Ženba – čitateľský denník (rozbor)

 

 Kniha: Ženba

 Autor: Nikolaj Vasilijevič Gogoľ

 Zaslal(a): Niki779

 

Sujet:

Dielo začína výstup Podkolesina ktorý si leží na pohovke a snaží sa sám seba presvedčiť  o tom, že by sa už mal oženiť. Už tri mesiace jedná s dohadzovačkou, dal si ušiť frak, prikázal sluhovi nech mu čižmy vyprobuje, ale ani pritom všetkom si nie je istý či sa bude ženiť. Do izby vstupuje očakávaná dohadzovačka. Tá mu už tri mesiace zháňa nevestu a zatiaľ márne. Podkolesin  v tomto výstupe vyzvedá aké má nevesta veno a aká je.  Ale nech počúva akokoľvek on sám si nie je istý ženbou. Vstupuje Kočkarev. Kočkarev po zistení kto je nevesta a kde býva sa rozhodne pomôcť priateľovi a tak chce sám zariadiť svadbu. Doslova  nahrádza pozíciu dohadzovačky. Dohadzovačka odchádza a v izbe ostáva Podkolesin a Kočkarev, ktorý už aj presviedča Podkolesina na cestu za nevestou. Všetkými rôznymi spôsobmi sa ho snaží presvedčiť k ženbe. Podkolesin najprv silno odmieta ale napokon sa nechá presvedčiť. Odchádzajú k neveste. Príbeh sa presúva k neveste ktorá sedí v izbe a vykladá si karty. Prichádza dohadzovačka, informovať  o ženíchoch, ktorých jej našla. O všetkých jej vyrozpráva a Afagia (nevesta) len nervózne počúva a vyzvedá o nich viac. Dohadzovačka ešte informujem, že v dnešný deň sa u nej pár z nich zastaví na pytačky. Ženíchov je dokopy štyri . Prichádza prvý. Afagia sa rýchlo pripravuje v svojej izbe, slúžka odchádza otvoriť. Do domu vstupuje I.P.Praženica. Neskôr prichádza Anučkin. Ako ďalší vstupuje do domu  Ževakin. Všetci sa spolu zhovárajú a prichádza Fiokla (dohadzovačka) otvára dvere poslednému z pytačov a tým je Podkolesin v spoločnosti Kočkareva, ktorý je aj vzdialenou rodinou nevesty. Prichádza teta nevesty A. Pantelejmovna spolu s nevestou  a spoločne vítajú hostí. Po predstavení sa prichádza do domu aj Starikov, hoci prišiel len po vlnu ostáva tiež, pretože teta nevesty chce aby bol ženíchom práve on, hoci Agafia si odmieta vziať za muža kupca, ktorým práve on je. Každý zo ženíchov okrem Podkolesina a Starikova sa snaží poukázať pri rozhovore na svoje postavenie a dôvod prečo by mal byť práve on ženíchom. Po nátlaku a v rozpakoch Afagia utečie. Jej teta a Fiokla odchádzajú za ňou. Fiokla sa vracia k ženíchom a snaží sa ich upokojiť a uviesť dôvod úteku Afagie. Všetci štyria pri tomto výstupe dávajú najavo svoj postoj k Afágii a to pri spoločnom rozhovore o nej. Jediný kto sa do nej skutočne zaľúbil je Ževakin. Praženica myslí iba na majetok, Anučkin zas pochybuje o jej manieroch a Podkolesin sa snaží náš možnosť aby sa nemusel ženiť. Starikov ktorého si Afagia odmieta vziať, sa tam cíti zbytočný a tak odchádza s myšlienkou, že raz si Afagia určite spomenie aj naňho. Podkolesin znova pochybuje o svadbe a tak prichádza na rad znova Kočkarev, ktorý ho presvedčí na toľko, že sa dohodnú na tom, že Kočkarev všetkých ženíchov dá v očiach Agafie nabok a o svojom priateľovi len to najlepšie aby si vybrala práve jeho. V druhej izbe Afagia urputne premýšľa koho si vybrať v tom prichádza Kočkarev a plní svoju dohodu s Podkolesinom. Všetkých ženíchov okrem Podkolesina pred Afagiou očierni. Odchádza po