Téma: Bertolt Brecht
Zaslal(a): David Hampl
Bertolt Brecht, pôvodným menom Eugen Berthold Friedrich Brecht bol nemecký básnik, dramatik a divadelný reformátor, ktorého epické divadlo sa vymanilo z konvencií divadelnej ilúzie a rozvinulo dráma ako spoločenské a ideologické fórum pre ľavicové príčiny.
Život
Bertolt Brecht sa narodil v roku 1898 v Augsburgu v nemeckom Bavorsku a zomrel 14. augusta 1956 vo východnom Berlíne. Až do roku 1924 žil Brecht v Bavorsku. V rokoch 1917-1921 študoval medicínu v Mníchove a roku 1918 slúžil v armádnej nemocnici. V tej dobe už vznikajú jeho prvé diela. Je v nich poznať obdiv k rôznym velikánom, ako je Wedekind , Rimbaud, Villon a Kipling.
Počas tohto obdobia tiež rozvíjal násilne protichodný postoj, ktorý odrážal hlboké sklamanie jeho generácie v civilizácii, ktorá sa zrútila na konci prvej svetovej vojny. Medzi Brechtovými priateľmi boli členovia dadaistické skupiny, ktorá sa snažila zničiť to, čo odsúdili falošné štandardy buržoázneho umenia prostredníctvom posmešnosti a satiry.
V rokoch 1924-33 pracoval Brecht v Berlíne pre riaditeľa Maxa Reinhardta a Erwina Piscatora , ale hlavne s vlastnou skupinou spolupracovníkov. So skladateľom Kurtom Weill napísal satirickú, úspešnú operu. Napísal tiež to, čo nazýval “ Lehr-Stuck “ ( „vzorové hry“) – hudobne didaktickej práce na výkon mimo ortodoxnej divadlo. V týchto rokoch rozvinul svoju teóriu „epického divadla“ a strohé formy nepravidelného verše.
Stal sa marxistom – teda komunistom – a preto v roku, kedy sa Hitler chopil moci, musel utiecť. V roku 1933 teda odišiel do exilu – leta 1933-41 trávil v Škandinávii (prevažne v Dánsku) a v rokoch od 1941 do 1947 bol v Spojených štátoch. Niektoré zo svojich diel nakrútil v Hollywoode. V Nemecku bola jeho diela pálená a Brecht bol tiež zbavený nemeckého občianstva. Od nemeckého divadla bol úplne odrezaný, ale medzi rokmi 1937 a 1941 napísal väčšinu svojich najslávnejších diel.
V roku 1947 opustil Spojené štáty a začal žiť v Zürichu. So svojou druhou ženou založil Berlinek Ensemble a tu sa hrali princípy epického divadla, inšpirované socialistickým realizmom. Zomrel na srdcový infarkt.
Dielo
Divadelné hry
- 1918/1926: Baal
- 1918-1920: Bubny v noci
- 1921-1923: Im Dickicht der Städte
- 1924-1925: Chlap ako chlap
- 1928: Opera za tri groše, starší preklad Žobrácka opera
- 1928-1929: Das Badener Lehrstück vom Einverständnis
- 1929: Der Lindberghflug
- 1929/1930: Vzostup a pád mesta Mahagonny
- 1929: Ten, čo vraví áno
- 1930: Die Maßnahme
- 1929/1959: Svätá Jana z jatiek
- 1930: Ten, čo vraví nie
- 1930/1932: Matka
- 1931/1936: Výnimka a pravidlo
- 1933: Sedem smrteľných hriechov malomeštiaka
- 1935-1938: Strach a bieda Tretej ríše
- 1937: Pušky pani Carrar
- 1938/1943: Život Galileiho
- 1939/1941: Matka Guráž a jej deti
- 1940/1943: Dobrý človek zo Sečuanu
- 1941: Das Verhör des Lukullus
- 1941: Pán Puntilla a jeho sluha Matti
- 1941/1961: Zadržateľný vzostup Artura Uiho
- 1941-1944: Príbeh Simony Machardovej
- 1941-1944: Švejk v druhej svetovej vojne
- 1945: Kaukazský kriedový kruh
- 1948: Dni komúny
- Adaptácie
- 1947: Antigona
- 1952-1955: Coriolan
- Jednoaktovky
- Malomeštiakova svadba
- Der Bettler oder Der tote Hund,
- Er treibt einen Teufel aus,
- Lux in Tenebris,
- Der Fischzug,
- Dansen,
- Was kostet das Eisen?,
- Die sieben Todsünden der Kleinbürger
—————————————————————————
◆ Stiahnuť prácu v PDF ◆ ◆ Upozorniť na chybu ◆
—————————————————————————