Krysar – čitateľský denník (rozbor)

rozbor-díla

 

Kniha: Krysar

Autor: Viktor Dyk

Pridal(a): Umpa

 

Viktor Dyk

  • Spisovateľ, publicista, politik, novinár a antisemitista, vyštudovaný právnik, potom sa stal novinárom (Národní listy)
  • Narodil sa v Pšovke pri Mělníku. Navštevoval gymnázium v Prahe, jedným z jeho učiteľov bol Alois Jirásek. Dokončil Právnickú fakultu Karlovej Univerzity. Pôsobil ako novinár a spisovateľ. K rozhodnutiu nevěnovat sa právu došiel v roku svojej justičnej skúšky (1905).
  • V mládí jeden z predstaviteľov tzv. generácie anarchistických buřičov, neskôr nacionalisticky orientovaný autor
  • Od roku 1907 až do svojej smrti sa podieľal na redigovaní časopisu Lumír. V rokoch 1910–1914 redigoval aj časopis Samostatnost. Počas prvej svetovej vojny sa podieľal na protirakúskom odboji a bol väznený kvôli svojej literárnej činnosti (1916–1917) vo Viedni. Od roku 1918 bol redaktorom Národních listov.
  • V roku 1911 sa stal členom Státoprávne pokrokové. Roku 1918 sa podieľal na založení Československej národnej demokracie. V parlamentných voľbách v roku 1920 získal za národnú demokraciu poslanecké kreslo v Národnom zhromaždení. V parlamentných voľbách v roku 1925 sa potom za túto stranu dostal do senátu. V senáte zotrval do svojej smrti roku 1931.
  • Pravicovo orientovaný politický nacionalista, názorovo mu nesedeli Židia
  • Časopis Vlajka – písal a posielal tam články (vydávalo nacionalistické a čiastočne fašistické hnutie Vlajka)
  • Zomrel predčasne – postihol ho infarkt a utopil sa v mori blízko Dubrovníku

 

Charakteristika tvorby:

  • bol všestranný – písal poéziu, prózu aj drámu, ideál národa často premietaný v jeho dielach, symbolizmus, dekadencia prvky novoromantizmu – hrdina individualista, výnimočný, rozpor sen x skutočnosť
  • často využíval aforistickú úsečnosť, satiru a pravidelný rytmický verš
  • diela spravidla obsahujú jasnú pointu, využíval paradoxy

 

Ďalšia autorova tvorba

Poézia:

  • „A porta infern“ – ranná subjektívna lyrika
  • „Milá siedmich lupičov“ – lyrickoepická balada
  • „Buřičí“ -vrcholí protispoločenský postoj (veršované poviedky)
  • „Satiry a sarkazmy“ – poukazuje na nedostatky českej povahy
  • „Buřičí a zmierenie“
  • „Vojnová tetralógia“– hlavnou myšlienkou je národná samostatnosť
  • „Ľahké a ťažké kroky“, „Alebo“, „Okno“, „Posledný rok“

 

Literárno-historický kontext

Realizmus s prvkami romantizmu, symbolizmu a dekadencie (Fráňa Šrámek, Petr Bezruč – protispoločenskí buřičí). Dyk používa symboly – prirovnania, prvky neoromantizmu

  • prelom 19. a 20. storočia
  • bol to anarchistický buřič

 

Buřičská literatúra

  • český literárny smer prelomu 19. a 20. storočia
  • vystupuje proti hospodárskemu rastu a spoločenskému pohybu
  • protispoločenskí buřičí vyjadrovali v dielach myšlienky satanizmu, dekadencie a anarchizmu
  • viedli bohémsky a tulácky spôsob života
  • dočasne ich spájal časopis Nový kult (1897-1905)
  • poézia má charakter osobného zážitku, pohľadu na skutočnosť, bez ilúzií
  • do veršov vstupuje hovorový jazyk a motív modernej civilizácie
  • antimilitárny so záujmom o sociálne otázky

 

Ďalšie diela:

  • V. Dyk
  • F. Šrámek
  • J. Hašek
  • P. Bezruč
  • S. K. Neumann
  • K. Toman

 

Rozbor diela: Krysař

Literárny druh:

  • epika

 

Literárny žáner:

  • novela (odohráva sa v krátkom časovom úseku)

 

Prostredie a doba:

  • nemecké mesto Hammeln, doba neurčená

 

Typy tém

  • Celková téma: láska a pomsta
  • Hlavná téma: krysařov život
  • Vedľajšia téma: rybár Jorgen Sepp

 

Epizóda

  • objavenie retrospektívy, napr.: Krysař premýšľa a spomína na pekné chvíle s Agnes

 

Vložka

  • pieseň o zemi sedmohradskej

 

Motív

  • voľné spracovanie stredovekej saskej povesti o krysařovi z mesta Hammeln, ktorú autor obohatil o milostný motív

 

Kompozícia

  • dielo je členené na kapitoly

 

Kompozičné postupy:

  • Chronologický postup v celom rozprávaní. Gradácia zreteľná len ku koncu príbehu.