Podkolesina. Do izby vstupuje Praženica a začína sa Afagii dvoriť. Počas toho prichádza Ževakin ale Praženica žiada od Afagie odpoveď. Vstupuje Anučkin avšak Praženica stále žiada odpoveď. Agafia to už nevydrží a tak vykríkne nech vypadnú, napokon sa však zľakne a sama uteká preč. V pozadí sa ozývajú hlasy Kočkareva a Podkolesina. Zaskočený a naštvaný Praženica sa pýta Kočkareva, keďže je s Afagiou rodina, či je šialená? Postupne mu dá otázku aj Anučkin a Kočkarev odpovedá tak aby Afagiu očiernil aby ostala pre Podkolesina. Tým očierni aj dohadzovačku, ktorá prichádza do izby. V tom nastáva hádka medzi Fioklou, Praženicou a Anučkinom. Zatiaľ čo Kočkarev sa na tom iba zabáva. Prichádza Ževakin. Kočkarev sa chváli, že on dokáže oženiť  lepšie ako Fiokla. Ževakin o žiada o pomoc. Kočkarev sa snaží Ževakinovy svadbu s ňou vyhovoriť ale márne a tak tvrdý, že mu pomôže len nech to nechá na ňom. Ževakin odchádza  a v tom vstúpi Afagia. Prekvapená, že všetci odišli sa pýta či už sa nevrátia. Ževakin však zastal za dverami atak počul ako ho Kočkarev očierňuje. Vstupuje do izby a snaží sa Agafiu presvedčiť o opaku. Avšak napokon to vzdáva a odchádza. Kočkarev už spolu s Podkolesinom idú za Agafiou. Kočkarev po ceste presviedča Podkolesina ako veľmi ho má Afagia rada. Nakoniec necháva Podkolesina s Agafiou samých. Po chvíľke mlčania a chvíľke rozprávania Podkolesin odchádza s dohodou na dalšie stretnutie. Vonku s Kočkarevom sa dozvedá, že svadba má byť už dnes. Podkolesin zaskočený odmieta .Kočkarev odchádza a neskôr aj Podkolesin. Napokon sa Podkolesin vráti spolu s Kočkarevom, ktorý ho strčí do izby k Agafii. Podkolesin sa snaží vysloviť  otázku ale nie a nie to povedať vstupuje Kočkarev ktorý ticho stojí za Podkolesinským avšak už to nevydrží a spýta sa zaňho. Agafia súhlasí. Podkolesin chce cúvnuť avšak Kočkarev ukáže päsť, nasupí obočie a tak Podkolesin vystrie ruku k Agafii na znak spojenia. Svadba sa koná ešte dnes, Agafia sa ide rýchlo pripraviť. Kočkarev  odchádza skontrolovať  svadobný stôl. Podkolesin ostáva sám a hoci Kočkarevovy úprimne ďakoval, sám si nie je istý je to úžasné sa ženiť alebo je to už nemenné, keby som bol panovníkom každému prikážem nech sa ožení ale je to na celý život naozaj sa už nedá utiecť. Podkolesin premýšľa a začína si uvedomovať strach a tak aby sa vyhol všetkej zodpovednosti ženenia utečie cez okno. Zavolá si drožkára a odchádza. Agafia vchádza v svadobných šatách plná rozpakov, obzerá sa ale Podkolesinský nikde. Volá na Fioklu či ho nevidela ale márne. Volá na tetu či nie je s ňou ale márne. Vchádza Kočkarev, zisťuje, že ženích chýba. Všetci spoločne premýšľajú a hľadajú Podkolesinského ale márne.  Zavolajú na duňašku(slúžka) tá im oznámi, že vyskočil z okna, najal si kopejok a odišiel. Rozčúlená  A. Pantelejmonovna neznesie myšlienku, že si z Agafii urobili srandu a, že tak priviedli jej rodinu do hanby. Schytí Agafiu za ruku a odchádza. Kočkarev prekvapený stojí na mieste. Fiokla sa mu vysmieva, že aký je on odborník na svadby  ale Kočkarev si to nechce priznať a tak rýchlo odchádza za Podkolesinským. Dielo končí slovami Fiokly:  Keď už raz ženích zdrhne oknom- v tak prípade už zbohom rodina!

