„`html
Kniha: Hamlet
Autor: William Shakespeare
Pridal(a): KenKik, Andy, Andulis
William Shakespeare (*1564 – †1616)
- Významný anglický básnik a dramatik, žil v 16. storočí
- Kľúčová postava moderného európskeho dramatu
- Jeho hry boli preložené do každého významnejšieho jazyka
- Písal hlavne komédie a historické hry, žánre, ktoré vyzdvihol na vrchol tejdojšieho umenia
- V jeho dielach prehovoruje humanistické presvedčenie, kvality človeka sú dané jeho opravdovosťou, mravnou integritou, vôľou k činu a nie farbou pleti, pôvodom alebo menom
- W. Shakespeare je považovaný za najväčšieho anglického aj svetového dramatika píšuceho na prelome 16. a 17. storočia v období humanizmu a renesancie
- Vynikal ako herec aj dramatik, bol spolumajiteľom divadla Globe, po vyhorení divadla sa vrátil do rodného mesta za manželkou a deťmi, kde zostal až do svojej smrti
- Romeo a Júlia – najznámejšia tragédia, v ktorej zachytil príbeh nešťastne končiacej lásky milencov, ich smrť spôsobila vzájomná nenávisť dvou rodov – Kapuletov a Montekov
Jeho tvorba sa člení do 3 období:
- 1) do r. 1600 – komédie, hry z anglických a antických dejín (historické hry) a prvé tragédie:
- Zkrotenie zlej ženy, Sen noci svätojánskej, Henrich IV., V., VI., Richard II., III., Július Caesar, Romeo a Júlia
- 2) 1601 – 1608 – veľké a slávne tragédie, do jeho tvorby preniká pesimizmus:
- Hamlet, dánsky princ, Othello, Kráľ Lear, Macbeth
- 3) po r. 1608 – prináša vyjasnenie, nádej a vyrovnanie:
- Zimná rozprávka, Sonety
- pripisuje sa mu celkom 37 hier, 154 sonetov
Zasadenie autora do kontextu národnej literatúry a jeho tvorby
Humanizmus
- Literárny a naukový smer, ktorý hľadá inšpiráciu v antickom umení, nie je spojený s určitou dobou
Renesancia
- Vyjadruje životný štýl 15. a 16. storočia, je to predovšetkým výtvarný a hudobný smer, ktorý sa tiež snaží obnoviť antické zásady
- Vzniká v 14. storočí v Taliansku a jeho vznik je podmienený novými myšlienkami
Obdobie humanizmu a renesancie vo svetovej literatúre
- Anglicko (okrem Shakespeara): Geoffrey Chaucer, dramatik a básnik Christopher Marlowe
- Španielsko: Miguel de Cervantes, Lope de Vega.
- Francúzsko: François Villon, François Rabelais, Pierre de Ronsard
- Taliansko: Dante Alighieri, Francesco Petrarca, Giovanni Boccaccio, Niccolò Machiavelli
Rozbor diela: Hamlet
- V origináli: The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark
- V niektorých prekladoch sa stretneme s označením „kňaža“ dánsky, v iných potom „princ“
- Druh: dráma
- dráma = dej priamo predvádza (napr. na javisku); každá postava prehovoruje sama za seba
- Žáner: anglická alžbietinská tragédia o 5 dejstvách
- tragédia = divadelná hra s vážnym obsahom a smutným koncom, hlavný hrdina obvykle zahyne
- Forma: próza aj poézia
- Vydavateľstvo: nakladateľstvo Academia, preložil: František Nevrla
Hlavné myšlienky
- Bezohľadná túžba po moci sa nezastaví ani pred násilím a intrikami
- Zlo je treba potrestať, ctiť morálne zákony, pomsta otca = česť
- Otázka života a smrti, existenčné otázky (čo po smrti?)