 

Vzťah dejových línií:

  • Reťazový, nadväznosť udalostí, spojené s ústredným príbehom.

 

Vnútorná výstavba deja:

  • Expozícia – Príchod krysařa do hanza mesta, Hamelnu, jeho oboznámenie s mestom a dievčinou Agnes.
  • Kolízia – Vyhnanie krys, nezaplatenie krysařovi, chce si s mestom vyrovnať účty, ale rozhodol sa ho ušetriť kvôli láske k Agnes.
  • Kríza – Agnes rieši svoje problémy (vzťahy so svojimi milencami) samovraždou.
  • Záver – Krysař sa rozhodne Agnes nasledovať, pri tom hrá na svoju píšťalu a zhlukuje do svojho sprievodu všetkých obyvateľov mesta (okrem Jörgena a jedného dojčaťa). Krysař a jeho nasledovatelia končia v priepasti. Po tejto udalosti nachádza Jörgen jedno opustené dieťa a začína mu hľadať matku, ktorá by mu mohla dať piť.

 

Jazyk a štýl

  • Príbeh je rozprávaný v er-forme. Krátke holé vety. Opakovanie viet alebo slovných spojení vo vypätých okamihoch a celková úsečnosť. Použitie archaických slov a prechodníkov.

 

Symbolizmus:

  • Symbol sedmohradského kráľovstva ako raja; dieťaťa ako nového lepšieho života.

 

Jazykové útvary:

  • V rozprávaní i v dialógoch použité len spisovná slovenčina. Nespisovné formy jazyka sa v diele nevyskytujú. Nie sú tu použité ani slová z cudzích jazykov (výnimkou sú iba nemecké mená, pretože sa príbeh odohráva v hanza meste).

 

Štýlové rozvrstvenie slovnej zásoby, pomenovania:

  • Slová ako štýlovo neutrálne, tak štýlovo zafarbené. Využitie nepriamych pomenovaní – personifikácia („A vody prechádzajú a prechádzajú a šeptajú dôverné utišujúce slová bolesti truchliace tam na brehu.“) – a rečníckych figúr (rečnícke otázky).

 

Textové prostriedky:

  • Štýl rozprávania strieda štýl opisný, charakterizačný i úvahový (prostredníctvom hlavnej postavy, krysařa). Dialógy, monológy. Reč postáv je priamá.

 

Postavy:

  • Krysař– Tajomný cudzinec, samotár, podivín, pochmúrny, pesimistický, vzbudzuje v ľuďoch strach, miluje Agnes, vyháňa krysy z miest. Človek, ktorý prišiel do nemeckého mesta Hameln, aby z dediny vyviedol krysy. Robí tak, že pomocou svojej píšťaly píska a krysy ho nasledujú, ktoré potom bez akéhokoľvek odporu spadajú do rieky a sú vyplavené do mora.
  • Agnes– mladá a krásna, milenka Krysařa a zároveň Dlhého Kristiána; miluje Krysařa
  • Dlhý Kristián – mladík túžiaci po spokojnom priemernom živote
  • Sepp Jörgen – chudobný rybár, ktorý všetko chápe až druhý deň. Konšelé Strumm a Frosch – chamtiví, podlí, neschopní dodržať sľub.

 

Dej:

Do mesta Hameln prichádza mladý krysař, aby mesto zbavil premnožených krys. Konšelé mu však odmietnu zaplatiť za vyhnanie krys. Krysař sa zoznámi s mladou dievčinou Agnes, do ktorej sa hneď zamiluje. Agnes jeho lásku opätuje.

Krysař sa dozvie, že sa Agnes zmocnil jej bývalý milenec Kristián. Agnes zo zúfalstva skočila do priepasti. Krysař v návale smútku, vezme svoju píšťalu a začne hrať tak silno, že to priláka všetkých obyvateľov mesta, ktorí ho nasledujú až na horu Koppel, kde všetci skončia v priepasti.

Jediný, kto prežije, je Sepp Jörgen, na ktorého kúzlo krysařovej píšťaly nepôsobí, pretože ho vytrhne nárek dojčaťa. Sepp sa vydá hľadať ženu, ktorá by mohla dať dieťaťu piť a stala sa jeho matkou.

Vložiť komentár