 

Fabula:

Fabula sa so sujetom zhoduje. Nič sa v nej nemení . Dielo s jednoduchou fabulou.

Podkolesin sa chce ženiť,  preto si zoženie dohadzovačku tá mu nájde nevestu. Kočkarev priateľ Podkolesina nemá s dohadzovačkou dobrý vzťah, kvôli žene čo mu dohodila a tak chce pomôcť priateľovi sám. Podkolesin si nie je istý či sa chce naozaj ženiť ale to mu Kočkarev hneď vyhovorí. Prehovorí ho a tak idú do domu nevesty. Dohadzovačka však neveste dohodila viac ženíchom z vyššej spoločnosti, keďže si určite nechcela vziať kupca. Do domu nevesty prichádzajú 4 ženísi. Praženica ktorému ide iba o majetok, Anučkin ktorý zas chce aby jeho žena mala správne maniere a aby vedela Francúzky, Ževakin má rád ženy čo sú pri tele a napokon Podkolesin, ktorý si nie je istý či svadbu vôbec chce. Po dohode s Kočkarevom sa Kočkarev púšťa do roboty dohadzovača pre svojho priateľa. Pred Agafiou očierni ostatných ženíchov a pred ženíchmi očierni Agafiu. Napokon sa Agafii Podkolesin skutočne zapáči. Podkolesin si ale stále nie je istý tým čo chce a tak ešte v ten istý deň požiada za Podkolesina o ruku Agafii Kočkarev. Podkolesin chce cúvnuť ale už je nemá ako. Agafia sa pripravuje na svadbu, Podkolesin tiež, no stále si nevie pomôcť a premýšľa či to naozaj chce. Napokon vyskočí z okna a odíde na kopejke z vlastnej svadby. Zranenú Agafiu napokon odvedie jej teta. Kočkarev to chce ešte napraviť a uteká za Podkolesinom. Posledná ostáva na scéne dohadzovačka, ktorá už len vetou dá najavo, že svadba nebude.

 

P.História:

Na začiatku hry sa dozvedáme  o neistej túžbe Podkolesina sa oženiť. Kvôli tomu si zohnal dohadzovačku s ktorej pomocou si vyberá nevestu už viac ako 3 mesiace. A tak sa tvorí celý príbeh o svadbe.

 

P.Perspektíva:

Dielo sa konči otvorene, keďže ku koncu Podkolesin utiekol tak sa svadba nekonala. Na konci je daná veta, že svadba už nebude, avšak je to len veta jednej ženy. Kočkarev šiel za Podkolesinom a my sa už len môžeme domnievať čo bolo potom.

 

Postavy:

Hlavné postavy:

Agafia Tichonovna Kuperdaginová: dcéra Tichona Pantelejmonoviča(mala veľmi prísneho otca, ktorý kým žil odmietal za zaťa šľachtica, po jeho smrti si Agafia chcela nájsť manžela a tak požiadala o pomoc dohadzovačku) , pri tele, biela tvár, ružové líčka, býva bližšie pri Pieskoch, za pivárňou  na Mydlovarskej ulici, býva v dome s tetou, Aj po nahováraní svojej tety si odmieta zobrať kupca, chce iba šľachtica, je hanblivá, veľmi túži po dokonalom mužovi, je nerozhodná  a preto má problém si vybrať jedného z pytačov.  Keď si už po rozhovore s Kočkarevom vyberie ženícha, kvôli svojej plachosti má problém ostatných odmietnuť. Hneď v prvý deň spoznania nakoniec súhlasí so svadbou. Po úteku Podkolesina  ostáva nehybne stáť, kým ju preč nezoberie teta. Keďže je to dosť rozhádzaná postava a každú chvíľu mení svoje rozhodnutie tak je to individualizovaná- viacrozmerná- dynamická postava.  

