Hamlet – rozbor (obsah)

„`html
rozbor-díla

 

Kniha: Hamlet

Autor: William Shakespeare

Pridal(a): KenKik, Andy, Andulis

 

William Shakespeare (*1564 – 1616)

  • Významný anglický básnik a dramatik, žil v 16. storočí
  • Kľúčová postava moderného európskeho dramatu
  • Jeho hry boli preložené do každého významnejšieho jazyka
  • Písal hlavne komédie a historické hry, žánre, ktoré vyzdvihol na vrchol tejdojšieho umenia
  • V jeho dielach prehovoruje humanistické presvedčenie, kvality človeka sú dané jeho opravdovosťou, mravnou integritou, vôľou k činu a nie farbou pleti, pôvodom alebo menom
  • W. Shakespeare je považovaný za najväčšieho anglického aj svetového dramatika píšuceho na prelome 16. a 17. storočia v období humanizmu a renesancie
  • Vynikal ako herec aj dramatik, bol spolumajiteľom divadla Globe, po vyhorení divadla sa vrátil do rodného mesta za manželkou a deťmi, kde zostal až do svojej smrti
  • Romeo a Júlia – najznámejšia tragédia, v ktorej zachytil príbeh nešťastne končiacej lásky milencov, ich smrť spôsobila vzájomná nenávisť dvou rodov – Kapuletov a Montekov

Jeho tvorba sa člení do 3 období:

  • 1) do r. 1600 – komédie, hry z anglických a antických dejín (historické hry) a prvé tragédie:
    • Zkrotenie zlej ženy, Sen noci svätojánskej, Henrich IV., V., VI., Richard II., III., Július Caesar, Romeo a Júlia
  • 2) 1601 – 1608 – veľké a slávne tragédie, do jeho tvorby preniká pesimizmus:
    • Hamlet, dánsky princ, Othello, Kráľ Lear, Macbeth
  • 3) po r. 1608 – prináša vyjasnenie, nádej a vyrovnanie:
    • Zimná rozprávka, Sonety
  • pripisuje sa mu celkom 37 hier, 154 sonetov

 

Zasadenie autora do kontextu národnej literatúry a jeho tvorby

Humanizmus

  • Literárny a naukový smer, ktorý hľadá inšpiráciu v antickom umení, nie je spojený s určitou dobou

Renesancia

  • Vyjadruje životný štýl 15. a 16. storočia, je to predovšetkým výtvarný a hudobný smer, ktorý sa tiež snaží obnoviť antické zásady
  • Vzniká v 14. storočí v Taliansku a jeho vznik je podmienený novými myšlienkami

 

Obdobie humanizmu a renesancie vo svetovej literatúre

  • Anglicko (okrem Shakespeara): Geoffrey Chaucer, dramatik a básnik Christopher Marlowe
  • Španielsko: Miguel de Cervantes, Lope de Vega.
  • Francúzsko: François Villon, François Rabelais, Pierre de Ronsard
  • Taliansko: Dante Alighieri, Francesco Petrarca, Giovanni Boccaccio, Niccolò Machiavelli

 

Rozbor diela: Hamlet

  • V origináli: The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark
    • V niektorých prekladoch sa stretneme s označením „kňaža“ dánsky, v iných potom „princ
  • Druh: dráma
    • dráma = dej priamo predvádza (napr. na javisku); každá postava prehovoruje sama za seba
  • Žáner: anglická alžbietinská tragédia o 5 dejstvách
    • tragédia = divadelná hra s vážnym obsahom a smutným koncom, hlavný hrdina obvykle zahyne
  • Forma: próza aj poézia
  • Vydavateľstvo: nakladateľstvo Academia, preložil: František Nevrla

 

Hlavné myšlienky

  • Bezohľadná túžba po moci sa nezastaví ani pred násilím a intrikami
  • Zlo je treba potrestať, ctiť morálne zákony, pomsta otca = česť
  • Otázka života a smrti, existenčné otázky (čo po smrti?)