Charakteristika diela
- Kríza renesančnej doby
- Rodinný a milostný konflikt prechádza v obecne spoločenský
- Bezohľadná túžba po moci, chtíč pomsty – osamotený jedinec vo svete násilia, intrik, vražd
- Úvahy o ľudskom živote, existencii
Inšpirácia pre vytvorenie diela
- Shakespeare bol inšpirovaný starodávnym skandinávskym príbehom Amlet od kronikára Saxa Grammatica z 12. storočia
- Renesančné dielo → prvky humanizmu (najviac je vidieť na Hamletovi – inteligentný, mladý, vzdelaný a čestný muž)
Motív, téma a námět
- úvahy nad tým, či je od Hamletovej matky etické (morálne správne) vziať si kráľovho brata, a ešte k tomu tak skoro po jeho náhlej smrti, či jestvuje Claudius opravdu vinen
- počas úvah je pozornosť zcela prevedená na človeka (dielo sa zaoberá problematikou obyčajných ľudí, nie problematikou Boha)
- hra o dramatických rodinných a milostných vzťahoch Hamleta prechádza v obecne spoločenský konflikt
- motív pomsty
- pomsta môže spôsobiť aj našu vlastnú smrť alebo smrť ostatných – chtíč pomsty (Hamlet chce pomstiť svojho otca, ale nakoniec spôsobí smrť nie lenom sebe, ale aj väčšine svojich blízkych)
- Hamletova pomsta sa nakoniec javí ako márne sebevražedné gesto
- ďalej motivy zrady, nenávisti, lásky, lží, intrik, …
- osamotený jedinec vo svete zločinu, intrik a násilia
- úvahy o zmysle života, ľudskej existencii
- v filozofických úvahách môžeme nájsť paralelu (obdobu) s prítomnou realitou
Tematicky podobné dielo:
- Osudy dobrého vojáka Švejka počas svetovej vojny, Jaroslav Hašek (hlavný hrdina predstierajúci bláznovstvo, využitie trpkého humoru)
Kompozícia
- chronologická
- 5 dejstiev (jednání) – dejstvo = súvislý úsek dejov, ktorý sa na scéne obvykle odohráva vo rovnakých kulisách
- jednotlivé dejstvá sa skladajú z rôzneho počtu scén (výstupov)
- scéna = úsek hry, v ktorej sú na javisku tytéž osoby (alebo sú obmeňované len minimálne)
- 1. dejstvo: 5 scén, 2. dejstvo: 2 scény, 3. dejstvo: 4 scény, 4. dejstvo: 7 scén, 5. dejstvo: 2 scény
Stavba drámy
- expozícia (úvod)
- seznámenie s postavami, prostredím
- Duch kráľa povie Hamletovi, že ho zabil jeho brat a že ho má pomstiť.
- kolízia (zauzlenie dejov)
- závažnejší konflikt
- Hamlet chce Claudia zabiť, ale nemá žiadne dôkazy.
- kríza (zauzlenie dejov)
- dej nemôže pokračovať ďalej rovnakým smerom
- Hamlet už má dôkaz, ale Claudius ho pošle do Anglicka, kde má byť popravený.
- peripetia (náhly obrat)
- Hamlet sa vráti späť, odhodlaný Claudia zabiť. Je vyzvaný na súboj s Laertom, ktorý sa spolčil s Claudiom. Ten chce Hamleta zabiť.
- katastrofa
- tragické vyústenie konfliktu (v prípade komédie tzv. rozuzlenie – vysvetlenie)
- Pri súboji umiera jak Hamlet, tak i Laertes. Hamletova matka sa otrávi vínom a Hamlet z posledných síl zabije Claudia.
- dej naberá spádnosti až vo druhej polovici knihy, prvá polovina je zahlcaná Hamletovými úvahami nad zmyslom života a stavmi melanchólie (zádumčivosti)
- vysvetlenie názvu diela: Hamlet sa volá hlavný hrdina – kňaža v Dánsku, syn zavraždeného zosnulého kráľa
Jazyk a štýl
- ich – forma, vyprávania (popis osudu postáv)
- Dielo je písané takzvaným blankversom (nerýmovaný jambický verš).