Ivan Kuzmič Podkolesin: dvorný radca, úradník, starší pán s pár šedinami na hlave, už od začiatku hry je ťažké určiť dôvod prečo sa chce ženiť, miestami pôsobí dosť znudene, a ako by sa nechal viesť. Chce ale nechce. Necháva si pripraviť všetky potrebné veci na svadbu hoci si nie je istý tým, či sa ženiť chce. Po príchode Kočkareva sa necháva strhnúť a odchádza do domu Agafie. Je sebavedomý, ale zároveň nedáva najavo nadradenosť( mimo sluhu), je akoby znudení životom a túži po niečom novom, nemá ustálený názor napríklad (je celkom pekná a po chvíli ale majú pravdu má dosť veľký nos) tým sa poukazuje na to, že jeho názor sa ľahko mení podľa spoločnosti. Rád fajčí, je neporiadny, lenivý. Nie je schopný Agafiu požiadať o ruku a tak namiesto neho spontánne požiada o ruku Kočkarev. Keďže je tiež veľmi nerozhodný nakoniec utečie z vlastnej svadby. Je to individualizovaná- viacrozmerná- statická postava.

Kočkarev: veľmi dobrý priateľ  Podkolesina, má ženu s ktorou však nie je spokojný a preto nemá s dohadzovačkou veľmi dobrý vzťah, je nejakou vzdialenou rodinou Agafii(nie je presne povedané aká sú rodina) je to úprimný priateľ, je odhodlaný pomôcť Podkolesinovy pripraviť svadbu a spojiť ho s nevestou. V tej  najzamotanejšej časti kedy chce každý niečo vedieť, použil tie správne slová aby získal to čo chce( aby si Agafia vybrala Podkolesina za svojho ženícha) je veľmi dobrý klamár, dá sa povedať, že Podkolesina k svadbe dotlačil. Keď na konci zistí, že Podkolesin utiekol, ostáva v šoku, avšak napokon sa snaží Podkolesinovu chybu napraviť a odchádza za ním, tým pádom neprechádza zmenou preto je to individualizovaná- viacrozmerná- statická postava.

 

Dôležité vedľajšie postavy:

Fiokla Ivanovna: dohadzovačka, stará žena ,trošku hašterivá, aby sa uživila ako dohadzovačka často krát prikresľuje pravdu, v svojom obore je jedna z najlepších, vie veľmi dobre používať slová, je v ňom často žiadaná, síce menšími klamstvami ale skutočne vie väčšinou  nájsť vhodných ženíchov na ženenie a pri svojom klientovi ostáva až po svadbu. Tato postava sa drží celý čas iba svojej úlohy dohadzovačky, má mnoho vlastností a je veľmi dôležitou postavou v tejto hre… avšak po celý čas sa drží len svojej úlohy a práve preto je to individualizovaná- viacrozmerná- statická postava.

Ivan Pavlovič Praženica: Kolegiálny asesor (exekútor), má okolo 50 rokov je tučný. dôstojný, neprístupný, pôsobí dosť vážne a niekedy až nebezpečne ,vie veľmi dobre manipulovať so slovami ale niekedy je aj vulgárny, vypočítavý, nedočkavý, je majetnícky, nezáleží mu na láske, práve preto mu nejde o Agafiu ale len o jej veno, veľmi rýchlo sa dokáže naštvať, je zbrklý, podozrievavý, priamy, súperivý, ide si za cieľom(peniaze), je sebavedomý a berie sa ako veľmi vážený človek, nemá problém spôsobiť problém niekomu kto ho urazil alebo oklamal(Fiokla) dalo by sa povedať, že je to melancholik a držgroš. Jediný dôvod jeho návštevy boli peniaze a so sklamaním, že ich nemá aj odišiel hoci si z toho nič nevzal práve preto sa uňho nič nemení preto je to individualizovaná- viacrozmerná- statická postava.

Nikanor Ivanovič Aničkin: pechotný dôstojník vo výslužbe, je susedom Agafii, býva na Pieskoch v Petrovskej uličke , je subtílny a má dosť tenké nohy ,záleží mu na tom aby jeho žena mala tie správne maniere ,aby vedela po Francúzsky  pritom on sám tento jazyk neovláda(dôvodom je slabá výchova, pretože jeho otec bol ničomník) V niektorých smeroch je celkom pohodový ale je aj  poriadne povrchný. Už od začiatku nejavil veľký záujem o Agafiu a po zistení, že Agafia neovláda Francúzku jazyk sa jeho povrchnosť poriadne ukáže. Nakoniec naštvaný opúšťa dom nevesty. Keďže už na začiatku prišiel do domu len kvôli slovám , že Agafia ovláda Francúzky jazyk a jeho postoj voči nej bol stále rovnaký neprešiel žiadnou zmenou charakteru ani konania preto ho radím k individuálnej- viacrozmernej- statickej postave.