 

Charakteristika diela

  • Kríza renesančnej doby
  • Rodinný a milostný konflikt prechádza v obecne spoločenský
  • Bezohľadná túžba po moci, chtíč pomsty – osamotený jedinec vo svete násilia, intrik, vražd
  • Úvahy o ľudskom živote, existencii

 

Inšpirácia pre vytvorenie diela

  • Shakespeare bol inšpirovaný starodávnym skandinávskym príbehom Amlet od kronikára Saxa Grammatica z 12. storočia
  • Renesančné dielo → prvky humanizmu (najviac je vidieť na Hamletovi – inteligentný, mladý, vzdelaný a čestný muž)

 

Motív, téma a námět

  • úvahy nad tým, či je od Hamletovej matky etické (morálne správne) vziať si kráľovho brata, a ešte k tomu tak skoro po jeho náhlej smrti, či jestvuje Claudius opravdu vinen
  • počas úvah je pozornosť zcela prevedená na človeka (dielo sa zaoberá problematikou obyčajných ľudí, nie problematikou Boha)
  • hra o dramatických rodinných a milostných vzťahoch Hamleta prechádza v obecne spoločenský konflikt
  • motív pomsty
    • pomsta môže spôsobiť aj našu vlastnú smrť alebo smrť ostatných – chtíč pomsty (Hamlet chce pomstiť svojho otca, ale nakoniec spôsobí smrť nie lenom sebe, ale aj väčšine svojich blízkych)
    • Hamletova pomsta sa nakoniec javí ako márne sebevražedné gesto
  • ďalej motivy zrady, nenávisti, lásky, lží, intrik, …
  • osamotený jedinec vo svete zločinu, intrik a násilia
  • úvahy o zmysle života, ľudskej existencii
    • v filozofických úvahách môžeme nájsť paralelu (obdobu) s prítomnou realitou

 

Tematicky podobné dielo:

  • Osudy dobrého vojáka Švejka počas svetovej vojny, Jaroslav Hašek (hlavný hrdina predstierajúci bláznovstvo, využitie trpkého humoru)

 

Kompozícia

  • chronologická
  • 5 dejstiev (jednání) – dejstvo = súvislý úsek dejov, ktorý sa na scéne obvykle odohráva vo rovnakých kulisách
    • jednotlivé dejstvá sa skladajú z rôzneho počtu scén (výstupov)
    • scéna = úsek hry, v ktorej sú na javisku tytéž osoby (alebo sú obmeňované len minimálne)
    • 1. dejstvo: 5 scén, 2. dejstvo: 2 scény, 3. dejstvo: 4 scény, 4. dejstvo: 7 scén, 5. dejstvo: 2 scény

 

Stavba drámy

  • expozícia (úvod)
    • seznámenie s postavami, prostredím
    • Duch kráľa povie Hamletovi, že ho zabil jeho brat a že ho má pomstiť.
  • kolízia (zauzlenie dejov)
    • závažnejší konflikt
    • Hamlet chce Claudia zabiť, ale nemá žiadne dôkazy.
  • kríza (zauzlenie dejov)
    • dej nemôže pokračovať ďalej rovnakým smerom
    • Hamlet už má dôkaz, ale Claudius ho pošle do Anglicka, kde má byť popravený.
  • peripetia (náhly obrat)
    • Hamlet sa vráti späť, odhodlaný Claudia zabiť. Je vyzvaný na súboj s Laertom, ktorý sa spolčil s Claudiom. Ten chce Hamleta zabiť.
  • katastrofa
    • tragické vyústenie konfliktu (v prípade komédie tzv. rozuzlenie – vysvetlenie)
    • Pri súboji umiera jak Hamlet, tak i Laertes. Hamletova matka sa otrávi vínom a Hamlet z posledných síl zabije Claudia.
  • dej naberá spádnosti až vo druhej polovici knihy, prvá polovina je zahlcaná Hamletovými úvahami nad zmyslom života a stavmi melanchólie (zádumčivosti)
  • vysvetlenie názvu diela: Hamlet sa volá hlavný hrdina – kňaža v Dánsku, syn zavraždeného zosnulého kráľa

