Němá barikáda – rozbor (obsah)

 

Kniha: Němá barikáda

Autor: Jan Drda

Pridal(a): Lenča

 

Česká literatúra 2. pol. 20. storočia

Vývoj:

  • Obdobie 1945 – 48 – radosť z konca vojny, z oslobodenia od fašizmu, písané autentické zážitky, veľký príklon k ľavici (SSSR)
  • Obdobie 1948 – pol. 50. rokov – definitívne víťazstvo komunistov, stalinský kult osobnosti, dogmatizmus, oficiálna literatúra s budovateľskou tematikou
  • Obdobie od pol. 50. rokov – 1968 – postupné uvoľňovanie vrcholilo Pražskou jarou 1968, po auguste 1968 – koniec slobodného vývoja
  • Obdobie 70. a 80. rokov – tzv. normalizácia, tj. totalitná komunistická diktatúra

 

3 prúdy literatúry (vzájomne sa ovplyvňujú):

  • Oficiálna, zodpovedajú vládnucemu režimu
  • Exilová (vydávané v cudzine)
  • Samizdatová (rozširovanie strojopisne, nemohla alebo nechcela byť vydávaná)

 

POÉZIA v rokov 1945 – 1968

  • reakcia na vojnu, radosť z novo získanej slobody, patetické vyznanie  – F. Halas – Barikáda, J. Seifert – Přilba hlíny
  • obavy o budúcnosť – F. Hrubín – Hirošima, Premena
  • poézia oslavujúca poválečnú dobu a politické osobnosti – J. Skácel, V. Nezval
  • tematika rodného kraja, rodiny – J. Seifert, V. Závada

–        literárne skupiny: Skupina 42 (Kolář, Kainar, Blatný), Skupina Ohnice (K. Bednář), okolo časopisu Host (Skácel, Mikulášek), okolo časopisu Tvář (Havel, Gruša)

–        autori: Jiří Kolář – Prométheova játra, Josef Kainar – Moje blues, Ivan Blatný – Pomocná škola Bixley, Jan Zahradníček – Znamení moci, Jan Skácel – Smuténka, J. Suchý – Klokočí, Motýl

 

PRÓZA v rokov 1945 – 1968

Vojnová próza

1. vlna – reportážne prvky, očité svedectvo

  • Jan Drda – prozaik, dramatik
    • vstup do literatúry počas vojny
    • diela:
      • Němá barikáda – zbierka poviedok
      • Dalskabáty, Hříšná ves, Posvícení v Tramtarii – drama s pohádkovými náměty
  • Marie Pujmanová – Život proti smrti
  • téma koncentračného tábora – Julius Fučík – Reportáž psaná na oprátce
  • židovská tematika – Jiří Weil – Život s hvězdou

 

2. vlna – prelom 50. a 60. rokov – psychologická analýza

  • Arnošt Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou
  • Ladislav Fuks – Pan Theodor Mundstock, Spalovač mrtvol
  • Bohumil Hrabal – Ostře sledované vlaky
  • Jan Otčenášek – Romeo, Julie a tma (heydrichiáda)

 

3. vlna

  • Ota Pavel – Smrt krásnych srncov

 

DRÁMA 1945 – 1968

  • po vojne – Jan Drda, obnovené D34
  • 50. roky nástup komédie, Vašek Káňa
  • 2. pol. 50. rokov – P. Kohout – Taková láska
  • 60. roky – obsorudná dráma, V. Havel – Záhradná slávnosť

rozkvet divadiel malých foriem – Reduta, Semafor, Rokoko, Husa na provázku, Divadlo na Zábradlí

 

Němá barikáda

Zbierka 11 poviedok uvozených citátom z Halasovej básne Zpěv úzkosti – prvý pokus o obraz doby okupácie, heydrichiády, Květnového povstania v Prahe a oslobodenia, portréty bežných ľudí, ktorí sa v meznej situácii odhodlajú k činu a stávajú sa hrdinami – bezprostredne a samozrejme, v okamihu, niekedy aj proti svojej vôli (napr. latinár Málek, riadiaci učiteľ Havlík,…), stanú sa slobodnými v neslobode (i za cenu vlastnej smrti), alebo naopak podľahujú a stávajú sa otrokmi udalostí, postavy majú skôr typizačnú úlohu, svet vidí zjednodušene, čiernobiele (úkladní Nemci x statoční Česi)       rysy dobového schematizmu a moralizmu; moderný poviedkový útvar – zachytený vývoj postavy až k odhodlaniu k akcii; výrazná faktografičnosť a reportážná dokumentárnosť, bezprostredné svedectvo.

