Téma: Elektronické bankovníctvo
Predmet: Ekonomika a bankovníctvo
Zaslal(a): Ivanka Balentova
Elektronické bankovníctvo
– predstavuje moderne formy platobného styku , pri ktorom klient neprichádza do osobného styku so zamestnancom banky pri vybavovaní bankových záležitostí.
Výhody:
- možnosť komunikovať s bankou 7 dní v týždni 24h denne
- pohodlnejšia komunikácia
- možnosť vykonávať aktívne bank. operácie napr. zadávať príkazy banke
- možnosť vykonávať pasívne bankové operácie( príjmať výpisy z účtov, informácie o ponúkanýchproduktoch
- nižsie poplatky ako za služby v banke.
Formy EB:
- Internet banking
- Email banking
- Mobil banking
- Telefón banking
- Homebanking
Internet Banking
- Klient na komunikáciu s bankou využíva Internet , po zadaní prístupového kódu je možné bez obmedzenia získavať informácie o svojom účte, čerpanom úvere zadávať platobné príkazy, realizovať vklady na termínovaný účet.
Email-banking
- cieľom služby je zasielať klientovi správy do emailovej schránky( napr. výpis z účtu v elektronickej podobe, informácie banky, potvrdenia o realizovaných transakciách.
Mobil-banking
- prostredníctvom mobilného telefónu sa vykonávajú bankové operácie pomocou SMS správ sa zadávajú platobné príkazy. Služba je viazaná na konkrétne číslo SIM karty a mobilné číslo.
SMS-Banking
- klient prijíma ma od banky na mobilný telefón krátke SMS správy, je určená pre tých ktorý chcú mať prehľad o svojom účte.
Telefón Banking
- klient na komunikáciu s bankou využíva klasickú telefónnu linku klient môže komunikovať s operátorom alebo s centrálou banky ktorý ho navádza na jednotlivé kroky prostredníctvom číslic si klient vyberá z ponuky.
Home-Banking
- je vhodný najmä pre podnikateľov, klient na spojenie s bankou využíva softwér ktorý mu pracovník banky príde nainštalovať domov. Prostrednictvom tohto softwéru sú klient a banka navzájom prepojení a softwér umožnuje prístup k účtu klienta a učtovného systému klienta .
Výhoda: Klient môže uhrádzať viacero platieb naraz zadaním jedného kódu sa uskutoční viacero transakcií( využíva sa pri vyplácaní miezd zamestnancom).
Platobná karta
- používa sa na bezhotovostné platby za tovar alebo na výbery hotovosti z bankomatu
a)Debetná karta
- môže byť vydaná len v bežnému účtu, a umožňuje okamžitý prístup k vlastným peniazom ktoré sú na učte uložené. Používa sa na platby za tovar a na výbery peňazí z bankomatu. Klient využíva len svoje peniaze na uskutočňovaní transakcií a môže čerpať len do výšky disponibilného zostatku na účte( ak nemá povolené prečerpanie na bežnom účte). Každou transakciou alebo výberom hotovosti z bankomatu stav na bankovom účte sa mu automaticky znižuje.
b)Kreditná karta
- Klient na realizáciu platieb využíva peniaze banky, je to forma úveru ktorý klient čerpá za určitých podmienok. Klient má úverový limit , ktorý závidí od bonity klienta môže ho čerpať bez toho aby mu z bežného účtu ubúdali peniaze. Klient úver spláca formou mesačných splátok, ktorú si klient určuje sám. Banka klientovi určuje iba minimálnu požadovanú splátku ktorá sa väčšinou pohybuje od 5-10% z dlžnej sumy. Pri kreditných kartách existuje aj bezúrokové obdobie ktoré sa pohybuje od 30-50 dní v závislosti od banky.
—————————————————————————
◆ Stiahnuť prácu v PDF ◆ ◆ Upozorniť na chybu ◆
—————————————————————————