Baltazár Baltazárovič Ževakin (druhý): slúži pri námorníctve, má na hlave menšiu plešinu. Často nosí anglické sukno ktoré si kúpil keď eskáda v ktorej bol kotvila na Sicílii v 95 roku,  v 801 sa stal poručíkom, v 814 podstúpil cestu okolo sveta z čoho môžeme usúdiť, že často a rád cestuje( vďaka tomu prežil mnoho zážitkov, čo ho pri rozprávaní robí zaujímavejším)  a v 815 šiel do výslužby ,má okolo 40 rokov. Energicky ,veselý, sebavedomí, zhovorčivý,  veľa fajčí, chudobnejší, v dome nemá nič. Ovláda Francúzsky jazyk. Má rád ženy pri tele,( keďže on sám je dosť chudý) čo je dôvod prečo sa na prvý pohľad zahladí do Agafii. Chce si ju vziať za ženu ale nechá sa oklamať Kočkarevom a tak stráca šancu sa Agafii zapáčiť. Keďže ku konci zisťuje, že u Agafii nemá šancu tak to vzdáva a tým mení svoje konanie a preto  je to Viacrozmerná- dynamická – individualizovaná postava.

(zo začiatku sú  všetci traja pytači voči Fiokle slušný, zdvorilí no keď ich Kočkarev oklame ich vzťah voči nej sa obráti…

Arina Pantelejmonovna: Agafiina teta, staršia sedliacka žena ,slušná,  zodpovedná, snaží sa byť Agafii oporou, snaží sa presvedčiť Agafiu aby si vzala za muža Starikova aj keď jej favoritom je Starikov je zdvorilá a slušná ku všetkým pytačom , jej vzťah s Fioklou nie je dobrý, pochybuje o jej výbere ženíchov. Tiež sa nevyskytuje v diele vyskytuje iba v niektorých scénach avšak spolu s ostatnými 3 ženíchmi by sa dala brať za hlavnú postavu. V diele vyjadruje jasne svoj názor a poukazuje sa tam na niekoľko je charakterových črtou pravé preto ju radím ako viacrozmernú- statickú – individualizovanú postavu.

 

Doplňujúce postavy:

Alexander Dritmijevič Starikov: kupec s látkami,  má bradu, energický, slušný, má Agafiu úprimne rád avšak nedáva jej to najavo pretože vie, že ona ho určite nechce. Z diela už nie je možné vyčítať nič viac. Keďže pri odchode použil vetu(Je to tu pre mňa akosi privysoko. Raz si aj na mňa spomeniete) ktorá pôsobila ako vyjadrenie jeho myšlienok a pocitov tak som ho zaradila ako individualizovanú -jednorozmernú a statickú postavu.

Stepan:  Podkolesinov sluha, z diela nevyplýva detailnejší popis postavy( keďže namiesto urodzených oslovení pane alebo namiesto slova áno odpovedá prosto slovíčkom hej môžeme usúdiť že je to veľmi jednoduchá postava sluhu ale nič viac), v diele iba plní príkazy svojho pána a na otázky odpovedá priamo bez náznaku charakteru. práve preto som postavu zaradila do postavy bez osobnosti- je to jednorozmerná a statická postava.

Duňaška: Agafiina slúžka, Pôsobí ako energetické mladé dievča. Je možno sa domnievať ,že je nižšieho vzrastu.  No tak ako u Podkolesinovko sluhu je zložité určiť charakter postavy keďže sa v diele nachádza iba v prípade plnenia príkazov. Práve preto ju radím ako jednorozmernú- statickú postavu bez osobnosti.