 

Jazyk a štýl

  • ich – forma, vyprávania (popis osudu postáv)
  • Dielo je písané takzvaným blankversom (nerýmovaný jambický verš).
    • Nie je rozdelený do strof a to krásne umožňuje naväzovanie reči postáv v dialógoch.
    • W. S. píše veľmi umelecky, až sa text občas stane ťažšie pochopiteľným a čitateľ sa musí pozastaviť, aby pochopil, čo chce autor povedať.
  • Spisovná slovenčina a vznešená obraznosť
  • Tragické, komické aj satirické prvky
  • Slovné hričky, dobové narážky, filozofické úvahy
  • Spíše dlhé a zložité súvetia
  • Výstupy jednotlivých postáv v diele sa nazývajú repliky a ide o dialógy, ale aj monológy (najčastejšie Hamletove).
  • Diferenciovaný jazyk postáv – zvýrazňuje dominantné povahové rysy (nemajú len jeden rozmer, sú psychologicky spracované)
  • Vyskytuje sa tu mnoho metonymií, prirovnání, eufemizmov, epitet, občas aj oxymorónov, synestézií, elíps, metaforických prirovnaní. Čo sa týče figúr, nie je ťažké nájsť anaforu, epizeuxis, a to prevažne v častiach, keď Hamlet hrá šialeného.

 

Promluvy

  • Pre hru sú typické dlhé Hamletove filozofické promluvy, v ktorých sa snaží pochopiť zmysel ľudskej existencie a historického diania. V ukázke nájdeme monológ, v ktorom hrdina vzpomína na zosnulého šaška a poukazuje na pomíjivosť ľudského života.
  • Princ Hamlet sa pohybuje vo dvoch jazykových polohách – jedna z nich je vážna, druhá má vyjadrovať šílenstvo.

 

Postavy

Na rozdiel od antického dramatu postavy držia svoj osud pevne v rukách. Sú realistické a autor ukazuje ich vývoj v súlade s logikou ich charakteru. Shakespearove mnohovrstevnaté hry nie je možné zjednodušiť na dejovú líniu (rovnako ako žiadne iné skutočne umelecké dielo)

