Kniha: Krysar
Autor: Viktor Dyk
Pridal(a): Umpa
Viktor Dyk
- Spisovateľ, publicista, politik, novinár a antisemitista, vyštudovaný právnik, potom sa stal novinárom (Národní listy)
- Narodil sa v Pšovke pri Mělníku. Navštevoval gymnázium v Prahe, jedným z jeho učiteľov bol Alois Jirásek. Dokončil Právnickú fakultu Karlovej Univerzity. Pôsobil ako novinár a spisovateľ. K rozhodnutiu nevěnovat sa právu došiel v roku svojej justičnej skúšky (1905).
- V mládí jeden z predstaviteľov tzv. generácie anarchistických buřičov, neskôr nacionalisticky orientovaný autor
- Od roku 1907 až do svojej smrti sa podieľal na redigovaní časopisu Lumír. V rokoch 1910–1914 redigoval aj časopis Samostatnost. Počas prvej svetovej vojny sa podieľal na protirakúskom odboji a bol väznený kvôli svojej literárnej činnosti (1916–1917) vo Viedni. Od roku 1918 bol redaktorom Národních listov.
- V roku 1911 sa stal členom Státoprávne pokrokové. Roku 1918 sa podieľal na založení Československej národnej demokracie. V parlamentných voľbách v roku 1920 získal za národnú demokraciu poslanecké kreslo v Národnom zhromaždení. V parlamentných voľbách v roku 1925 sa potom za túto stranu dostal do senátu. V senáte zotrval do svojej smrti roku 1931.
- Pravicovo orientovaný politický nacionalista, názorovo mu nesedeli Židia
- Časopis Vlajka – písal a posielal tam články (vydávalo nacionalistické a čiastočne fašistické hnutie Vlajka)
- Zomrel predčasne – postihol ho infarkt a utopil sa v mori blízko Dubrovníku
Charakteristika tvorby:
- bol všestranný – písal poéziu, prózu aj drámu, ideál národa často premietaný v jeho dielach, symbolizmus, dekadencia prvky novoromantizmu – hrdina individualista, výnimočný, rozpor sen x skutočnosť
- často využíval aforistickú úsečnosť, satiru a pravidelný rytmický verš
- diela spravidla obsahujú jasnú pointu, využíval paradoxy
Ďalšia autorova tvorba
Poézia:
- „A porta infern“ – ranná subjektívna lyrika
- „Milá siedmich lupičov“ – lyrickoepická balada
- „Buřičí“ -vrcholí protispoločenský postoj (veršované poviedky)
- „Satiry a sarkazmy“ – poukazuje na nedostatky českej povahy
- „Buřičí a zmierenie“
- „Vojnová tetralógia“– hlavnou myšlienkou je národná samostatnosť
- „Ľahké a ťažké kroky“, „Alebo“, „Okno“, „Posledný rok“
Literárno-historický kontext
Realizmus s prvkami romantizmu, symbolizmu a dekadencie (Fráňa Šrámek, Petr Bezruč – protispoločenskí buřičí). Dyk používa symboly – prirovnania, prvky neoromantizmu
- prelom 19. a 20. storočia
- bol to anarchistický buřič
Buřičská literatúra
- český literárny smer prelomu 19. a 20. storočia
- vystupuje proti hospodárskemu rastu a spoločenskému pohybu
- protispoločenskí buřičí vyjadrovali v dielach myšlienky satanizmu, dekadencie a anarchizmu
- viedli bohémsky a tulácky spôsob života
- dočasne ich spájal časopis Nový kult (1897-1905)
- poézia má charakter osobného zážitku, pohľadu na skutočnosť, bez ilúzií
- do veršov vstupuje hovorový jazyk a motív modernej civilizácie
- antimilitárny so záujmom o sociálne otázky
Ďalšie diela:
- V. Dyk
- F. Šrámek
- J. Hašek
- P. Bezruč
- S. K. Neumann
- K. Toman
Rozbor diela: Krysař
Literárny druh:
- epika
Literárny žáner:
- novela (odohráva sa v krátkom časovom úseku)
Prostredie a doba:
- nemecké mesto Hammeln, doba neurčená
Typy tém
- Celková téma: láska a pomsta
- Hlavná téma: krysařov život
- Vedľajšia téma: rybár Jorgen Sepp
Epizóda
- objavenie retrospektívy, napr.: Krysař premýšľa a spomína na pekné chvíle s Agnes
Vložka
- pieseň o zemi sedmohradskej
Motív
- voľné spracovanie stredovekej saskej povesti o krysařovi z mesta Hammeln, ktorú autor obohatil o milostný motív
Kompozícia
- dielo je členené na kapitoly
Kompozičné postupy:
- Chronologický postup v celom rozprávaní. Gradácia zreteľná len ku koncu príbehu.