- Nie je rozdelený do strof a to krásne umožňuje naväzovanie reči postáv v dialógoch.
- W. S. píše veľmi umelecky, až sa text občas stane ťažšie pochopiteľným a čitateľ sa musí pozastaviť, aby pochopil, čo chce autor povedať.
- Spisovná slovenčina a vznešená obraznosť
- Tragické, komické aj satirické prvky
- Slovné hričky, dobové narážky, filozofické úvahy
- Spíše dlhé a zložité súvetia
- Výstupy jednotlivých postáv v diele sa nazývajú repliky a ide o dialógy, ale aj monológy (najčastejšie Hamletove).
- Diferenciovaný jazyk postáv – zvýrazňuje dominantné povahové rysy (nemajú len jeden rozmer, sú psychologicky spracované)
- Vyskytuje sa tu mnoho metonymií, prirovnání, eufemizmov, epitet, občas aj oxymorónov, synestézií, elíps, metaforických prirovnaní. Čo sa týče figúr, nie je ťažké nájsť anaforu, epizeuxis, a to prevažne v častiach, keď Hamlet hrá šialeného.
Promluvy
- Pre hru sú typické dlhé Hamletove filozofické promluvy, v ktorých sa snaží pochopiť zmysel ľudskej existencie a historického diania. V ukázke nájdeme monológ, v ktorom hrdina vzpomína na zosnulého šaška a poukazuje na pomíjivosť ľudského života.
- Princ Hamlet sa pohybuje vo dvoch jazykových polohách – jedna z nich je vážna, druhá má vyjadrovať šílenstvo.
Postavy
Na rozdiel od antického dramatu postavy držia svoj osud pevne v rukách. Sú realistické a autor ukazuje ich vývoj v súlade s logikou ich charakteru. Shakespearove mnohovrstevnaté hry nie je možné zjednodušiť na dejovú líniu (rovnako ako žiadne iné skutočne umelecké dielo)
- Hamlet
- Dánsky princ, syn zavraždeného kráľa
- „Mysliteľ“ – ak budeme sledovať Hamletove promluvy, keď rozvažuje rôzne udalosti a javy, zistíme, že rád všetko preberá z rôznych strán; snad i pomstu si chcel napred dôkladne premyslieť, než ju uskutoční
- Nie je si istý svojím zdrojom informácií.
- Postava ducha vo skutočnosti odkazuje k situácii v Anglicku, v ktorej Shakespeare žil. Henrich VIII. zmenil v krajine náboženstvo z katolíckeho na protestantské. Zatiaľ čo katolíci, ktorí veria v očistec, nemali žiadne zábrany veriť tomu, že duše ich zosnulých príbuzných či známých ich môžu navštevovať. Protestantské vetvy však na duchov ani očistec nevieria a všetky takéto zjavenia považujú za diablove klamy. Hamlet teda, rovnako ako mnohí Angličania tej doby, rozvažuje, ku ktorému postoji sa vlastne prikloniť.
- Trúchli za svojho otca, ale oveľa viac sa zaoberá znovuzosobášením svojej matky, mohol trpieť Oidipovským komplexom (tento vzťah však nemusel byť nutne milostný)
- Hamlet matke ostrými slovami vyčíta jej telesný vzťah s bratom jej predchádzajúceho manžela. Slová, ktoré používa, sú naprosto nehodné pre matku, natož pre kráľovnú – mohla by ho oslepiť žiarlivosť?
- Odhodlá sa pomstiť na Klaudiovi až po smrti matky.
- Celá hra začína slovami: Kto tam? Shakespeare nepoužíval slová náhodne, ale všetko malo svoj význam. Veta by mohla naznačovať, že Hamlet si vlastne nie je istý, kým je.