  •  Hamlet
    • Dánsky princ, syn zavraždeného kráľa
    • „Mysliteľ“ – ak budeme sledovať Hamletove promluvy, keď rozvažuje rôzne udalosti a javy, zistíme, že rád všetko preberá z rôznych strán; snad i pomstu si chcel napred dôkladne premyslieť, než ju uskutoční
    • Nie je si istý svojím zdrojom informácií.
    • Postava ducha vo skutočnosti odkazuje k situácii v Anglicku, v ktorej Shakespeare žil. Henrich VIII. zmenil v krajine náboženstvo z katolíckeho na protestantské. Zatiaľ čo katolíci, ktorí veria v očistec, nemali žiadne zábrany veriť tomu, že duše ich zosnulých príbuzných či známých ich môžu navštevovať. Protestantské vetvy však na duchov ani očistec nevieria a všetky takéto zjavenia považujú za diablove klamy. Hamlet teda, rovnako ako mnohí Angličania tej doby, rozvažuje, ku ktorému postoji sa vlastne prikloniť.
    • Trúchli za svojho otca, ale oveľa viac sa zaoberá znovuzosobášením svojej matky, mohol trpieť Oidipovským komplexom (tento vzťah však nemusel byť nutne milostný)
    • Hamlet matke ostrými slovami vyčíta jej telesný vzťah s bratom jej predchádzajúceho manžela. Slová, ktoré používa, sú naprosto nehodné pre matku, natož pre kráľovnú – mohla by ho oslepiť žiarlivosť?
    • Odhodlá sa pomstiť na Klaudiovi až po smrti matky.
    • Celá hra začína slovami: Kto tam? Shakespeare nepoužíval slová náhodne, ale všetko malo svoj význam. Veta by mohla naznačovať, že Hamlet si vlastne nie je istý, kým je.
    • Vydáva sa za šialeného, prakticky vystupujú dva „Hamleti“ jeden túži po naplnení ideálov X druhý má racionálny pocit povinnosti trestať zlo. Prvý pochybuje a nedôveruje vlastným silám X zároveň túži po čine.
  •  Klaudius (Claudius)
    • Brat zavraždeného kráľa (on ho zabil), Hamletov strýc a nevlastný otec.
    • Aj keď je si vedomý svojich hriechov a dokonca prosí Boha o ich odpuštenie, vnútorne cíti pokoj bez výčitok, je zradný, zákeřný a podlý, personifikáciou upadajúcich morálnych hodnôt a zkaženosti. Není schopný vládnuť, napriek tomu je veľmi ctižiadostivý.
  • Gertrúda
    • Vnútorne rozpolcená (dobrá x zlá) – nevie, či sa má pripojiť na stranu syna alebo Klaudia
    • Hamletova matka, kráľovná
  •  Horatio
    • Hamletov najlepší priateľ, čestný a spravodlivý, harmonická osobnosť, ktorá je schopná súdiť Hamletovo konanie a Klaudiovu vinu.
  • Polonius
    • Nejvyšší kráľovský komorník, otec Ofélie a Laerta, svojou oddanosťou ku kráľovi je až smiešny – doplatí životom na svoju chorobnú snahu zalíbiť sa.
    • Otec Ofélie – nedovoluje jej sa stýkať s Hamletom, pretože vie, že by mu to poškodilo reputáciu u kráľa.
  • Ofélia
    • Hamletova láska, dcéra Polonia, sestra Laerta. Zbabelá, krásna, láskohodná a nežná.
    • Je do nej zamilovaný Hamlet (jej otec Polonius jej však pred Hamletom varuje), city k Hamletovi skrýva. Láska ke svému otcovi (po jeho smrti sa zrúti a tragicky sa utopí v rieke).
  • Laert
    • Syn Polonia, brat Ofélie, oddaný svojmu otcovi.
    • Zaslepený pomstou – snaha pomstiť sa Hamletovi za smrť Polonia a Ofélie a spolčí sa preto s Claudiom, umiera v súboji s Hamletom.

 

Doba a miesto dejov:

  • dánsky hrad, mesto Elsinor (+ cintorín)
  • Dej sa odohráva v dobe života Shakespeara – prelom 16. a 17. storočia (autorova súčasnosť)

 

Dej (obsah) diela

  • Prvé dejstvo:
    • Prvé obraz –V noci na hrade sa strážnym zjavil duch zosnulého kráľa. Ti teda pozvali Horacia, aby sa na to prišiel takisto pozrieť, ale duch sa s nikým z nich nebaví.
    • Druhý obraz – Dvořaní sú pestro oblečení, len Hamlet stále trúchli pro otca a taky to kráľovi a kráľovnej vytkne. Dojde k menšej slovnej výmene a potom sa Hamlet stretne s Horaciem, ktorý ho informuje o tom, že sa po hrade po noci potuluje duch jeho otca a Hamlet sa rozhodne, že si s duchom chce pohovoriť.
    • Tretí obraz – Laertes domlúva Ofelii, aby netrávila toľko času s Hamletom, že je mladý a jeho láska brzy vyhasne. Stejnú radu jej neskôr dáva aj Polonius a Ofelie poslechne a začne sa Hamletovi vyhýbať a neprijímať jeho dárky.
    • Štvrtý obraz – Hamlet príde v noci za strážou a Horaciem na hlídku. Je slyšateľné, že uvnútri hradu sa koná oslava. Opäť sa zjaví duch Hamletovho otca a naznačí Hamletovi, ať ide za ním, že s ním chce hovoriť. Ostatní sa pokúšajú Hamleta zadržať, ale ten sa im vytrhne a odíde za duchom.
    • „`html
      rozbor-díla

       

      Kniha: Hamlet

      Autor: William Shakespeare

      Pridal(a): KenKik, Andy, Andulis

       