Vzťah dejových línií:
- Reťazový, nadväznosť udalostí, spojené s ústredným príbehom.
Vnútorná výstavba deja:
- Expozícia – Príchod krysařa do hanza mesta, Hamelnu, jeho oboznámenie s mestom a dievčinou Agnes.
- Kolízia – Vyhnanie krys, nezaplatenie krysařovi, chce si s mestom vyrovnať účty, ale rozhodol sa ho ušetriť kvôli láske k Agnes.
- Kríza – Agnes rieši svoje problémy (vzťahy so svojimi milencami) samovraždou.
- Záver – Krysař sa rozhodne Agnes nasledovať, pri tom hrá na svoju píšťalu a zhlukuje do svojho sprievodu všetkých obyvateľov mesta (okrem Jörgena a jedného dojčaťa). Krysař a jeho nasledovatelia končia v priepasti. Po tejto udalosti nachádza Jörgen jedno opustené dieťa a začína mu hľadať matku, ktorá by mu mohla dať piť.
Jazyk a štýl
- Príbeh je rozprávaný v er-forme. Krátke holé vety. Opakovanie viet alebo slovných spojení vo vypätých okamihoch a celková úsečnosť. Použitie archaických slov a prechodníkov.
Symbolizmus:
- Symbol sedmohradského kráľovstva ako raja; dieťaťa ako nového lepšieho života.
Jazykové útvary:
- V rozprávaní i v dialógoch použité len spisovná slovenčina. Nespisovné formy jazyka sa v diele nevyskytujú. Nie sú tu použité ani slová z cudzích jazykov (výnimkou sú iba nemecké mená, pretože sa príbeh odohráva v hanza meste).
Štýlové rozvrstvenie slovnej zásoby, pomenovania:
- Slová ako štýlovo neutrálne, tak štýlovo zafarbené. Využitie nepriamych pomenovaní – personifikácia („A vody prechádzajú a prechádzajú a šeptajú dôverné utišujúce slová bolesti truchliace tam na brehu.“) – a rečníckych figúr (rečnícke otázky).
Textové prostriedky:
- Štýl rozprávania strieda štýl opisný, charakterizačný i úvahový (prostredníctvom hlavnej postavy, krysařa). Dialógy, monológy. Reč postáv je priamá.
Postavy:
- Krysař– Tajomný cudzinec, samotár, podivín, pochmúrny, pesimistický, vzbudzuje v ľuďoch strach, miluje Agnes, vyháňa krysy z miest. Človek, ktorý prišiel do nemeckého mesta Hameln, aby z dediny vyviedol krysy. Robí tak, že pomocou svojej píšťaly píska a krysy ho nasledujú, ktoré potom bez akéhokoľvek odporu spadajú do rieky a sú vyplavené do mora.
- Agnes– mladá a krásna, milenka Krysařa a zároveň Dlhého Kristiána; miluje Krysařa
- Dlhý Kristián – mladík túžiaci po spokojnom priemernom živote
- Sepp Jörgen – chudobný rybár, ktorý všetko chápe až druhý deň. Konšelé Strumm a Frosch – chamtiví, podlí, neschopní dodržať sľub.
Dej:
Do mesta Hameln prichádza mladý krysař, aby mesto zbavil premnožených krys. Konšelé mu však odmietnu zaplatiť za vyhnanie krys. Krysař sa zoznámi s mladou dievčinou Agnes, do ktorej sa hneď zamiluje. Agnes jeho lásku opätuje.
Krysař sa dozvie, že sa Agnes zmocnil jej bývalý milenec Kristián. Agnes zo zúfalstva skočila do priepasti. Krysař v návale smútku, vezme svoju píšťalu a začne hrať tak silno, že to priláka všetkých obyvateľov mesta, ktorí ho nasledujú až na horu Koppel, kde všetci skončia v priepasti.
Jediný, kto prežije, je Sepp Jörgen, na ktorého kúzlo krysařovej píšťaly nepôsobí, pretože ho vytrhne nárek dojčaťa. Sepp sa vydá hľadať ženu, ktorá by mohla dať dieťaťu piť a stala sa jeho matkou.