- Vydáva sa za šialeného, prakticky vystupujú dva „Hamleti“ jeden túži po naplnení ideálov X druhý má racionálny pocit povinnosti trestať zlo. Prvý pochybuje a nedôveruje vlastným silám X zároveň túži po čine.
- Klaudius (Claudius)
- Brat zavraždeného kráľa (on ho zabil), Hamletov strýc a nevlastný otec.
- Aj keď je si vedomý svojich hriechov a dokonca prosí Boha o ich odpuštenie, vnútorne cíti pokoj bez výčitok, je zradný, zákeřný a podlý, personifikáciou upadajúcich morálnych hodnôt a zkaženosti. Není schopný vládnuť, napriek tomu je veľmi ctižiadostivý.
- Gertrúda
- Vnútorne rozpolcená (dobrá x zlá) – nevie, či sa má pripojiť na stranu syna alebo Klaudia
- Hamletova matka, kráľovná
- Horatio
- Hamletov najlepší priateľ, čestný a spravodlivý, harmonická osobnosť, ktorá je schopná súdiť Hamletovo konanie a Klaudiovu vinu.
- Polonius
- Nejvyšší kráľovský komorník, otec Ofélie a Laerta, svojou oddanosťou ku kráľovi je až smiešny – doplatí životom na svoju chorobnú snahu zalíbiť sa.
- Otec Ofélie – nedovoluje jej sa stýkať s Hamletom, pretože vie, že by mu to poškodilo reputáciu u kráľa.
- Ofélia
- Hamletova láska, dcéra Polonia, sestra Laerta. Zbabelá, krásna, láskohodná a nežná.
- Je do nej zamilovaný Hamlet (jej otec Polonius jej však pred Hamletom varuje), city k Hamletovi skrýva. Láska ke svému otcovi (po jeho smrti sa zrúti a tragicky sa utopí v rieke).
- Laert
- Syn Polonia, brat Ofélie, oddaný svojmu otcovi.
- Zaslepený pomstou – snaha pomstiť sa Hamletovi za smrť Polonia a Ofélie a spolčí sa preto s Claudiom, umiera v súboji s Hamletom.
Doba a miesto dejov:
- dánsky hrad, mesto Elsinor (+ cintorín)
- Dej sa odohráva v dobe života Shakespeara – prelom 16. a 17. storočia (autorova súčasnosť)
Dej (obsah) diela
- Prvé dejstvo:
- Prvé obraz –V noci na hrade sa strážnym zjavil duch zosnulého kráľa. Ti teda pozvali Horacia, aby sa na to prišiel takisto pozrieť, ale duch sa s nikým z nich nebaví.
- Druhý obraz – Dvořaní sú pestro oblečení, len Hamlet stále trúchli pro otca a taky to kráľovi a kráľovnej vytkne. Dojde k menšej slovnej výmene a potom sa Hamlet stretne s Horaciem, ktorý ho informuje o tom, že sa po hrade po noci potuluje duch jeho otca a Hamlet sa rozhodne, že si s duchom chce pohovoriť.
- Tretí obraz – Laertes domlúva Ofelii, aby netrávila toľko času s Hamletom, že je mladý a jeho láska brzy vyhasne. Stejnú radu jej neskôr dáva aj Polonius a Ofelie poslechne a začne sa Hamletovi vyhýbať a neprijímať jeho dárky.
- Štvrtý obraz – Hamlet príde v noci za strážou a Horaciem na hlídku. Je slyšateľné, že uvnútri hradu sa koná oslava. Opäť sa zjaví duch Hamletovho otca a naznačí Hamletovi, ať ide za ním, že s ním chce hovoriť. Ostatní sa pokúšajú Hamleta zadržať, ale ten sa im vytrhne a odíde za duchom.
