bofur patrí spoločne s Nori medzi tie najmenej výrazné trpaslíkmi. On o tom nič nevie, okrem toho, že mal žltý plášť a hral klarinet.
– nadšenci trpiaci na zlato
16) ElrondPůlelf – ušľachtilý, silný ako bojovník, múdry ako čarodejník, úctyhodný ako kráľ trpaslíkov
17) Grizlo – človek so schopnosťou meniť sa na medveďa, silný a mocný – rozumie si so zvieratami.
Mededd žije v jeho skromnom dome, ktorý sa nachádza medzi riekou Anduina a elf kráľovstvom v Darkwoods. Existujú obrie včely, hovoria kone …
18) drak Šmak – rudozlatý drak, ktorý vyhnal trpaslíkmi (Thorinovu predkami) zo Železných hôr, zúrivý, urážlivý, chamtivý. Je to chamtivé, škodlivé a nebezpečné monštrum, ktoré počúva príbehy o pokladoch trpaslíkov v Lonely Mountain tak dlho, kým sa nerozhodne vhodiť to.
19) Bard – človek, statočný a čestný, lukostrelec. Starosta Jezerného mesta nie je ideálnym veliteľom (slovo „statečnosť“ pravdepodobne nič nehovorí), takže Bard bude musieť vziať osud svojej vlasti do vlastných rúk.
20) Glum – škaredé stvorenie, pôvodne hobit, stredobodom jeho pozornosti sveta je prsteň
21) starosta jazerného mesta – má slušnú moc, ktorou môže využívať múdro … alebo ako ten súčasný. Nie je jasné, ako sa tento zbabelý zbabelca dostal k moci, len to hromada zlata by ho mohla zapáliť.
Prostredie: Príbeh sa odohráva vo fiktívnej Stredozemi a vo fiktívnej dobe.
divočiny:> Hobbitín -> Wilderness -> Roklinka -> Mlžné hory -> Skalbal -> Dark hvozd -> Jazero Esgaroth -> Lonely mountain
Plán zostavovania:
Ide o fantazijný román – dobrodružnú knihu pôvodne napísanú pre detských čitateľov.
Kompozičné postupy: Chronologický kompozície v celom rozprávania. Triedenie v rôznych častiach knihy – podsvetia na ceste.
Vzťah dejových línií: Reťazový, nadväznosť udalostí, späté s ústredným príbehom.
Vnútorná výstavba deja:
- Výstava – Gandalfova príchod do dediny Hobiti. Dobrodružstvo a trpaslíci.
- Kolízie – Nahlásenie, stretnutie s oškami, elfmi, hádankami, vtipy, …..
- Kríza – Odpustenie draka.
- Záver – Posledná bitka niekoľkých národov a Bilba sa vráti domov.
Vlastnosti pretekov Stredná zem:
1) Ľudia – prevažujúca rasa, ovládajú väčšinu veľkých ríš a kráľovstiev,
najviac sociálne, najodolnejšie rasy (okrem polovice)
2) Trpaslíci – malé, nespálené, načervenavé tváre, tmavé oči a vlasy, tvrdohlavé,
sú tiché, ovládajú sekeru, milujú poklady
3) Elfovia – menšie, štíhlejšie ako väčšina ľudí, rysy jemne modelované a krehké,
hovoria melodicky, sú považované za frivolné
a chladný, dobre riadený luk a meč
4) Half-rohatý – malý, chrčivý tvor, veľmi podobný malým ľuďom, okrúhly, široký,
ružová tvár, kudrnaté vlasy, nápisy pokryté drsnými vlasmi,
obľúbená zbraň je prapor
Hobit aneb cesta tam a zase späť (v anglickom origináli The Hobbit, or There and Back Again) je dobrodružná kniha JRR Tolkiena, ktorá bola vydaná 21. září1937. Pôvodne vznikol ako vedľajší produkt legendárnych legiend o fiktívnej zemi Stredozemi. Obrovský úspech knihy prinútil autora k spísaniu jej monumentálneho pokračovanie pod názvom Pán prsteňov. V českom jazyku ho prvýkrát vydal v roku 1979 František Vrba.
Aj keď je kniha určená pre detských čitateľov, zapadá do autorskej siete príbehov a legiend. Kniha veľmi podrobne opisuje ríše stredozemi, čo je v príbehu skutočne ponorené. Tolkienovo dielo vytvorilo skutočný svet, postavy v príbehu sa neustále stretávajú s minulosťou strednej zeme, veci, ktoré sa stali tak dávno, že ich nikto nikdy nespomína, ale zasahujú do ich prítomnosti. Svet a príbehy boli inšpirované mnohými ďalšími dielami, či už literárnymi, filmovými alebo počítačovými hrami.
Hobit je jednoducho rozprávkou s večným motívom boja dobra a zla. Ale zatiaľ čo rozprávka sa koná v abstraktnom všeobecnom mýtickom čase a priestore a silu dobra a zla kreslí s jasnými bielymi a čiernymi obrysmi, postavy Hobita a motívy ich pôsobenia sa často pozerajú na základe ponaučenia, ktoré je blízko dnešným mladým čitateľom: sofistikované zabíjacie zariadenia veľký počet ľudí môže vynašiel škriatkov, ktorí sú krutí, sú nahnevaní a nemôžu robiť nič krásne. V romantickom prístupe k prírodným silám ako patrón prepracovanej civilizácie čitateľ ľahko pochopí, prečo sa elfovia, oddaní impéria, rozrástli do krásy, múdrosti a učenia. Túžba po majetku je v Tolkienovej chvále všetkého zla možno dokonca viac ako v ľudových príbehoch. Pohádkový drak nie je ničím iným ako havran, ktorý sa zúri kvôli strate jediného inventárneho čísla, ako bohatstvo bohatých … keď zrazu strácajú niečo, čo dlho vlastnili, ale nikdy z nejakého dôvodu nepoužili.
Alebo taký Thorin, ktorého túžba zničiť Arcikama. Jediným, kto zostane imúnny voči atraktívnej sile zlata, je malý hobit, obyčajný pokojný človek, ktorý nemá žiadnu predstavu o dobrodružstve, pretože „dobrodružstvo zostáva jedným obedom“.
Nie je to vznešená literatúra vzrušených emócií a myšlienok, ale pokojná istota, že „… dokonca aj pekný malý chlap v tomto širšom svete môže byť v niektorých smeroch užitočný.“
—————————————————————————
◆ Stiahnuť prácu v PDF ◆ ◆ Upozorniť na chybu ◆
—————————————————————————