      William Shakespeare (*1564 – 1616)

      • Významný anglický básnik a dramatik, žil v 16. storočí
      • Kľúčová postava moderného európskeho dramatu
      • Jeho hry boli preložené do každého významnejšieho jazyka
      • Písal hlavne komédie a historické hry, žánre, ktoré vyzdvihol na vrchol tejdojšieho umenia
      • V jeho dielach prehovoruje humanistické presvedčenie, kvality človeka sú dané jeho opravdovosťou, mravnou integritou, vôľou k činu a nie farbou pleti, pôvodom alebo menom
      • W. Shakespeare je považovaný za najväčšieho anglického aj svetového dramatika píšuceho na prelome 16. a 17. storočia v období humanizmu a renesancie
      • Vynikal ako herec aj dramatik, bol spolumajiteľom divadla Globe, po vyhorení divadla sa vrátil do rodného mesta za manželkou a deťmi, kde zostal až do svojej smrti
      • Romeo a Júlia – najznámejšia tragédia, v ktorej zachytil príbeh nešťastne končiacej lásky milencov, ich smrť spôsobila vzájomná nenávisť dvou rodov – Kapuletov a Montekov

      Jeho tvorba sa člení do 3 období:

      • 1) do r. 1600 – komédie, hry z anglických a antických dejín (historické hry) a prvé tragédie:
        • Zkrotenie zlej ženy, Sen noci svätojánskej, Henrich IV., V., VI., Richard II., III., Július Caesar, Romeo a Júlia
      • 2) 1601 – 1608 – veľké a slávne tragédie, do jeho tvorby preniká pesimizmus:
        • Hamlet, dánsky princ, Othello, Kráľ Lear, Macbeth
      • 3) po r. 1608 – prináša vyjasnenie, nádej a vyrovnanie:
        • Zimná rozprávka, Sonety
      • pripisuje sa mu celkom 37 hier, 154 sonetov

       

      Zasadenie autora do kontextu národnej literatúry a jeho tvorby

      Humanizmus

      • Literárny a naukový smer, ktorý hľadá inšpiráciu v antickom umení, není spojený s určitou dobou

      Renesancia

      • Vyjadruje životný štýl 15. a 16. storočia, je to predovšetkým výtvarný a hudobný smer, ktorý sa tiež snaží obnoviť antické zásady
      • Vzniká v 14. storočí v Taliansku a jeho vznik je podmienený novými myšlienkami

       

      Obdobie humanizmu a renesancie vo svetovej literatúre

      • Anglicko (okrem Shakespeara): Geoffrey Chaucer, dramatik a básnik Christopher Marlowe
      • Španielsko: Miguel de Cervantes, Lope de Vega.
      • Francúzsko: François Villon, François Rabelais, Pierre de Ronsard
      • Taliansko: Dante Alighieri, Francesco Petrarca, Giovanni Boccaccio, Niccolò Machiavelli

       

      Rozbor diela: Hamlet

      • V origináli: The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark
        • V niektorých prekladoch sa stretneme s označením „kňaža“ dánsky, v iných potom „princ
      • Druh: dráma
        • dráma = dej priamo predvádza (napr. na javisku); každá postava prehovoruje sama za seba
      • Žáner: anglická alžbietinská tragédia o 5 dejstvách
        • tragédia = divadelná hra s vážnym obsahom a smutným koncom, hlavný hrdina obvykle zahyne
      • Forma: próza aj poézia
      • Vydavateľstvo: nakladateľstvo Academia, preložil: František Nevrla

       

      Hlavné myšlienky

      • Bezohľadná túžba po moci sa nezastaví ani pred násilím a intrikami
      • Zlo je treba potrestať, ctiť morálne zákony, pomsta otca = česť
      • Otázka života a smrti, existenčné otázky (čo po smrti?)