- Významný anglický básnik a dramatik, žil v 16. storočí
- Kľúčová postava moderného európskeho dramatu
- Jeho hry boli preložené do každého významnejšieho jazyka
- Písal hlavne komédie a historické hry, žánre, ktoré vyzdvihol na vrchol tejdojšieho umenia
- V jeho dielach prehovoruje humanistické presvedčenie, kvality človeka sú dané jeho opravdovosťou, mravnou integritou, vôľou k činu a nie farbou pleti, pôvodom alebo menom
- W. Shakespeare je považovaný za najväčšieho anglického aj svetového dramatika píšuceho na prelome 16. a 17. storočia v období humanizmu a renesancie
- Vynikal ako herec aj dramatik, bol spolumajiteľom divadla Globe, po vyhorení divadla sa vrátil do rodného mesta za manželkou a deťmi, kde zostal až do svojej smrti
- Romeo a Júlia – najznámejšia tragédia, v ktorej zachytil príbeh nešťastne končiacej lásky milencov, ich smrť spôsobila vzájomná nenávisť dvou rodov – Kapuletov a Montekov
- 1) do r. 1600 – komédie, hry z anglických a antických dejín (historické hry) a prvé tragédie:
- Zkrotenie zlej ženy, Sen noci svätojánskej, Henrich IV., V., VI., Richard II., III., Július Caesar, Romeo a Júlia
- 2) 1601 – 1608 – veľké a slávne tragédie, do jeho tvorby preniká pesimizmus:
- Hamlet, dánsky princ, Othello, Kráľ Lear, Macbeth
- 3) po r. 1608 – prináša vyjasnenie, nádej a vyrovnanie:
- Zimná rozprávka, Sonety
- pripisuje sa mu celkom 37 hier, 154 sonetov
- Literárny a naukový smer, ktorý hľadá inšpiráciu v antickom umení, není spojený s určitou dobou
- Vyjadruje životný štýl 15. a 16. storočia, je to predovšetkým výtvarný a hudobný smer, ktorý sa tiež snaží obnoviť antické zásady
- Vzniká v 14. storočí v Taliansku a jeho vznik je podmienený novými myšlienkami
- Anglicko (okrem Shakespeara): Geoffrey Chaucer, dramatik a básnik Christopher Marlowe
- Španielsko: Miguel de Cervantes, Lope de Vega.
- Francúzsko: François Villon, François Rabelais, Pierre de Ronsard
- Taliansko: Dante Alighieri, Francesco Petrarca, Giovanni Boccaccio, Niccolò Machiavelli
- V origináli: The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark
- V niektorých prekladoch sa stretneme s označením „kňaža“ dánsky, v iných potom „princ“
- Druh: dráma
- dráma = dej priamo predvádza (napr. na javisku); každá postava prehovoruje sama za seba
- Žáner: anglická alžbietinská tragédia o 5 dejstvách
- tragédia = divadelná hra s vážnym obsahom a smutným koncom, hlavný hrdina obvykle zahyne
- Forma: próza aj poézia
- Vydavateľstvo: nakladateľstvo Academia, preložil: František Nevrla
- Bezohľadná túžba po moci sa nezastaví ani pred násilím a intrikami
- Zlo je treba potrestať, ctiť morálne zákony, pomsta otca = česť
- Otázka života a smrti, existenčné otázky (čo po smrti?)