 

Miesto a doba dej

vojnové obdobie, heydrichiáda, pražské Květnové povstanie

 

Charakteristika postáv

postavy majú jednoznačné príznakové rysy – buď sú ľudia dobrí, alebo zlí; účastníci Květnového povstania – bežní ľudia, nútení sa rozhodovať v meznej situácii, vo vzťahu k okolnostiam       nepatetické hrdinstvo, morálna prevaha a ľudské hodnoty x Nemci – jednoznačne ničemní, zbabelí, suroví, hlúpo samolibí

 

Dej

11 poviedok – obraz vojny, boj proti fašizmu, boj na barikádach v posledných dňoch vojny a oslobodenie Prahy

príbeh o hrdinstve prostých ľudí, obrazy zo života

napr. poviedka Včelár

  • Riadiaci Havlík ukrýva vysielačku a tri parašutistov, anténa bola Nemcami objavená, včelín zborený, nepričetní Nemci (poštípaní od včiel) učiteľa zavraždili, umierajúci Havlík rukou ochraňuje včeliu kráľovnú

poviedka Vyšší princíp

  • Prezývka komického profesora, starého mládenca, latinára Málka, počas jeho hodiny boli odvolaní tri gymnazisti, spolužiaci. Havelka, Moučka, Ryšánek, zatknutí a popravení údajne za schvaľovanie atentátu na ríšskeho protektora Heydricha, triedny profesor má vo triede uviesť udalosť na pravú mieru – namiesto odsúdenia pred septimou prejaví slovami „vražda za tyrana nie je zločinom“ svoje hrdinstvo.

poviedka Hlídač dynamitu

  • Ušlapaný, ustrašený a pokorný 60 ročný František Milec vynáša zo skladiska (pre haviarov k vyhazovaniu tratí a vojenských vlakov s muníciou); gestapom vypátraný, zbesile bitý, voľba spoločne so ženou smrť ako zázrak obete a lásky (hrniec s dynamitom postavený na rozpálenú plotnu – výbuch všetkých usmrtil).

poviedka Pancéřová päsť

  • Sedemnásťročný Pepík Hošek túži bojovať na barikádach, podarí sa mu zneškodniť nepriateľský tank a zachrániť barikádu.

rovnomenná záverečná poviedka Němá barikáda

  • Tri barikády na pražskom moste hajia skúsený Španielok Franta Kroupa, Holanďan a policajt Brůček; útok tankov odrazený, Nemci ostreľujú barikádu delami, idú na most, až keď barikády „onemeli“ = nastražená lest, úspešný boj z blízka.

 

Autorov záměr (hlavná myšlienka)

Čiernobílý, šablónovite vymedzený obraz vojnových udalostí, rysy schematizmu (svetlo, tieň)

 

Umelecké a kompozičné prostriedky

Realita zobrazená spôsobom blízkym filmovému videniu = rýchle zmeny uhla záberu, zápis vizuálnych vnemov + úsečný komentár, rada konfliktných dejov, vyprávač v pozadí, strhujúca dramatičnosť, emocionálne pôsobiace memento – kompozícia zodpovedá konštrukciám ľudovej čítanky, kľúčové situácie, niekedy happy end (Pancléřová päsť), inokedy smrť hrdinu (Včelár)

–        prelínanie  2 spôsobov výstavby:

referujúci reportážný názorový pohľad (realita v dramatičnosti) x univerzálna znakovosť a vyhodnotený svet

–        jazyk a štýl – zdôverenie u postáv kladných, karikatúra u záporných; pôsobivé kontrasty; krátke vety i celé odseky patetizujúce i náboženské motivy (rôžence kulometných rán), priehľadné metafory (fašisti – gorily, smečka vlkov, zmijí hniezda, vlkodlaci)

–        Živý hovorový jazyk, ľudový tón, slová citovo zafarbené, nedopovedané vety, napätie

 

Úryvok, citácia

Vyšší princíp

„Havelka… Moučka… Ryšánek… poďte se mnou,“ ozval sa riaditeľov hlas, vysílený rozrušením. Kolega Vyšší princíp, ktorého prst (zdvižený), pripravený k diktando, ustrnul pri tomto prekvapení v neprirodzenej polohe, sa dôrazne ohradil: „Pane riaditeli, chytáme sa práve k latinskej kompozícii… a tu z vyššieho princípu… nepričomnosť práve týchto žiakov…“

Tri septimáni zmatene vstali, chrastiace učením. Rozhližovali sa po kamarátoch, ako by hľadali znamenie svojho príštieho osudu, a všetkým stejne tanula na mysli ostrá vzpomienka na včerajšiu pošetilú debatu na plovárni.

Vložiť komentár