       

      Charakteristika diela

      • Kríza renesančnej doby
      • Rodinný a milostný konflikt prechádza v obecne spoločenský
      • Bezohľadná túžba po moci, chtíč pomsty – osamotený jedinec vo svete násilia, intrik, vražd
      • Úvahy o ľudskom živote, existencii

       

      Inšpirácia pre vytvorenie diela

      • Shakespeare bol inšpirovaný starodávnym skandinávskym príbehom Amlet od kronikára Saxa Grammatica z 12. storočia
      • Renesančné dielo → prvky humanizmu (najviac je vidieť na Hamletovi – inteligentný, mladý, vzdelaný a čestný muž)

       

      Motív, téma a námět

      • úvahy nad tým, zda je od Hamletovej matky etické (morálne správne) vziať si kráľovho brata, a ešte k tomu tak skoro po jeho náhlej smrti, či jestvuje Claudius opravdu vinen
      • počas úvah je pozornosť zcela prevedená na človeka (dielo sa zaoberá problematikou obyčajných ľudí, nie problematikou Boha)
      • hra o dramatických rodinných a milostných vzťahoch Hamleta prechádza v obecne spoločenský konflikt
      • motív pomsty
        • pomsta môže spôsobiť aj našu vlastnú smrť alebo smrť ostatných – chtíč pomsty (Hamlet chce pomstiť svojho otca, ale nakoniec spôsobí smrť nie lenom sebe, ale aj väčšine svojich blízkych)
        • Hamletova pomsta sa nakoniec javí ako márne sebevražedné gesto
      • ďalej motivy zrady, nenávisti, lásky, lží, intrik, …
      • osamotený jedinec vo svete zločinu, intrik a násilia
      • úvahy o zmysle života, ľudskej existencii
        • v filozofických úvahách môžeme nájsť paralelu (obdobu) s prítomnou realitou

       

      Tematicky podobné dielo:

      • Osudy dobrého vojáka Švejka počas svetovej vojny, Jaroslav Hašek (hlavný hrdina predstierajúci bláznovstvo, využitie trpkého humoru)

       

      Kompozícia

      • chronologická
      • 5 dejstiev (jednání) – dejstvo = súvislý úsek dejov, ktorý sa na scéne obvykle odehráva vo rovnakých kulisách
        • jednotlivé dejstvá sa skladajú z rôzneho počtu scén (výstupov)
        • scéna = úsek hry, v ktorej sú na javisku tytéž osoby (alebo sú obmeňované len minimálne)
        • 1. dejstvo: 5 scén, 2. dejstvo: 2 scény, 3. dejstvo: 4 scény, 4. dejstvo: 7 scén, 5. dejstvo: 2 scény

       

      Stavba drámy

      • expozícia (úvod)
        • seznámenie s postavami, prostredím
        • Duch kráľa povie Hamletovi, že ho zabil jeho brat a že ho má pomstiť.
      • kolízia (zauzlenie dejov)
        • závažnejší konflikt
        • Hamlet chce Claudia zabiť, ale nemá žiadne dôkazy.
      • kríza (zauzlenie dejov)
        • dej nemôže pokračovať ďalej rovnakým smerom
        • Hamlet už má dôkaz, ale Claudius ho pošle do Anglicka, kde má byť popravený.
      • peripetia (náhly obrat)
        • Hamlet sa vráti späť, odhodlaný Claudia zabiť. Je vyzvaný na súboj s Laertom, ktorý sa spolčil s Claudiom. Ten chce Hamleta zabiť.
      • katastrofa
        • tragické vyústenie konfliktu (v prípade komédie tzv. rozuzlenie – vysvetlenie)
        • Pri súboji umiera jak Hamlet, tak i Laertes. Hamletova matka sa otrávi vínom a Hamlet z posledných síl zabije Claudia.
      • dej naberá spádnosti až vo druhej polovici knihy, prvá polovina je zahlcaná Hamletovými úvahami nad zmyslom života a stavmi melanchólie (zádumčivosti)
      • vysvetlenie názvu diela: Hamlet sa volá hlavný hrdina – kňaža v Dánsku, syn zavraždeného zosnulého kráľa

       

      Jazyk a štýl

Vložiť komentár