 

Konflikt:

1.medzi Pokolesinom a Podkolesinom:  konflikt tvorený kvôli nerozhodnosti okolo pytačiek, svadby a pod., pretrváva až do posledného bodu napätia.

vnútorný- hlavný-  priamy

2.medzi Podkolesinom a Fioklou: hádka F. s P. keď P. nebol ochotný opustiť dom, kvôli návšteve Agafie.                                                                     

medziľudský- vedľajší -priamy  

3. medzi Kočkarevom a Fioklou: K. nemá s F. dobrý vzťah kvôli žene ktorú mu vybrala. Preto každé ich stretnutie skončí konfliktom.

medziľudský- epizódny -priamy

4.medzi Podkolesinom a Kočkarevom:  konflikt vzniká na tom istom základe ako konflikt s dohadzovačkou. P. odmieta ísť za Agafiou.

medziľudský- epizódny -priamy  

5. medzi Kočkarevom a Fioklou: Znova sa opakuje konflikt medzi K. a F. je to pokračovanie predošlého konfliktu.

medziľudský- epizódny -priamy

6. medzi Podkolesinom a Kočkarevom: ďalší konflikt medzi P. a K. P. sa nevie rozhodnúť či sa mu Agafia páči alebo nie a tak sa ho K. snaží presvedčiť.

medziľudský- epizódny -priamy  

7. medzi Agafiou a Arinou: hádka kvôli ženíchom. Agafia si odmieta zobrať Starikova. . .. .  …..  .

medziľudský- vedľajší -priamy  

8. medzi Arinou a Fioklou: F. prišla oznámiť pytačov, ktorý sú na ceste a A. trvá na to , že Starikov je omnoho lepší.

medziľudský- vedľajší -priamy

9. medzi Kočkarevom a Fioklou: Znova sa opakuje konflikt medzi K. a F. a to hneď po príchode do Agafinho domu.

medziľudský- epizódny -priamy

10. medzi Agafiou a Agafiou: Agafia sa nevie rozhodnúť ktorý pytač je ten pravý a tak utečie do svojej izby a prekonáva konflikt sama so sebou.

vnútorný- vedľajší- priamy

11.medzi Fioklou, Anučkinom a Praženicou:  Kočkarev oklamal A. a P. a tak si myslia, že ich F. oklamala. Vyčítajú jej to.

medziľudský- vedľajší -priamy

12. medzi Podkolesinom a Kočkarevom: P. si nie je istý svadbou a odmieta požiadať Agafiu o ruku. Kočkarev sa mu to snaží vyhovoriť.

medziľudský- epizódny -priamy

 

Text:

-próza

-v texte sa využíva monológ aj dialóg(bežný dialóg)

-mnohostranný dej

 

Autorské poznámky:

-v texte sa nachádzajú obšírne autorské poznámky. (určenie gest, pohybov, zvukov, odchody, príchody, postavy v danom výstupe)

 

Dr.čas a priestor:

-príbeh sa odohráva v dlhšom i kratšom časom úseku:

v diele je spomínaný čas 3 mesiace jednania s dohadzovačkou avšak samotné dielo sa odohráva počas jedného dňa. Presný počet hodín nie je možné určiť.

-dielo sa odohráva na rôznych miestach ako napríklad: dom Podkolesinského, dom Agafii(býva bližšie pri Pieskoch, za pivárňou  na Mydlovarskej ulici) a tiež aj miesto svadby.

 

Kompozícia:

-Bod 1. napätia: Príchod Kočkareva spolu s presvedčením o odchode na pytačky, pytačky všetkých ženíchov

-Bod posledného napätia: Premýšľanie o úteku, samotný útek, odchod Kočkareva po Podkolesinského.

-Expozícia:  premýšľanie Podkolesinského o svadbe, rozhovor so Stepanom, rozhovor s Fioklou.

-Kolízia: príchod Kočkareva spolu s presvedčením o odchode na pytačky, pytačky všetkých ženíchov

-Kríza: očiernovanie ženíchov pred Agafiou a naopak Kočkarevom.

-Peripetia:, dohodnutie svadby

-Katastrofa: premýšľanie o úteku, samotný útek, odchod Kočkareva po Podkolesinského






—————————————————————————

 Stiahnuť prácu v PDF  Upozorniť na chybu

—————————————————————————

Ďalšie podobné materiály na webe:

Vložiť komentár