- Kríza renesančnej doby
- Rodinný a milostný konflikt prechádza v obecne spoločenský
- Bezohľadná túžba po moci, chtíč pomsty – osamotený jedinec vo svete násilia, intrik, vražd
- Úvahy o ľudskom živote, existencii
- Shakespeare bol inšpirovaný starodávnym skandinávskym príbehom Amlet od kronikára Saxa Grammatica z 12. storočia
- Renesančné dielo → prvky humanizmu (najviac je vidieť na Hamletovi – inteligentný, mladý, vzdelaný a čestný muž)
- úvahy nad tým, zda je od Hamletovej matky etické (morálne správne) vziať si kráľovho brata, a ešte k tomu tak skoro po jeho náhlej smrti, či jestvuje Claudius opravdu vinen
- počas úvah je pozornosť zcela prevedená na človeka (dielo sa zaoberá problematikou obyčajných ľudí, nie problematikou Boha)
- hra o dramatických rodinných a milostných vzťahoch Hamleta prechádza v obecne spoločenský konflikt
- motív pomsty
- pomsta môže spôsobiť aj našu vlastnú smrť alebo smrť ostatných – chtíč pomsty (Hamlet chce pomstiť svojho otca, ale nakoniec spôsobí smrť nie lenom sebe, ale aj väčšine svojich blízkych)
- Hamletova pomsta sa nakoniec javí ako márne sebevražedné gesto
- ďalej motivy zrady, nenávisti, lásky, lží, intrik, …
- osamotený jedinec vo svete zločinu, intrik a násilia
- úvahy o zmysle života, ľudskej existencii
- v filozofických úvahách môžeme nájsť paralelu (obdobu) s prítomnou realitou
- Osudy dobrého vojáka Švejka počas svetovej vojny, Jaroslav Hašek (hlavný hrdina predstierajúci bláznovstvo, využitie trpkého humoru)
- chronologická
- 5 dejstiev (jednání) – dejstvo = súvislý úsek dejov, ktorý sa na scéne obvykle odehráva vo rovnakých kulisách
- jednotlivé dejstvá sa skladajú z rôzneho počtu scén (výstupov)
- scéna = úsek hry, v ktorej sú na javisku tytéž osoby (alebo sú obmeňované len minimálne)
- 1. dejstvo: 5 scén, 2. dejstvo: 2 scény, 3. dejstvo: 4 scény, 4. dejstvo: 7 scén, 5. dejstvo: 2 scény
- expozícia (úvod)
- seznámenie s postavami, prostredím
- Duch kráľa povie Hamletovi, že ho zabil jeho brat a že ho má pomstiť.
- kolízia (zauzlenie dejov)
- závažnejší konflikt
- Hamlet chce Claudia zabiť, ale nemá žiadne dôkazy.
- kríza (zauzlenie dejov)
- dej nemôže pokračovať ďalej rovnakým smerom
- Hamlet už má dôkaz, ale Claudius ho pošle do Anglicka, kde má byť popravený.
- peripetia (náhly obrat)
- Hamlet sa vráti späť, odhodlaný Claudia zabiť. Je vyzvaný na súboj s Laertom, ktorý sa spolčil s Claudiom. Ten chce Hamleta zabiť.
- katastrofa
- tragické vyústenie konfliktu (v prípade komédie tzv. rozuzlenie – vysvetlenie)
- Pri súboji umiera jak Hamlet, tak i Laertes. Hamletova matka sa otrávi vínom a Hamlet z posledných síl zabije Claudia.
- dej naberá spádnosti až vo druhej polovici knihy, prvá polovina je zahlcaná Hamletovými úvahami nad zmyslom života a stavmi melanchólie (zádumčivosti)
- vysvetlenie názvu diela: Hamlet sa volá hlavný hrdina – kňaža v Dánsku, syn zavraždeného zosnulého kráľa
- ich – forma, vyprávania (popis osudu postáv)
- Dielo je písané takzvaným blankversom (nerýmovaný jambický verš).
- Nie je rozdelený do strof a to krásne umožňuje naväzovanie reči postáv v
- Nie je rozdelený do strof a to krásne umožňuje naväzovanie reči postáv v
„`html
Kniha: Hamlet
Autor: William Shakespeare
Pridal(a): KenKik, Andy, Andulis
William Shakespeare (*1564 – †1616)
Jeho tvorba sa člení do 3 období:
Zasadenie autora do kontextu národnej literatúry a jeho tvorby
Humanizmus
Renesancia
Obdobie humanizmu a renesancie vo svetovej literatúre
Rozbor diela: Hamlet
Hlavné myšlienky
Charakteristika diela
Inšpirácia pre vytvorenie diela
Motív, téma a námět
Tematicky podobné dielo:
Kompozícia
Stavba drámy
Jazyk a štýl